بیماری هاکرونا

آیا می دانید استفاده طولانی مدت از ماسک چه ضررهایی دارد؟

ماسک پوششی است که می تواند از جنس پارچه و یا دیگر الیاف تولید شود. ماسک ها اشکال گوناگونی دارند و می توانند از ما در برابر آلودگی های محیطی و ویروسها محافظت کنند. ماسک ها بر اساس جنس، شکل ظاهری، دارا بودن فیلتر و دیگر معیار ها دسته بندی میشوند. در حال حاضر انواع ماسک ها به وفور در دسترس قرار دارد.

از اوایل سال میلادی جدید ویروس کرونا شروع به گسترش یافته و تقریباً به سراسر جهان منتقل شده است. این ویروس به سرعت انتقال یافته و حتی در فاصله های 8 متری نیز می تواند از فردی به فرد دیگری منتقل شود. با شیوع گسترده این ویروس استفاده از ماسک در همه افراد از کودکان تا سالمندان اجباری شده است.

نتایج تحقیقات به اثبات رسانده قرار دادن ماسک بر روی صورت و پوشاندن بینی و دهان می تواند خطر ابتلا به این بیماری مهلک را تا بیشتر از 90% کاهش دهد. بدیهی است که استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به کرونا راه حل موثری است اما آیا استفاده طولانی مدت از ماسک می تواند تاثیرات مخرب دیگری بر سلامت بدن داشته باشد؟ نتایج تحقیقات در این مورد با آنچه تصور می کنید، متفاوت است. برای آشنایی بیشتر با مضرات استفاده از ماسک همراه ما باشید.


آثار مخرب قرار دادن ماسک روی صورت

استفاده از ماسک ها می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد. اما بدون خطر هم نیست. نتایج تحقیقات که اخیراً صورت گرفته نشان داده استفاده از ماسک به خصوص در مدت های طولانی می تواند تاثیراتی مخربی را بر بدن داشته باشد. برخی از این تاثیرات مخرب عبارتند از :مضرات استفاده از ماسک

  • تحریک پوست
  • کاهش میزان اکسیژن دریافتی و تنفس گاز های سمی مثل تنفس دی اکسید کربن: استفاده از ماسک موجب تنفس دی اکسید کربن می شود و این امر می تواند تاثیرات منفی بر سلامت ریه ها داشته باشد. در واقع افزایش هیپوکسی (محرومیت اکسیژن) می تواند تاثیرات مخربی را بر فعالیت مغز داشته باشد.
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن
  • سردرد : سردرد می تواند ناشی از محکم بودن کش ماسک باشد. اما در اغلب موارد کمبود اکسیژن علت آن است.
  • افزایش مقاومت مجرای تنفسی

البته ایجاد این عوارض و شدت آنها به نوع ماسکی که استفاده می کنید، نیز بستگی دارد. به طور مثال ماسک های جراحی که نازک تر هم هستند، نسبت به ماسک های N95 عوارض کمتری را ایجاد می کنند. ماسک های N95 فیلتر های مقاوم تر و موثرتری دارند، بنابراین تنفس را محدود می کنند. به همین جهت استفاده طولانی مدت از آنها به هیچ وجه توصیه نمی شود.

افراد معرض خطر

ماسک ها اثرات مخربی بر بدن دارند؛ ولی با این حال استفاده از آنها امری ضروری است. همه افراد درگیر مشکلات و تاثیرات منفی ماسک ها نمی شوند. در واقع مزایای استفاده از آن بیشتر از مضرات است. در حالت کلی استفاده از ماسک به افرادی با شرایط زیر توصیه نمیشود.

  • بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریوی : این بیماری شامل برونشیت مزمن، آمفیزم و بیماری مجاری هوایی است. این دسته از افراد به دلیل انسداد جریان هوا بهتر است، از ماسک استفاده نکنند.
  • افراد مبتلا به فوبیا : عده کمی از مردم نسبت به استفاده از ماسک فوبیا دارند. این افراد با قرار گرفتن ماسک جلوی صورتشان احساس ناراحتی و ناامنی می کنند.

قرار دادن ماسک می تواند از کرونا جلوگیری کند؟

بر طبق توصیه های سازمان بهداشت جهانی استفاده از این وسیله ضروری است. استفاده از ماسک به خصوص در محیط های سربسته که جریان هوا وجود ندارد. می تواند خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد. با این کار از برخورد جریان هوای فرد مبتلا به بیمار با خود جلوگیری می کنید.آمار ها نشان داده شیوع کرونا در بین کشورهایی که افراد جامعه آنها از ماسک استفاده می کنند، کمتر است. درست است که ماسک های نازک نمی توانند از ورود ذرات ریز جلوگیری کنند، ولی با این حال استفاده از آنها خالی از لطف نبوده و می تواند از پر سرعتی ذرات جلوگیری کند و یا حتی اجازه پخش شدن آنها در هوا را می گیرد.

برای تاثیرگذاری بهتر باید از ماسک ها درست استفاده شود، یعنی به طور صحیح بر روی بینی قرار گیرد و محکم شود. در مواقعی که ماسک مرطوب شده باید سریعاً آن را تعویض نمود. زیرا ذرات ویروس به راحتی از آن عبور می کنند. در پایان نیز با دقت و بدون اینکه دست با ماسک تماس پیدا کند آن را از روی صورت جدا کرده و در سطل آشغال درب دار قرار دهید.

توصیه فعلی برای استفاده از ماسک

ویروس کرونا از طریق سرفه تا 6 متر و از طریق عطسه تا 8 متر منتقل می شود. سازمان بهداشت جهانی توصیه میکند، تا حد امکان حداقل 1 متر از افراد فاصله بگیرید. همچنین توصیه می کند، افرادی که مبتلا هستند و یا سرفه و عطسه می کنند حتماً از ماسک استفاده کنند. دیگر افراد نیز تنها در محیط های شلوغ و پرازدحام مثل متروها باید ماسک بر روی صورت خود قرار دهند. با این حال اگر نگران ابتلا به کرونا هستید، می توانید از این محافظت کننده ها استفاده کنید.ولی توجه داشته باشید که ماسک ها زمانی تاثیرگذار هستند که درست از آنها استفاده کرده و مرتباً تعویض کنید. شستن دستها با آب و صابون را نیز نباید فراموش کرد.

این مطلب بر استفاده نکردن از ماسک تاکید ندارد. اما قرار دادن آن به مدت طولانی بر روی صورت را منع می کند. بهتر است در محیط های پر ازدحام ماسک بر روی صورت قرار داده و در مواقعی که افراد در نزدیکی شما قرار ندارند، آن را از روی صورت خود بردارید.

در پایان باید بگوییم، ما به عنوان یک جامعه، به یکدیگر مدیون هستیم و باید از بهترین راه های ممکن از یکدیگر محافظت کنیم. در حال حاضر نیز بهترین راه برای مراقبت از خود و دیگران استفاده از ماسک و در امکان حفظ فاصله ایمن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا