سلامت خانوادهسلامت فرزندان

کودکان بد غذا و نحوه اصلاح عادات غذایی آنها

غذا نخوردن جزء مشخصه های کودکان بد غذا است که سرش را با هدف غذا نخوردن بر می گرداند، غذا را تف می کند، دهانش را می بندد و…. وسواسی بودن در انتخاب غذا یا بد غذا بودن هم که مشخصه های آن ترس و اضطراب در وضعیت غذا خوردن است، از دیگر مشکلات غذا نخوردن کودکان می باشد. مشخص شده است که 20 تا 30 درصد کودکان مشکلات غذا خوردن دارند.این مشکلات معمولاً با دیگر عادات غذایی چون کند خردن و بی علاقگی به غذا خوردن توام می شود.


علت مشکلات کودکان بد غذا

کودک بد غذا

  1. کودک غذا و یا غذا خوردن را با یک تجربه آزارنده مثل خفگی، بالا آوردن غیر ارادی به هنگام غذا خوردن، دارو خوراندن به کودک و … تداعی می کند.
  2. والدین کودکان بد غذا به صورت سهوی و غیرعمد، وسواس کودک را در انتخاب غذا یا غذا نخوردن تقویت می کنند، مثلا : وقتی کودک از خوردن غذایی امتناع می کند، والدین آن را بر می دارند و غذای دلخواه کودک را مهیا می کنند.
  3. برخی از کودکان بد غذا به خاطر بیماری های خاص یک مقطع  رشدی خود مثل بیماری برگرداندن غذا بر اثر التهاب معده و مری، سندرم روده باریک و … تجربه های غذایی مناسبی ندارند.
  4. در خانواده هایی که فرزندان آنها مشکلات خوردن غذا دارند، یک چرخه زورگویی قابل مشاهده است. معمولاً این کودکان به هنگام غذا خوردن، رفتارهای منفی زیادی دارند رفتار هایی چون لجبازی، شکایت، نافرمانی، بازی بازی کردن با غذا و …در عین حال، والدین نیز هنگام غذا دادن به کودک رفتارهای منفی بیشتری نشان می دهند، یعنی بیشتر دستورات منفی و ناخوشایند می دهند.

یکی از مولفه های بسیار مهم درمان کودکان بد غذا این است که مطمئن شویم کودک در وعده غذا دادن گرسنه باشد.

درمان مشکلات  کودکان بد غذا

رفع بدغذایی کودک
کودکان بد غذا که مشکلات غذا نخوردن دارند معمولاً  آنقدر می خورند که رشد کنند. مشکلات شان هم معمولاً بدون درمان رفع می شود، ولی بعضی از این کودکان بد غذا به قدر کافی مواد غذایی دریافت نمی کنند و در برخی موارد رشد جسمی، اجتماعی و هیجانی آنها به خطر می افتد که در چنین مواقعی واجب است برنامه مناسبی برای تغذیه کودک تنظیم شود.توجه به عوامل خانوادگی به ویژه والدینی  و محیطی بسیار حائز اهمیت است. والدینی که در مورد اختلالات خوردن فرزند خود کمک می خواهند، در بسیاری از موارد مشکلات هیجانی و زناشویی دارند که این عام به خودی خود تاثیر مبرهن و به سزایی در مشکل فرزند دارد. از سوی دیگر مشاهده شده است غذا نخوردن کودک و بدقلقی او در این زمینه گاهاً به خاطر ورود فرزند جدید، تغییر مکان زندگی،  مرگ یکی از اطرافیان، حیوان خانگی و … است که این مهم گواه بر این است که ریشه یابی مسئله و یافتن علت اولین گام درمان این کودکان است. گاهی اوقات تنها کاری که باید در مورد این کودکان انجام دهیم این است که پدر و مادر اصول رفتاری را در ارتباط با این مشکل کودکشان یاد بگیرند.

روال معمولی غذا را تغییر دهید

کودک کم غذا
روال معمولی غذا خوردن کودکان بد غذا را تغییر دهید تا بیشتر از قبل متمایل به غذا خوردن شود. بهتر است یک نفر نیز همراه کودک غذا بخورد، البته آن فرد باید در مقابل رفتارهای امتناعی کودک از غذا خوردن صبر پیشه کند و هرگز به زبان بازی و کنایه زدن متوسل نشود در یک زمان مقرر در طول روز و در یک مکان مشخص اتاق پذیرایی، آشپزخانه و … به کودک غذا بدهید، برای تاثیر بهینه درمان توصیه می شود کودک برای دریافت غذای خود اندکی انتظار بکشد.

اشتهای کودکتان را دستکاری کنید

یکی از مولفه های بسیار مهم درمان کودکان بد غذا این است که مطمئن شویم کودک در وعده غذا دادن گرسنه باشد، در حد فاصل بین وعده های اصلی غذا خوردن سعی کنید دسترسی کودک به غذا را به حداقل برسانید. به احتمال زیاد باید غذاهای سبک بین وعده های اصلی را نیز حذف کنید و به کودک فقط آب  بیاشامید.

استفاده از تقویت کننده های رفتاری

بدغذایی کودک
علاوه بر تشویق از تقویت کننده های دیگری هم برای واداشتن کودک به درست غذا خوردن استفاده کنید. این تقویت کننده ها عبارتند از:

  • خوردن غذا های مورد علاقه کودک را به خوردن غذاهایی که او دوست ندارد، وابسته کنید.
  • بعد از خوردن یک غذای نادلخواه، مجاز است کارهای لذت بخشی مثل بازی با پلی استیشن برای مدتی کوتاه انجام دهد.
  • کودکان بد غذا بعد از خوردن یک غذای نادلخواه می توانند برای مدتی کوتاه با اسباب بازی دلخواهشان خود بازی کنند.
  • بابت هر غذایی نا دلخواهی که کودک می خورد به او نمره دهید و در نهایت بعد از رسیدن نمرات به یک حد نصابی، نمرات را با برخی از فعالیت ها تعویض کنید.

منبع : اختلال رفتاری کودکان – زهرا سعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا