بیماری هابیماری های استخوان و مفاصل

10 کاری که سلامت استخوان ها را به خطر می اندازد!

اسکلت بدن و استخوان ها از مهمترین اجزاء تشکیل دهنده بدن هستند. استخوان های بدن شما نه تنها وظایف مهمی را بر عهده دارند. بلکه حمایت از اعضای بدن نیز از وظایف آنها به شمار می رود. اغلب افراد اهمیت چندانی به حفظ سلامت استخوان ها نمی دهند. اما خوب است بدانید تنها با چند راهکار ساده می توانید تا حد زیادی به حفظ تراکم و سلامت استخوان های خود کمک کنید.


زیاده روی در مصرف نمک

زیاده روی در مصرف نمکمصرف نمک باعث میشود، کلسیم بیشتری از بدن دفع شود. زیرا سدیم باعث جدا شدن کلسیم از استخوان ها می شود. این کلسیم از طریق ادرار از بدن دفع میشود. بنابراین حجم استخوان ها کاهش یافته و بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرند و با کوچکترین ضربه دچار شکستگی می شوند. غذاهایی مثل نان، پنیر، چیپس مملو از نمک هستند و باید مصرف آنها را به حداقل کاهش داد.

تماشای طولانی مدت تلویزیون

تماشای تلویزیون می تواند لذت بخش باشد. اما نشستن طولانی مدت در مقابل تلویزیون منع شده است. زیرا این عمل حجم زیادی از کلسیم را از بدن دفع می کند. بهتر است به جای تماشای برنامه های تلویزیون ورزش را جایگزین کنید تا قدرت بدنی خود را افزایش دهید.

دوچرخه سواری

دوچرخه سوارییکی از مشکلات و مضرات دوچرخه سواری طولانی مدت، کاهش تراکم استخوان ها است. در این ورزش فشار کمتری بر روی استخوان ها وارد شده و در طولانی مدت به کاهش تراکم آنها می انجامد. برای جلوگیری از این مشکل می توانید همراه با دوچرخه سواری از سایر ورزشها مثل پیاده‌روی، دویدن با کوهنوردی نیز کمک بگیرید.

نشستن در خانه

حتماً می‌دانید که یکی از ضروری ترین ویتامین ها برای تولید کلسیم در بدن ویتامین D است. از طرفی بدن ویتامین D را در نور آفتاب تولید می کند. بنابراین دوری از نور خورشید می تواند باعث کاهش تراکم استخوان ها شود. برای جلوگیری از این امر کافی است روزانه برای 10-15 دقیقه در معرض نور خورشید قرار گیرید. در این کار زیاده روی نکنید زیرا نور آفتاب می تواند عاملی برای سرطان پوست باشد. سن، رنگ پوست ، فصل ها و موقعیت جغرافیایی زندگی شما می تواند در جذب ویتامین D تاثیر گذار باشد. با افزودن غلات غنی شده  آب میوه و شیر (از جمله بادام ، سویا ، برنج یا سایر شیرهای گیاهی و همچنین لبنیات کم چرب) به رژیم غذایی می توانید ویتامین D بیشتری را جذب کنید.

نوشیدن الکل

نوشیدن الکلزیاده روی در نوشیدن الکل برای بدن مضر است. الکل تنظیم فشار خون را برهم می زند. به علاوه الکل در جذب کلسیم اختلال ایجاد کرده و سلامت استخوان ها را به خطر می اندازد.

نوشابه

زیاده روی در مصرف نوشیدنی های غیر الکلی مثل انواع نوشابه ها نیز برای استخوان مضر است.  کافئین و فسفر موجود در این نوشیدنی ها می تواند به استخوان های شما آسیب برساند. پس لازم است مصرف این نوشیدنی ها را به حداقل کاهش دهید. نوشیدن قهوه یا چای نیز می تواند همین تاثیر را بر استخوان شما داشته باشد.

سبوس گندم با شیر

مصرف سبوس گندم با شیرشاید فکر کنید، ترکیب سبوس گندم با شیر غذای سالمی است. اما خوب است بدانید که  وقتی با سبوس گندم، شیر می خورید. جذب کلسیم آن را کاهش میدهید. اگر از مکمل کلسیم استفاده می کنید باید حداقل 2 ساعت بین مصرف سبوس و قرص کلسیم فاصله باشد.

دود سیگار

وقتی مرتباً دود سیگار استنشاق می کنید، بدن شما نمی تواند بافت استخوانی سالم تشکیل دهد. بنابراین هر چه بیشتر سیگار بکشید، این مشکل شدت می گیرد. در صورت ترک سیگار، می توانید این خطرات را کاهش داده و سلامت استخوان های خود را بهبود بخشید.

برخی داروها

برخی از داروها، به ویژه آنهایی که برای مدت طولانی مصرف کنید، می تواند تأثیر منفی بر روی استخوان ها داشته باشد. برخی از داروهای ضد تشنج و گلوکوکورتیکوئیدها مانند پردنیزون و کورتیزون می توانند باعث کاهش حجم استخوان ها شوند. ابتلا به بیماری های آرتریت روماتوئید، لوپوس، آسم و بیماری کرون نیاز به مصرف داروهای ضد التهابی مانند گلوکوکورتیکوئید دارد.

 کمبود وزن

وزن کم بدن، BMI 18.5 یا کمتر خطر شکستگی و کاهش حجم استخوان را افزایش میدهد. با تمرینات ورزشی مناسب و تغییر رژیم غذایی می توانید از ایجاد این مشکلات جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا