سلامت زنان

کاپ قاعدگی چیست؟ نحوه استفاده و عوارض کاپ پریود

نحوه استفاده، مزایا و عوارض کاپ پریود

جنس کاپ قاعدگی یا همان کاپ پریود از پرایمر یا سیلیکون پزشکی می باشد یک ظرف فنجان مانند کوچک و انعطاف‌پذیر است که برای جمع‌آوری خون دوران پریود در درون واژن قرار می‌گیرد.

این فنجان با تامپون یا نوار بهداشتی که خون قاعدگی را جذب می‌کنند، متفاوت است و به جای جذب، خون را در خود نگه می‌دارد. پس از استفاده به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت، فنجان باید خارج شده، تمیز و شسته شود تا برای استفاده مجدد آماده باشد. این وسیله به عنوان یک گزینه بهداشتی و قابل استفاده مجدد در دوران قاعدگی محسوب می‌شود.

کاپ های قاعدگی در چه سایزهایی هستند؟

  • کوچک: برای افرادی که خونریزی سبک تا متوسط دارند، زیر 30 سال هستند یا بچه دار نشده اند.
  • بزرگ: برای افرادی که خونریزی شدید دارند ، بالای 30 سال دارند یا بچه دار شده اند.

برخی شرکت‌ها همچنین اندازه‌ای برای نوجوانان عرضه می‌کنند که کوچک‌تر از اندازه کوچک است، و یا یک اندازه خیلی بزرگ تر از حالت معمولی آن است.
اکثر کاپ های قاعدگی از موادی مانند سیلیکون ساخته می‌شوند. با این حال، برخی از این کاپ ها از لاستیک تهیه شده‌اند. این موضوع برای افرادی که به لاتکس حساسیت دارند، اهمیت دارد، زیرا در این صورت بهتر است آن‌ها کاپ های ساخته شده از سیلیکون را انتخاب کنند. به این ترتیب، انتخاب جنس کاپ قاعدگی می‌تواند با توجه به نیازها و حساسیت‌های فردی متفاوت باشد.

کاپ های قاعدگی در اشکال مختلفی وارد بازار می شوند که عبارتند از :

  • شکل V: کاپ بلندتر از عرضش است. از لبه به تدریج باریک‌تر می‌شود. این طراحی نسبت به سایر طراحی ها محبوب‌ترین است.
  • شکل زنگوله‌ای: کاپ گردتر از شکل V است و از لبه به بیرون کشیده می‌شود. این نوع طولانی‌تر از عرضش است.
  • گرد: عرض کاپ بیشتر از طولش است، به طوری که بیشترین قطر ظرف زیر لبه قرار دارد.
  • نامتقارن: کاپ دارای یک لبه شیب‌دار است تا در یک چرخش و زاویه خاص زیر دهانه رحم قرار گیرد.

کاپ قاعدگی چه زمانی اختراع شد؟

اگرچه ممکن است به نظر برسد که کاپ های قاعدگی اخیرا اختراع شده اند ، اما این محصولات از دهه ۱۸۰۰ وجود داشته‌اند. اولین کاپ قاعدگی که در سال ۱۸۶۷ ثبت اختراع شد، در واقع یک کیسه لاستیکی بود که به یک حلقه لاستیکی متصل شده بود.

در سال ۱۹۳۷، لئونا چالمرز، یک بازیگر آمریکایی، اولین کاپ قاعدگی قابل استفاده تجاری را ثبت اختراع کرد که منطبق بر سبک زندگی پرتحرک خودش بود. طرح او بسیار شبیه به فرم زنگوله‌ای کاپ های قاعدگی امروزی بود. با این حال، تولید آن در آن زمان به دلیل استفاده از لاستیک، که در طول جنگ جهانی دوم کمیاب بود، دشوار بود.

در دهه ۱۹۶۰، چالمرز دوباره تلاش کرد و با یک شرکت بزرگ‌تر در زمینه تولید محصولات قاعدگی همکاری نمود. اما زنان آن دوره این کاپ ها را بسیار سخت و خجالت‌آور برای استفاده یافتند، که منجر به عدم موفقیت آن شد. در اوایل دهه ۲۰۰۰، کاپ های قاعدگی دوباره معرفی شدند، این بار با استفاده از سیلیکون نرم‌تر، که به آن‌ها امکان داد تا محبوبیت بیشتری پیدا کنند و بازار مصرفی وسیع‌تری را جذب نمایند.

نحوه استفاده از کاپ پریود

اگر شما در استفاده از کاپ قاعدگی تازه‌کار هستید یا قصد دارید آن را درست قبل از شروع دوره قاعدگی خود امتحان کنید، ممکن است بهتر باشد که با یک سایز کوچک شروع کنید. همیشه دستورالعمل‌های همراه با کاپ را به دقت مطالعه کنید. هنگامی که کاپ را برای اولین بار از بسته‌بندی خارج می‌کنید، مهم است که قبل از استفاده، آن را با آب و صابون بشویید و خوب خشک کنید. این اقدامات می‌توانند به اطمینان از استفاده ایمن و بهداشتی از کاپ قاعدگی کمک کنند.

نحوه قرار دادن کاپ قاعدگی

  • دست های خود را به خوبی با آب و صابون بشویید.
  • یک لایه نازک از یک روان کننده مبتنی بر آب را روی لبه کاپ بمالید یا فقط آن را خیس کنید. این کار گذاشتن آن را آسان‌تر می‌کند. برخی افراد به همین دلیل ترجیح می‌دهند کاپ را زیر دوش حمام داخل واژن بگذارند.
  • کاپ قاعدگی را با لبه به بالا محکم تا کنید و مانند تامپونی که اپلیکاتور ندارد، در داخل واژن خود قرار دهید. (یا یک گوشه از کاپ را خم کنید تا شکل مثلث یا شکل عدد ۷ ایجاد شود که یک نقطه ورود باریک‌تر ایجاد می‌کند.) ممکن است پیدا کردن راحت‌ترین روش برای وارد کردن کاپ، خم شدن، نشستن روی توالت یا قرار دادن یک پا به سمت بالا باشد. کاپ تا شده را به سمت استخوان دنبالچه با زاویه تقریبا ۴۵ درجه بکشید.
  • پس از ورود به داخل، کاپ شما باز می‌شود و در کنار دیواره‌های واژن قرار می‌گیرد. این کاپ پیوندی ایجاد می‌کند تا از نشت جلوگیری کند. سپس خون به سادگی درون کاپ چکه می‌کند.
  • اگر کاپباز نشد یا احساس ناراحتی کردید، سعی کنید کمی آن را بچرخانید. اگر به درستی استفاده شود، نباید احساس درد و ناراحتی کنید.

ممکن است که شما به کمی تمرین نیاز داشته باشید تا کاپ قاعدگی به راحتی در محل خود قرار گیرد، اما جای نگرانی نیست زیرا کاپ نمی‌تواند در داخل واژن گم شود. بنابراین، می‌توانید با خیال راحت و بدون استرس به تمرین استفاده از آن ادامه دهید. این فرآیند ممکن است در ابتدا چالش‌برانگیز به نظر برسد، اما با کمی صبر و تمرین، می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

نحوه برداشتن و خارج کردن کاپ قاعدگی

  1. دستان خود را با آب و صابون کاملاً بشویید.
  2. در یک حالت راحت بنشینید (یا خم شوید).
  3. انگشت اشاره و انگشت شست خود را وارد واژن کرده و دم کاپ را پیدا کنید. درست بالاتر از آن، پایه کاپ را حس خواهید کرد. به آرامی آن را بگیرید تا مهر و موم آن شکسته شود و سپس آن را خارج کنید. اگر خارج نشد، از عضلات کف لگن خود برای فشار دادن کاپ به سمت پایین استفاده کنید، سپس به سمت بالا برسید و دم کاپ را بگیرید و پایه آن را بفشارید.
  4. برای جلوگیری از ریزش، کاپ را به حالت عمودی نگه دارید. پس از خارج شدن آن، محتویات آن را درون توالت خالی کنید.
  5. اگر کاپ شما یکبار مصرف باشد، آن را با آب و صابون بشویید. در پایان دوره قاعدگی خود، کاپ را در آب جوش استریل کرده و برای استفاده در ماه بعدی خشک کنید.

توجه: اگرچه می توانید کاپ پریود خود را تا 12 ساعت نگه دارید، اما اگر پریود شما همراه با خونریزی زیاد است، ممکن است نیاز به تعویض آن زودتر از هر 12 ساعت باشد.

فواید استفاده از کاپ قاعدگی

این کاپ قاعدگی نه تنها برای محیط زیست، بلکه برای کیف پول شما نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه و مفید هستند. یک کاپ قابل استفاده مجدد معمولاً بین 100 تا 200 هزار تومان هزینه دارد و می‌تواند تا 10 سال مورد استفاده قرار گیرد. در مقایسه، استفاده از نوار بهداشتی و تامپون‌ها می‌تواند سالانه هزینه‌ای بین 5 تا 6 میلیون تومان یا بیشتر داشته باشد. این بدان معناست که شما در طول زمان هزینه کمتری پرداخت می‌کنید و در عین حال، با کاهش تولید زباله، به حفاظت از محیط زیست کمک می‌کنید. البته، این مزایا تنها در مورد کاپ های قاعدگی قابل استفاده مجدد صدق می‌کند و برای محصولات یکبار مصرف صدق نمیکند.

شما می‌توانید کاپ قاعدگی را تا ۱۲ ساعت در درون واژن نگه دارید، در حالی که تامپون‌ها باید هر ۴ تا ۸ ساعت، بسته به میزان خونریزی، تعویض شوند. این ویژگی کاپ های قاعدگی به آن‌ها اجازه می‌دهد که برای مدت زمان طولانی‌تری در بدن باقی بمانند، که این موضوع آن‌ها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای محافظت طی شب تبدیل می‌کند. هنگامی که به استفاده از کاپ قاعدگی عادت کنید، دیگر نیازی به استفاده از نوار بهداشتی یا پد اضافی نخواهید داشت، که این موضوع نه تنها راحتی بیشتری را فراهم می‌کند بلکه همچنین به کاهش زباله‌های یکبار مصرف کمک می‌کند.شما می‌توانید قبل از شروع دوره قاعدگی خود کاپ را قرار دهید.

شما می‌توانید آن را حدود زمانی که انتظار دارید دوره قاعدگی‌تان شروع شود، درون واژن خود قرار دهید. این کار شانس نشت‌های ناخواسته و خجالت‌آور را کاهش می‌دهد.
یک کاپ قاعدگی می‌تواند حدود 30 میلی لیتر مایع نگه دارد، که تقریباً دو برابر میزان یک تامپون یا پد فوق‌جاذب است. این تفاوت می‌تواند در روزهایی که خونریزی شدید دارید، راحتی بیشتری برای شما فراهم کند.

نتایج نشان می‌دهد که ۹۱٪ از زنان گفته‌اند در قاعدگی خود از کاپ استفاده می‌کنند و آن را به دیگران نیز توصیه می‌کنند.

شما می‌توانید بدون دردسر رابطه جنسی داشته باشید. اکثر کاپ های قاعدگی سیلیکونی و لاستیکی باید قبل از رابطه جنسی خارج شوند. اما انواع یکبار مصرف و نرم با توجه به رابطه جنسی طراحی شده‌اند. آن‌ها شبیه به دیافراگم هستند، بنابراین به شکل گنبدی (نه مانند شکل معمولی زنگوله‌ای) هستند. شریک جنسی شما آن‌ها را احساس نمی‌کند و نگرانی در مورد خون وجود ندارد.
استفاده از آن‌ها آسان است. هرچند برخی افراد در ابتدا با آن‌ها مشکل دارند، اگر شما قبلاً از تامپون‌ها (به ویژه انواع بدون اپلیکاتور) یا حلقه واژینال یا دیافراگم برای کنترل بارداری استفاده کرده‌اید، احتمالاً متوجه خواهید شد که قرار دادن آن‌ها آسان است.
بوی کمتری دارد. خون قاعدگی وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرد، ممکن است بویی ایجاد کند. اما کاپ شما مهر و موم هوابندی ایجاد می‌کند.

مضرات کاپ قاعدگی

سایز مناسب: یکی از چالش‌های استفاده از کاپ قاعدگی، پیدا کردن اندازه مناسب است. کاپ با توجه به عواملی چون سن، میزان خونریزی و وضعیت زایمان فرد در اندازه‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. اما یافتن اندازه کاملاً مناسب، به خصوص در صورت داشتن رحم متمایل یا دهانه رحم پایین، می‌تواند دشوار باشد و ممکن است به آزمون و خطا و بروز نشتی‌هایی منجر شود.

بیرون کشیدن کاپ از واژن: یکی دیگر از معایب، خارج کردن کاپ است که می‌تواند کثیف و گاهی خجالت‌آور باشد. حتی اگر قرار دادن کاپ آسان باشد، خارج کردن آن در یک سرویس بهداشتی عمومی می‌تواند دشوار و ناخوشایند باشد. یکی از راهکارها این است که یک بطری آب برای شستشوی کاپ به همراه داشته باشید و پس از آن با کاغذ توالت آن را تمیز کنید. در صورت عدم امکان این روش، می‌توانید تنها با کاغذ توالت کاپ را پاک کرده و اطمینان حاصل کنید که سوراخ‌های کوچک بالای کاپ که برای ایجاد مهر و موم هستند، تمیز باشند. سپس می‌توانید کاپ را پس از بازگشت به خانه به صورت مناسب شستشو دهید.


یکی دیگر از ملاحظات مهم در استفاده از کاپ قاعدگی این است که ممکن است با دستگاه‌های داخل رحمی (IUD) تداخل ایجاد کنند. برخی از تولیدکنندگان کاپ قاعدگی توصیه می‌کنند که افرادی که از IUD استفاده می‌کنند، از کاپ استفاده نکنند. این نگرانی به دلیل احتمال کشیده شدن نخ IUD یا خارج شدن آن از جای خود به واسطه کاپ وجود دارد. با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ مدرک قانع‌کننده‌ای مبنی بر این ادعا پیدا نکرد. با وجود این، مشورت با پزشک قبل از ترکیب استفاده از این دو وسیله پیشنهاد می گردد.

ممکن است در ابتدا، به خصوص اگر هرگز از تامپون استفاده نکرده‌اید یا رابطه جنسی نداشته‌اید، قرار دادن یا خارج کردن آن‌ها دشوار باشد. اما می‌توانید یاد بگیرید که چگونه از آن‌ها استفاده کنید.

پس از هر بار استفاده، کاپ قاعدگی باید به دقت شسته شوند. اگرچه برخی افراد ممکن است این فرآیند را زحمت اضافی بدانند، اما این کار برای جلوگیری از عفونت‌ها ضروری است. همچنین، خطر ابتلا به سندرم شوک سمی در میان استفاده‌کنندگان از کاپ قاعدگی به طور قابل توجهی پایین است. در یک بررسی از مطالعات بالینی در سال ۲۰۱۹، تنها پنج مورد از سندرم شوک سمی پس از استفاده از کاپ قاعدگی گزارش شده است، نشان دهنده ریسک بسیار پایین این حالت در استفاده از کاپ است.

اگر بدون روان‌کننده و یا بدون شستشوی مناسب از کاپ قاعدگی استفاده کنید، احتمال تحریک و حساسیت واژن وجود خواهد داشت.

کاپ قاعدگی در مقایسه با دیسک قاعدگی

این دیسک‌ها معمولاً در نسخه‌های یکبار مصرف عرضه می‌شوند و دارای یک حلقه و یک جزء شفاف، شکل‌پذیر و کیسه‌مانند هستند که در آن هنگام پوشیدن خون، خون جمع می‌شود. با این حال، برخی از گزینه های قابل استفاده مجدد نیز وجود دارد که از سیلیکون ساخته شده اند.
بعبارت دیگر دیسک قاعدگی یک محصول بهداشتی دوران قاعدگی است که شکلی مانند دیسک دارد و در فضای پشت دهانه رحم و استخوان عانه قرار می‌گیرد، به جای استفاده از مکانیسم مکش. این محصول از همان موادی ساخته شده که برای کاپ قاعدگی استفاده می‌شود و می‌تواند بسته به نوعی که خریداری می‌کنید، پس از یک بار استفاده دور انداخته شود یا قابل استفاده مجدد باشد. این دیسک را می‌توان تا ۱۲ ساعت پوشید.
بر خلاف برخی از انواع کاپ قاعدگی، شما می‌توانید یک دیسک را همزمان با داشتن IUD یا در حین رابطه جنسی استفاده کنید. همچنین، یک اندازه برای اکثر افراد مناسب است، بنابراین معمولاً نیازی نیست که برای پیدا کردن اندازه درست به خرید ادامه دهید. برخی برندها اندازه‌های مختلفی را نیز عرضه می‌کنند.

از جمله مشکلاتی که افراد در استفاده از دیسک‌های قاعدگی تجربه می‌کنند، دشواری در وارد کردن و خارج کردن آن‌هاست، که اغلب نسبت به کاپ قاعدگی پیچیده‌تر یافته می‌شود. با این حال، برخی برندها برای رفع این مشکل، ویژگی‌های اضافی نظیر برگه‌ی دو حلقه‌ای در انتهای دیسک را برای تسهیل در خارج کردن آن ارائه می‌دهند. مراقبت و نگهداری از دیسک‌های قاعدگی مشابه کاپ است، به این معنی که شما باید آن‌ها را به دقت تمیز کنید تا استفاده بهداشتی و ایمن از آن‌ها اطمینان حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا