سبک زندگیفنون زندگی سالم

11 روش درمان فوری آفتاب سوختگی در خانه

آفتاب سوختگی از مشکلات پوستی است که در اثر قرار گرفتن در مجاورت اشعه فرابنفش برای  مدت طولانی ایجاد میشود و میتواند به پوست آسیب جدی زده و اگر مدام در مجاورت آفتاب باشید، عوارض جبران ناپذیری را برای پوست به همراه داشته باشد.

 آفتاب سوختگی میتواند پوست شما را خشک و ملتهب کند. توصیه می کنیم، ادامه این مقاله را بخوانید تا با روشهای درمان خانگی آفتاب سوختگی آشنا شوید:

 درمان آفتاب سوختگی با یخ

استفاده از یخ می تواند با سرد کردن و منقبض کردن رگ های خونی، تورم پوست را کاهش دهد. چند تکه یخ را درون پارچه بپیچید، و بر روی موضع قرار دهید. 

روش دیگر این است که یخ و آب خنک را در یک کاسه بریزید و یک پارچه درون آن بیاندازید. پارچه را روی نواحی که سوخته قرار دهید.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا دارای خواص بسیاری است و میتواند به ترمیم پوست کمک کند. استفاده از این ژل بر روی پوست می تواند سوزش و التهاب ناشی از آفتاب سوختگی را به سرعت کاهش میدهد.

وازلین برای آفتاب سوختگی

وقتی پوست دچار آفتاب سوختگی میشود، باید رطوبت آن را حفظ کنید تا پوست ترمیم شود. یک روش برای این کار استفاده از وازلین است. برای این منظور میتوانید وازلین را برای چند دقیقه در فریزر قرار دهید، و سپس مقداری از آن را روی ناحیه سوخته قرار دهید. 

سرما می تواند پوست را خنک و به تسکین التهاب پوست کمک کند. از طرفی وازلین لایه ای محافظ روی پوست ایجاد می کند که به ترمیم سریع تر آن کمک می نماید.

ماست

ماست خنک ماده ای آبرسان و مرطوب کننده است که می تواند در ترمیم پوست و جلوگیری از خارش و التهاب آن کمک کند. برای این منظور مقداری ماست را به صورت موضعی بر روی پوست استعمال نمایید.

سرکه سیب 

سرکه ماده ای ضدقارچ و ضد عفونی کننده است که می تواند در درمان آفتاب سوختگی معجزه کند. در ضمن استفاده از سرکه سیب می تواند در تنظیم ph پوست موثر عمل کند.

برای این منظور یک تکه پنبه را به سرکه سیب آغشته و بر روی موضعی از پوست که دچار سوختگی شده است، اعمال نمایید.

چای کیسه ای 

چای ماده ای ضدعفونی کننده است که با خواص ضد التهابی خود می تواند در رفع قرمزی پوست و ترمیم سریع تر آن موثر باشد. برای این منظور چای کیسه ای و یا چای بابونه را در آب جوش خیس کنید و بعد از خنک شدن روی پوست و بر روی نواحی سوخته قرار دهید.

کپسول ویتامین ای 

مصرف ویتامین ای یکی از بهترین روش های درمان، آفتاب سوختگی است. این ویتامین می تواند مولکول ها را برای رادیکال های آزاد فراهم کرده و مانع نابودی مولکول های بدن شود. ویتامین در ترمیم سریعتر پوست نیز نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. 

این ویتامین را می توانید به صورت خوراکی مصرف کنید و یا روغن آن خارج کرده و بر روی موضع اعمال نمایید.

عسل

عسل ماده ای بسیار مقوی است که می تواند همانند یک آنتی بیوتیک عمل کرده و سریعاً پوست را ترمیم نماید. همچنین عسل می تواند پوست را ضدعفونی و درد را به سرعت کاهش دهد. 

عسل را بر روی پوست بزنید و برای حداقل 30 دقیقه صبر کنید و منتظر معجزات آن باشید.

خیار

خیار ماده ای ضد التهاب است که در رفع پف زیر چشم نیز بسیار موثر عمل می کند. خیار آنتی اکسیدانی طبیعی است که می تواند اثرات مسکن یا ضد درد نیز داشته باشد.

برای استفاده از خیار می توانید، دو عدد خیار را در مخلوط کن ریخته و یا رنده کنید. سپس این ماسک را برای حداقل 30 دقیقه بر روی پوست قرار دهید.

سیب زمینی

سیب زمینی همیشه برای ترمیم سوختگی استفاده میشد. زیرا این ماده می تواند حرارت پوست را خارج کند و به کاهش درد و افزایش سرعت ترمیم پوست کمک می کند. برای این منظور می توانید دو عدد سیب زمینی را پخته و له کنید، این ماسک را برای 10 دقیقه روی پوست قرار دهید.

نشاسته ذرت

این ماسک ترمیم کننده سریع پوست است. برای این منظور مقداری از آرد نشاسته ذرت را با آب مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود. این خمیر را می توانید برای 30 دقیقه بر روی پوست قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا