سلامت خانوادهسلامت فرزندان

ناخن هایی که اعصاب شما را می جود! ناخن جویدن کودکان و راهکارها

کودکی با چشم های نگران بدون اینکه متوجه باشد، یکسره در حال جویدن ناخن هایش است! تصویر ناخن جویدن کودکان برای والدین چندان نا آشنا نیست چون تعداد زیادی از آنها با این معضل مواجه اند.موضوعی بی اهمیت کم کم بزرگ می شود تا ذهن شما را از «چرا» و «چه کنم» پر می کند. مسائل بهداشتی مثل آلودگی هایی که ممکن است در زیر ناخن جمع شود و احتمال ابتلا به بیماری از طریق آنها وجود دارد به کنار؛ دیدن منظره ناخن جویدن کودکان بیشتر به این خاطر که اضطراب و عصبی بودن او را به شما منتقل می کند، آزار دهنده است. شاید به همین دلیل، این رفتار بچه ها خیلی زود به معضل بزرگی برای والدین تبدیل می شود و حتی باعث بروز خشم و عصبانیت آنها می شود.


درمان ناخن جویدن کودکان

ناخن خوردن کودکان
اگر به ناخن جویدن کودکان توجه کنید متوجه می شوید معمولا ناخن ها به یک نسبت جویده می شوند ولی توجه به تعداد ناخن های درگیر، دست زدن به دور ناخن، جویدن تا ته ناخن و یا فقط سر آن در تجزیه و تحلیل شدت مشکل مهم است و مورد توجه قرار می گیرد. در موارد شدید صدمه ناخن ها جدی و ممکن است منجر به عفونت انگشتان و بستر ناخن شود. معمولاً ناخن جویدن کودکان در موقعیت های اضطراب آور و ناکامی ها شدت می یابد و گاهی صرفا عادتی است که در مکان های خاصی مثل جلوی تلویزیون رخ میدهد.شدیدترین انواع ناخن جویدن کودکان در کودکان مبتلا به عقب ماندگی ذهنی شدید یا مبتلایان به اسکیزوفرنی دیده می شود اما برخی از کودکان نیز بدون وجود هیچ نوع اختلال روانی، صرفا به علت بک عادت عصبی به این اختلال مبتلا هستند.
درمان مشکل ناخن جویدن کودکان به دو شیوه انجام می شود:
  1. رفتاری و اقدامات اطرافیان
  2. دارو درمانی

دارو درمانی صرفا در موارد بسیار شدید و در کودکان بالای 7 سال صورت می پذیرد که با داروهای ضد اضطرابی مثل فلوکستین یا داروی هالوپرپدول درمان صورت میگیرد. برای اینکه بفهمید کودک شما نیاز به دارو درمانی دارد و به چه میزان و چه دارویی باید مصرف کند، حتماً باید به روان پزشک کودک مراجعه نمایید.

توصیه هایی برای والدین در رابطه با ناخن جویدن کودکان

جویدن ناخن کودکان
مرحله اول :
  1. تاجایی که ممکن است از نادیده گرفتن رفتار استفاده کنند. به طوری که در خصوص آنها هیچ گونه اظهار نظری نکنند، از صحبت کردن یا تلاقی نگاه با کودک در حال جویدن ناخن است، خودداری کنند. وقتی کودک در حال انجام آن است او را در آغوش نگیرید و حتی به او نزدیک نشوید.
  2. کودک را تنبیه نکنید.
  3. محیط امنی برای کودک فراهم کنند تا نیاز او به کسب آرامش از این راه از بین برود. مسلما خانه های پرتنش، درگیری ها و مشاجرات والدین جلوی کودکان، تنبیه های بدنی و شماتت های مکرر کودک به دلایل مختلف در ایجاد محیط پر استرس و نا امن برای کودک نقش بسیار مهمی خواهد داشت.
  4. کودک را به ویژه هنگام خواب سرگرم نگه دارند تا حواس او از این عادت به فعالیت دیگری منحرف شود.

کودک را به آگاهی از وضعیت ظاهری اش هنگام ناخن جویدن تشویق کنیم. مثلا از او بخواهیم به خود در آیینه نگاه کند.

مرحله دوم :

  1. فهرستی از زمان و مکان هایی که او به ناخن جویدن دست می زند با کمک کودک و خانواده تهیه کنیم.
  2. کودک را به آگاهی از وضعیت ظاهری اش هنگام ناخن جویدن تشویق کنیم. مثلا از او بخواهیم به خود در آیینه نگاه کند.
  3. یک مشغولیت دیگر برای کودک فراهم کنید. مثلا : شیء کوچک و قابل حملی در اختیارش بگذارید تا هر کجا خواست با خود ببرد.
  4. در موقعیت های مرتبط با این عادت تغییراتی بدهید. مثلا تنها در صورتی قدر به تماشای تلویزیون است که دستانش مشغول کاری باشد.
  5. می توان یک عمل رقابتی نیز به کودک آموخت. مثلا در هنگام میل به جویدن ناخن دست هایش را مشت کند، دسته های صندلی را سه دقیقه محکم بگیرید و ناگهان دستش را شل کنید.
  6. اگر چه جایگزین برای ناخن توصیه نمی شود ولی گاهی می تواند برای جایگزینی نیاز دهانی کودک استفاده کرد.

برگرفته از کتاب: اختلالات روانی کودکان – تألیف: زهرا سعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا