اخباربیماری هاکرونا

تولید واکسن کرونا فقط چند روز تا تایید نهایی فاصله دارد!

پس از گذشت یکسال از شیوع ویروس کرونا و افزایش روز افزون آمار مبتلایان و کشته های ویروس کرونا، یکی از خبرهای خوب تولید واکسن این بیماری است.
در حال حاضر صدها واکسن در سراسر جهان در حال تولید است و حدوداً دوازده واکسن در مراحل نهایی آزمایش یعنی در فاز سه هستند.
در هفته های اخیر نهایی شدن اثربخشی دو واکسن Pfizer و BioNTec در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا یا همان بیماری کووید 19، باعث امیدواری مردم دنیا شده است.
این دو واکسن در انتظار برای تایید نهایی توسط سازمان غذا و دارو به سر می برند. دو شرکت فایزر و بایوتک امیدوارند تا دسامبر سال میلادی جاری (اوایل آذر 99) بتوانند به مرحله تولید و سپس توزیع واکسن برسند.

پروفسور ترودی لانگ استاد دانشگاه آکسفورد، در مورد تولید این واکسن ها گفت : ” شناسایی یک ویروس جدید تا تولید چندین واکسن در مرحله درخواست تأیید نهایی آن هم فقط در چند ماه، یک نقطه عطف باورنکردنی برای علم است.”


تاثیرات این واکسن

شرکت داروسازی فایزر و بایوتک ادعا می کند واکسن تولیدی آنها می تواند تا 95% ایمنی در برابر کرونا ویروس ایجاد کند.

آخرین نتایج به دست آمده از آزمایش  سه مرحله ای نشان داد، این واکسن از ایمنی مورد نظر سازمان غذا و داروی ایالات متحده برخوردار است. البته دیگر شرکت دارویی در آمریکا به نام مدرنا نیز ادعا می کند، واکسن تولیدی آنها تا 94% موثر بوده است.

در حال حاضر این دو شرکت در انتظار تایید برای تولید اضطراری واکسن در طی چند روز آینده هستند. این دو شرکت داروسازی داده های آزمایش واکسن را به اتحادیه اروپا، انگلیس و کانادا نیز ارسال کرده اند.

Ugur Sahin، مدیر اجرایی واکسن بایوتک آلمان اظهار داشت اگر همه چیز خوب پیش برود، می توان این واکسن را در ایالات متحده برای استفاده اضطراری تا اواسط دسامبر تأیید کرد. وی افزود که تصویب این طرح مشروط به تایید اتحادیه اروپا، است.

خوشبختانه مطالعات منتشر شده از این شرکت تایید می کنند که تاثیر 95% این واکسن در بین گروه های سنی، جنسیت و جمعیت و نژاد و قومیت مختلف یکسان است.  اما هنوز مشخص نیست که محافظت  واکسن در برابر ویروس چه مدت طول می کشد و آیا باعث انتقال ویروس در افراد می شود یا خیر؟

عوارض جانبی

همچنین گزارش های منتشر شده از عوارض این واکسن در 8000 داوطلب، نشان می دهد که عوارض جانبی تنها شامل احساس خستگی و سردرد جزئی بود.

2٪  از این افراد بعد از تزریق دوز دوم سردرد داشتند ، در حالی که 3.8٪  احساس خستگی را تجربه کردند. این  شرکت ها می گویند هیچ نگرانی جدی در زمینه ایمنی وجود ندارد.

تاثیر واکسن بر بزرگسالان بالای 65 سال

خبر خوب اینکه این واکسن در بزرگسالان مسن که بیشتر در معرض خطر ویروس هستند و سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، مانند افراد جوان کار می کند. این خبر بسیار امیدوار کننده ای است.

كارآيي این واکسن کرونا در بزرگسالان بالاي 65 سال که خطر مرگ بیشتری در صورت ابتلا به کرونا دارند  94٪ بوده است.

عملکرد واکسن

مقایسه واکسن مدرنا، فایزر و بابوتک

واکسن های تولید شده از شرکت های فایزر، بایوتک و مدرنا هر سه از یک روش تجربی به نام mRNA استفاده می کنند که شامل تزریق بخشی از کد ژنتیکی ویروس به بدن برای آمادگی سیستم ایمنی است. به این ترتیب آنتی بادی ها و سلول های T توسط بدن ساخته می شوند تا با ویروس کرونا مبارزه کنند.

یک مشکل مهم در رابطه با واکسن های mRNA وجود دارد، و آن الزام به نگهداری این واکسن در دمای بسیار پایین است.

واکسن فایزر باید در حدود منفی 80 درجه سانتیگراد نگهداری شود ،و فقط برای پنج روز در این دما قابل نگهداری است.

واکسن مدرنا باید حداکثر تا شش ماه در دمای منفی 20 نگهداری شود و تا یک ماه در یخچال استاندارد قابلیت نگهداری دارد. هر سه این واکسن ها را باید در دو دوز دریافت نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا