بیماری هابیماری های مقعدی

بهترین راههای درمان شقاق مقعدی یا فیشر

بیماری شقاق مقعدی یا همان فیشر یکی از انواع شایع بیماری های نشیمنگاهی است. این عارضه ایجاد ترک در دیواره مقعدی است که در اثر اعمال فشار و سبک زندگی غلط و یا مشکلات مادرزادی ایجاد می شود. مطالعه درباره شقاق به شما کمک خواهد نمود، تا با شناخت علائم، علت و انواع این بیماری بتوانید به درمان عارضه کمک کنید. پس لازم است صفحه مربوط به شقاق را نیز مطالعه نمایید.
درمان شقاق مقعدی امکان پذیر است و با روش های گوناگونی انجام می شود. تعیین نوع درمان بستگی به نوع شقاق (حاد و مزمن)، وضعیت سلامت بیمار، علت ایجاد بیماری و در آخر انتخاب بیماردارد. اما برای درمان شقاق چه باید کرد؟ در ادامه به مهمترین روش های درمان فیشر می پردازیم:


درمان خانگی شقاق

درمان خانگی زخم شقاقدرمان خانگی فیشر مجموعه ای از راهکار های ساده و ایجاد تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی است که می تواند به بهبود علائم و درمان این بیماری کمک کند. تا جایی که تجربه نشان داده اغلب موارد شقاق به خصوص  در مراحل حاد توسط این روش درمانی بهبود می یابند. اما انجام طولانی مدت این روشها برای درمان شقاق های مزمن پیشنهاد نمی شود، زیرا ممکن است با تاخیر در روند درمان، بیماری پیشرفت نموده و درمان آن به سختی انجام شود. مهمترین روشهای درمان خانگی شقاق شامل موارد زیر است:

  • مصرف فیبر
  • نوشیدن آب
  • حمام سیتز
  • ورزش 
  • کمپرس یخ

برای آشنایی بیشتر با این روشها و دیگر روش های درمان خانگی شقاق میتوانید به صفحه ای اختصاصی که به موضوع درمان گیاهی شقاق و نیز درمان  آن در خانه پرداخته مراجعه کنید.

در این روش جراحی که تحت بیهوشی انجام می شود. پزشک قسمتی از عضله اسفنکتر مقعدی را قطع می کند. با این کار فشار داخل عضله به شدت کاهش یافته و به درمان بیماری کمک می شود.

درمان دارویی فیشر

پماد برای درمان شقاق یا فیشردرمان دارویی فیشر روشی برای از بین بردن این بیماری است. توجه داشته باشید قبل از استفاده از درمان دارویی شقاق مقعدی با پزشک مشورت کنید و هرگز خودسرانه دارو مصرف نکنید. این دارو اغلب به سرعت علائم بیماری را برطرف می کنند و در درمان عارضه نیز تا حد قابل توجهی موثر هستند. برخی از مهمترین انواع داروهای مناسب برای درمان فیشر شامل موارد زیر است:

پودر نیترات

پودر نیترات یکی از انواع داروهای مناسب برای درمان شقاق  است. این دارو از طریق افزایش گردش خون در این ناحیه می تواند به بهبود بیماری کمک نماید. از این طریق می توان سرعت درمان زخم شقاق را تا حد قابل توجهی افزایش داد. برخی از عوارض مصرف این دارو سردرد، سرگیجه و فشار خون پایین است.

پماد نیترات نباید 24 ساعت پس از مصرف داروهایی مانند سیلدنافیل (ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس) و یا ورداآنفیل (لویترا) مصرف شود.

مسدود کننده های کانال کلسیم

این نوع دارو از طریق کاهش فشار خون به درمان فیشر کمک میکند. عملکرد این دارو به گونه ای است که با جلوگیری از ورود کلسیم و یا خروج آن از ذخایر سلولی موجب کاهش فشار خون می شود. نوع خاصی از این پماد دیلتیازم  نام داشته و کاربرد آن درمان شقاق است.

این نوع دارو به شکل موضعی یا خوراکی در دسترس است. ولی نوع موضعی آن جذب بهتر و عوارض کمتری دارد. سردرد می تواند از عوارض جانبی این دارو باشد. درمان دارویی در 60% از موارد این بیماری موثر است.

برای مطالعه دیگر انواع داروهای پرکاربرد برای درمان فیشر به صفحه درمان دارویی شقاق مراجعه نمایید.

در صورتی که در طی 7 روز با استفاده از درمان های خانگی و دارویی بیماری بهبود نیافت، لازم است از دیگر روشهای تهاجمی تر برای درمان استفاده نمایید.

دیلاتاسیون

یکی از قدیمی ترین روشهای درمان شقاق اتساع یا دیلاتاسیون است. که در طی آن با ایجاد کشش دستی در عضله دریچه ای مقعد فشار داخل عضله کاسته می شود. اما این روش خطرات و عوارض بسیاری نظیر بی اختیاری در کنترل گاز و مدفوع دارد از همین روی انجام آن منسوخ شده است.

تزریق بوتاکس

درمان شقاق با بوتاکستزریق بوتاکس یکی از روشهای کم تهاجمی برای درمان این بیماری است. در این روش پزشک سم بوتولینوم و یا همان بوتاکس را به عضله اسفنکتر مقعدی تزریق می کند. این روش موجب می شود، عضله موقتاً فلج شود و از طریق رفع اسپاسم عضله به درمان فیشر کمک شود.

میزان بهبودی در این روش بین 60 تا 80 درصد متغیر است. از عوارض این روش امکان بی اختیاری در کنترل مدفوع و گاز به صورت موقت است. دوز این دارو بسیار کم است و خطر ابتلا به مسمومیت بوتولیسم وجود ندارد.

برای آشنایی بیشتر با این روش درمان و مزایای و معایب آن به صفحه درمان شقاق با بوتاکس مراجعه نمایید.

جراحی شقاق

در صورتی که بیماری با روشهای ذکر شده بهبود نیابد، به حالت مزمن در آمده و عمق زخم آن بیشتر می شود. در این حالت لازم است از سایر روشها برای درمان استفاده نمود. یکی از روشهای پرکاربرد و تهاجمی برای درمان فیشر، جراحی است. جراحی به روش سنتی، بهترین راه درمان شقاق مزمن است که درد و فشار را کاهش می دهد. اما عمل شقاق چگونه است؟ جراحی تکنیک های مختلفی دارد که در ادامه به تشریح آنها می پردازیم:جراحی شقاق به روش اسفنکتروتومی

  • اسفنکتروتومی: در این روش جراحی که تحت بیهوشی انجام می شود. پزشک قسمتی از عضله اسفنکتر مقعدی را قطع می کند. با این کار فشار داخل عضله به شدت کاهش یافته و به درمان بیماری کمک می شود. اسفنکتروتومی به دو روش باز و بسته انجام می شود که در روش بسته نتایج بهتری حاصل خواهد شد.
  • فیشرکتومی : در صورتی که پزشک احتمال بروز عوارضی نظیر بی اختیاری بعد از اسفنکتروتومی را دهد از دیگر روش جراحی یعنی فیشرکتومی استفاده می کند. اساس کار این درمان ایجاد برش در عضله و نیز حذف کامل پوست اطراف زخم است، این کار به ترمیم زخم و درمان فیشر کمک می کند.

اگر می خواهید با دیگر روشهای جراحی این بیماری و معایب و مزایای هر یک آشنا شوید مطالعه صفحه جراحی شقاق را از دست ندهید.

درمان شقاق با لیزر

درمان شقاق با لیزردر این روش درمانی شقاق مزمن یا فیشر با استفاده از اشعه لیزر بهبود می یابد.  در واقع پزشک با تاباندن این اشعه به جای استفاده از تیغ جراحی قسمتی از عضله را قطع کرده و یا برش می دهد. این درمان که تحت بی حسی و به صورت سرپایی انجام می شود. هیچ درد و خونریزی نخواهد داشت، زیرا لیزر همزمان با برش، بافت های اطراف زخم را ترمیم می کند. از طرفی دیگر این روش نه تنها درمان قطعی شقاق است بلکه هیچ یک از عوارض جراحی را به دنبال نخواهد داشت. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با درمان شقاق با لیزر داشته باشید، بر روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا