بیماری هابیماری های مغز و اعصاب

امید های جدیدی برای درمان پارکینسون با استفاده از مولکول های جدید

بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی به شمار می رود که همراه با علائمی از قبیل لرزش، اختلال بینایی و کندی حرکت می باشد. هر ساله، حدود 50 هزار نفر به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند، در واقع می توان گفت حدود 1 درصد از جمعیت بالای 60 سال به این بیماری مبتلا شده اند. تحقیقات جدیدی که در کشور اسپانیا صورت گرفته است نشان میدهد، راهی جدید برای درمان این بیماری کشف شده است. در ادامه با ما همراه باشید:


درمان پارکینسون

طی تحقیقات به عمل آمده مولکول جدیدی کشف شده است که روی مکانیزم بیماری اثر گذار می باشد.اگر چه هنوز علت این بیماری به طور واضح کشف نشده است اما می توان گفت گسترش پارکینسون ارتباط معنی داری با اثرات مواد سمی و شیمیایی بر مغز دارد. یکی از این اثرات تولید نوعی گرانول ( در علم زیست شناسی گرانول نوعی ذره کوچک محسوب می شود.) به نام بدن لوی  (Lewy bodies ) است که فعالیت سلول های عصبی مغز را مختل می کند. یکی از ترکیبات تولید شده در مغز آلفا سینوکلین است که نقش مهمی در ایجاد پارکینسون و زوال عقل دارد، ولی مشخص نیست که چگونه در مغز تولید می شود از همین روی جلوگیری از تولید این ماده در درمان پارکینسون موثر خواهد بود.

اخیرا محققان مولکولی را شناسایی کرده اند که می تواند تولید نروژن را متوقف نماید. این مولکول با نام Synu Clean-D شناخته می شود.

بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی به شمار می رود که همراه با علائمی از قبیل لرزش، اختلال بینایی و کندی حرکت می باشد. هر ساله، حدود 50 هزار نفر به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند

کشف Synu Clean-D

محققان بیش از 14000 مولکول مختلف را بررسی نموده اند تا در نهایت مولکول Synu Clean-D  کشف کردند، وظیفه ی این مولکول مهار کردن تجمع است. پس از شناسایی مولکول مورد نظر محققان برای آزمایش میزان اثرگذاری این ماده در درمان پارکینسون از کرم Caenorhabditis elegans که برای تحقیقات پارکینسون مناسب است، استفاده نمودند.کرم  C.elegans مدل خوبی برای تحقیقات پارکینسون شناخته می شود زیرا مشخص شده پروتئین «  آلفا سینوکلئین » در عضله یا سلول های عصبی خاص این کرم، یعنی نورون های دوپامینرژیک وجود دارد،  که مرکز انتقال دهنده های عصبی دوپامین شناخته می شود.

این نورون ها در ارسال پیام هایی که حرکت را تنظیم می کنند، نقش دارند، بنابراین وقتی فعالیت آنها توسط ترکیبات آلفا سینوکلین مهار می شود، توانایی فرد در حرکت نیز ضعیف می شود.

محققان پس از تزریق سلول Synu Clean-D به کرم مشاهده کردند، این مولکول مانع اتصال  آلفا سینوکلین ها به یکدیگر می شود و از این طریق است که حیوانات در برابر حملات عصبی محافظت می شوند.

محققان امیدوارند در آینده یافته های خود را توسعه دهند تا راهکار درمان قطعی پارکینسون را کشف نمایند. زیرا تحقیقات نشان می دهد مولکول  Synu Clean-D در درمان بیماری های نوروژنتیک مانند پارکینسون تاثیر گذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا