روانشناسیموفقیت

اگر این 8 خصوصیت را دارید، فردی درون گرا هستید

درونگرایی یک ویژگی شخصیتی است که با تمرکز بر احساسات درونی مشخص می شود. درونگراها و برون گرا ها اغلب از نظر دو تقابل افراطی مشخص می شوند، اما واقعیت این است که بیشتر افراد مابین درون گرایی و برون گرایی قرار دارند.
افراد درونگرا در حدود 15 تا 20 درصد از افراد جامعه را تشکیل می دهند.
تصورات غلط زیادی درباره این نوع شخصیت وجود دارد. به طور مثال درونگرا بودن به معنای اضطراب اجتماعی یا خجالتی بودن نیست. اگر قصد دارید، اطلاعات بیشتری در رابطه با این تیپ شخصیتی کسب کنید، با ما همراه شوید.


درونگرا کیست؟

درونگرا کیست؟درونگرایی یکی از اصلی ترین خصوصیات شخصیتی است که در بسیاری از تئوری های شخصیتی در مورد آن بحث می شود. افرادی که درونگرا هستند، به جای توجه به تحریکات بیرونی بیشتر بر روی افکار، احساسات و خلقیات داخلی تمرکز می کنند.

اصطلاحات درونگرایی و برونگرایی توسط شخصی به نام کارل یونگ محبوبیت یافت و بعدها توسط 5 شخصیت شناس برجسته دنیا مورد بررسی بیشتر قرار گرفت. طبق بسیاری از تئوری های شخصیتی، هر کس درجاتی از درونگرایی و برونگرایی دارد. با این حال، مردم اغلب تمایل دارند که به یک جهت متکی باشند.

درونگراها تمایل دارند ساکت تر و محفوظ تر باشند. در حالی برون گرایان از تعامل اجتماعی انرژی می گیرند. افراد درونگرا در موقعیت های اجتماعی انرژی مصرف میکنند و بعد از شرکت در مهمانی یا گذراندن وقت با گروه از افراد، نیاز به یک دوره تنهایی دارند تا اصطلاحاً “شارژ مجدد” شوند.

علت

برای اینکه بدانید چرا برخی افراد درون گرا و برخی دیگر برون گرا هستند، باید نقشی را که فیزیولوژی بدن در این موضوع بازی می کند، درک کنید. نحوه پاسخ بدن به محیط بیرون نقش تعیین کننده ای در تعیین سطح برونگرایی و درونگرایی دارد.شبکه ای از سلولهای عصبی واقع در ساقه مغز موسوم به سیستم فعال کننده شبکیه (RAS) وظیفه تنظیم سطح برانگیختگی از جمله بیداری و انتقال بین خواب و بیدار شدن را بر عهده دارد.

RAS همچنین در کنترل میزان دریافت اطلاعات در هنگام بیدار شدن نقش دارد. در صورت مواجهه با تهدیدات احتمالی در محیط ، RAS سطح برانگیختگی را افزایش می دهد تا هوشیار و آماده برای مقابله با این خطر باشید.

هر فرد از نظر سطح برانگیختگی دارای یک نقطه اختصاصی است. برخی از افراد تمایل دارند که به طور طبیعی دارای یک نقطه تنظیم بسیار بالاتر باشند، در حالی که برخی دیگر دارای یک نقطه تنظیم خیلی پایین تر هستند.

روانشناس هانس آیزنک اظهار داشت كه این سطوح برانگیخته را می توان به عنوان یك پیوستار تصور كرد. براساس تئوری برانگیختگی برونگرایی وی:

  • 15 درصد از افراد دارای یک نقطه حداقل تعیین شده هستند، به این معنی که آنها به طور طبیعی سطح برانگیختگی کمی دارند.
  • 15 درصد از مردم دارای یک نقطه قوت بالا هستند، به این معنی که آنها به طور طبیعی تمایل بیشتری به برانگیختن دارند.
  • 70 درصد از افراد در جایی در وسط زنجیره قرار دارند.

طبق نظریه آیزنک، درونگراها مواردی هستند كه به طور طبیعی سطح بالایی از برانگیختگی را دارند. به دلیل سطح تحریک طبیعی بالا، این دسته از افراد هوشیارتر هستند و اطلاعات بیشتری را از محیط دریافت می کنند. فرار به محیط هایی خلوت برای شارژ مجدد، به آنها این فرصت  را می دهد، تا آنچه را که یاد گرفته اند پردازش و تأمل کنند.

درونگراها معمولاً به عنوان فردی آرام، محفوظ ، مهربان توصیف می شوند و گاهی مردم این صفات را با خجالتی بودن اشتباه می گیرند.

علائم درون گرایی

مطمئناً درونگرایان زیادی وجود دارند که از نظر اجتماعی محفوظ هستند و ترجیح می دهند در خانه بمانند و کتاب بخوانند نه اینکه به یک مهمانی بزرگ بروند. اما درونگرایان زیادی نیز هستند که از معاشرت لذت می برند. حتی ممکن است تعجب کنید، بسیاری از افرادی که فکر می کنید برون گرا هستند، در واقع کاملاً درونگرا هستند. موارد زیر برخی از نشانه هایی افراد درونگرا است.
  1. گذراندن زمان با گروهی از فرد انرژی شما را تخلیه می کند.

علائم درونگرایی

آیا بعد از گذراندن وقت با تعدادی از افراد احساس خستگی می کنید؟ آیا بعد از یک روز تعامل با دیگران، اغلب نیاز به عقب نشینی و استراحت در یک مکان آرام دارید؟ آیا مدت زمان طولانی را برای خود اختصاص می دهید؟ یکی از مهمترین خصوصیات این نوع شخصیت این است كه بر خلاف برونگراها كه از چنین تعاملاتی انرژی می گیرند، افراد درونگرا مجبورند در موقعیت های اجتماعی انرژی مصرف كنند. البته این بدان معنا نیست که همه درونگراها به طور کلی از وقایع اجتماعی دوری می کنند.

بسیاری از افراد درونگرا از گذراندن وقت خود در اطراف دیگران لذت می برند، اما درونگراها تعامل با دوستان نزدیک خود را ترجیح میدهند. در حالی که یک برونگرا تمایل دارد در مهمانی با افراد جدید وقت بگذراند.

3.  تحریک بیش از حد باعث می شود احساس پریشانی و عدم تمرکز داشته باشید.

هنگامی که افراد درونگرا مجبورند وقت خود را در فعالیتها یا محیط هایی که بسیار طاقت فرسا است، بگذرانند. در نهایت می توانند احساس تمرکز کنند. از سوی دیگر، برون گراها تمایل به شکوفایی در موقعیت هایی دارند که فعالیت زیادی وجود دارد و احتمالاً کمی کسل کننده است.

براساس یک مطالعه، محققان دریافته اند که درونگرا ها تمایل به قرار گیری در یک محیط ساکت تر و کمتر آزاردهنده دارند.

3. شما از تنهایی لذت می برید.

لذت بردن از تنهایی از علائم درون گرایی

به عنوان یک درونگرا، تصور شما از یک زمان خوب یا یک بعد از ظهر آرام این است که برای خودتان باشید تا از سرگرمی ها و علاقه مندی های خود لذت ببرید؟

گذراندن چند ساعت به تنهایی، مطالعه یک کتاب خوب، پیاده روی، تماشا برنامه تلویزیونی از روشهای خوبی برای شارژ شدن و انرژی گرفتن است. ولی این بدان معنا نیست که ​​درونگراها می خواهند همه وقت خود را تنها باشند بلکه بسیاری از درونگراها عاشق گذراندن وقت با دوستان و تعامل با افراد آشنا در موقعیت های اجتماعی هستند.

نکته کلیدی که باید به خاطر بسپاریم این است که بعد از یک روز طولانی با فعالیت اجتماعی، یک درونگرا احتمالاً می خواهد برای تفکر، تأمل و شارژ مجدد به یک مکان ساکت عقب نشینی کند.

4. مردم غالباً شما را فردی آرام توصیف می کنند و ممکن است آشنایی با شما دشوار باشد.

درونگراها معمولاً به عنوان فردی آرام، محفوظ ، مهربان توصیف می شوند و گاهی مردم این صفات را با خجالتی بودن اشتباه می گیرند. مطمئناً برخی از درونگرایان خجالتی هستند، اما نباید درونگرایی را با خجالتی بودن اشتباه گرفت.

در بسیاری از موارد، افراد با این نوع شخصیت ترجیح می دهند کلمات خود را با دقت انتخاب کنند و وقت و انرژی خود را  هدر ندهند.

5. شما یک گروه کوچک از دوستان نزدیک دارید.

فرد درونگرا

یک تصور غلط رایج در مورد درونگراها این است که آنها مردم را دوست ندارند. در حالی که افراد درونگرا معمولاً از معاشرت زیادی برخوردار نیستند، بلکه از داشتن گروه کوچکی از دوستانشان که به آنها نزدیک هستند، لذت می برند. درونگراها به جای داشتن یک دایره بزرگ اجتماعی از مردم که آنها را سطحی می شناسند، ترجیح می دهند روابطی عمیق و طولانی مدت داشته باشند که با نزدیکی و صمیمیت فراوان مشخص می شود.

محققان دریافته اند که افرادی با این صفت تمایل به داشتن گروه کوچکتر از دوستان دارند. در حالی که برونگراها عموماً با دایره ای وسیع از دوستان و آشنایان خود تعامل دارند.

افراد درونگرا معمولاً دوستان خود را با دقت بیشتری انتخاب می کنند. نزدیکترین روابط آنها عمیق و قابل توجه است. آنها همچنین ترجیح می دهند به جای اینکه در یک گروه بزرگ قرار بگیرند، بر اساس روابط یک به یک با افراد ارتباط برقرار کنند

6.  شما بسیار خودآگاه هستید.

از آنجا که درونگراها تمایل به چرخش درونی دارند، زمان زیادی را صرف بررسی تجربیات شخصی خود می کنند. اگر احساس می کنید دانش و بینش بسیار خوبی نسبت به خود، انگیزه ها و احساسات خود دارید، احتمال اینکه درون گرا باشید، بیشتر است.

افراد درونگرا از فکر کردن و بررسی موضوعات در ذهن خود لذت می برند. خودآگاهی و درک خود برای درونگراها حائز اهمیت است. بنابراین آنها اغلب وقت زیادی را برای یادگیری اختصاص می دهند. این افراد در زندگی خود فکر می کنند و کتاب هایی را می خوانند که موضوعات و مباحثی را که برایشان مهم است، کشف کنند.

7. دوست دارید با تماشا کردن، یاد بگیرید.

نشانه درونگرایی

در حالی که برونگراها تمایل دارند، از طریق تجربه عملی یاد بگیرند. افراد درونگرا معمولاً یادگیری از طریق مشاهده را ترجیح می دهند. در واقع برونگراها با آزمایش و خطا یاد می گیرند و در مقابل درونگراها با تماشا بهتر یاد می گیرند.

افراد درونگرا دوست دارند که دیگران را مرتباً به طور مکرر تماشا کنند، تا زمانی که احساس کنند، می توانند اعمال را به تنهایی تکرار کنند. این افراد از تجربه شخصی درس می گیرند.

8. شما به مشاغلی که استقلال را درگیر می کند، جذب می شوید.

همانطور که ممکن است تصور کنید، مشاغلی که نیاز به تعامل زیادی دارند، معمولاً برای افراد درون گرا جذابیت کمی دارند. از طرف دیگر، مشاغلی که مستلزم کار مستقل هستند، اغلب انتخاب خوبی برای این افراد محسوب می شود. به عنوان مثال، یک درونگر ممکن است از کار کردن به عنوان نویسنده، حسابدار، برنامه نویس رایانه، طراح گرافیک، داروساز یا هنرمند لذت ببرد.

درون گرایی در مقابل کمرویی

درون گرایی در مقابل کمروییتوجه به این نکته ضروری است که درونگرایی لزوماً با کمرویی برابر نیست. نویسندگان اشمیت و بوس در کتاب خود به نام “توسعه خجالتی و عقب نشینی اجتماعی” می نویسند: “جامعه پذیری به انگیزه، قوی یا ضعف اشاره دارد که مایل به بودن با دیگران باشیم، در حالی که کمرویی به رفتارهایی اطلاق می شود که در کنار دیگران، مهار یا بی مهار باشند.” و همچنین احساس تنش و ناراحتی. ”

کمرویی نشانگر ترس از مردم یا موقعیت های اجتماعی است. از طرف دیگر، درونگراها به سادگی دوست ندارند، وقت زیادی را برای تعامل با افراد دیگر بگذرانند.

با این حال ، افراد درونگرا از بودن در کنار افرادی که به آنها نزدیک هستند، قدردانی می کنند و از داشتن مکالمات عمیق و پرمعنی لذت می برند. افراد درونگرا نیز تمایل دارند قبل از صحبت کردن به چیزهایی فکر کنند. آنها می خواهند قبل از ابراز عقیده درک کاملی از یک مفهوم داشته باشند.

در مقاله عالی در ماهنامه اقیانوس اطلس، جاناتان راوچ برخی از تصورات غلط در مورد درونگراها را بررسی کرده است.  او در این مقاله می نویسد، درونگراها غالباً به عنوان فردی خجالتی، دورو و متکبر برچسب زده می شوند، در حالی که این برداشت ها ناشی از عدم موفقیت برونگراها برای درک نحوه عملکرد این افراد است.

راوچ ادامه می دهد: “برون گرا ها درک درونی کمی از خود دارند و نمی توانند تصور كنند كه چرا شخصی نیاز به تنها بودن دارد. هرچند كه اغلب سعی كرده ام موضوع را برای برون گرا ها توضیح دهم اما هرگز احساس نکردم که هیچ یک از آنها واقعاً این موضوع را درک کرده باشد. ”

براساس برآوردها، تعداد درونگراها تقریباً یک سوم برون گرایان است. درونگرا معمولاً با این واقعیت روبرو می شوند، كه افراد دیگر سعی می کنند آنها را تغییر دهند یا حتی تصور می کنند كه این افراد مشکلی دارند.

با وجود آنکه درونگراها بخش کمتری از جمعیت را تشکیل می دهند، اما نمی توان هیچ نوع شخصیتی را درست یا نادرست دانست. درعوض، هم درونگراها و هم برون گرایان باید تلاش کنند تفاوت ها و شباهت های یکدیگر را درک کنند.

هر گرایش بسته به شرایط می تواند مزایا و اشکالاتی داشته باشد. با درک بهتر شخصیت خود، می توانید یاد بگیرید که چگونه با نقاط قوت و ضعف خود کنار بیایید.

اگر درون گرا هستید ، باید یاد بگیرید در صورت افزایش تحریکات محیط، روش هایی برای مقابله با آن پیدا کنید. در یک مطالعه بر روی افراد درونگرا که در سنین 18 تا 80 سال قرار داشتند، افرادی که روابط اجتماعی و مهارت های تنظیم عاطفی قوی داشتند، نسبت به افرادی که آن مهارت را ندارند، خوشبخت تر بودند. با تقویت روابط نزدیک خود از بهترین نقاط قوت خود استفاده کنید تا بتوانید پیوندهای محکم اجتماعی را تقویت کنید.

درونگرایی کاملاً طبیعی است. اگر فهمیدید که تمایلات درونگرایانه شما نتیجه اضطراب است که بر عملکرد طبیعی و روزمره شما تأثیر می گذارد، با پزشک یا متخصص بهداشت روان مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا