بیماری هاسرفه و سرماخوردگی

سرماخوردگی کودکان ، علائم سرماخوردگی و روش های پیشگیری

آیا کودک شما گرفتار عطسه و سرفه شده است و از گلودرد شکایت می کند؟ هیچ پدر و مادری وجود ندارد که از سرماخوردگی کودکان آزرده نشود و به دنبال علت بیماری و راه های درمان آن نباشد. در ادامه این مقاله با من همراه باشید تا به یک شناخت کلی در مورد سرماخوردگی در کودکان دست پیدا کنید.


سرما خوردگی کودکان چیست؟

بیش از 200 نوع ویروس مختلف باعث ایجاد عفونت می شود. دقت داشته باشید که آنتی بیوتیک ها به هیچ عنوان سرماخوردگی کودکان را درمان نمی کنند، زیرا سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است و بیماری ویروسی با آنتی بیوتیک درمان نمی شود. سرما خوردگی می تواند در نوزادان تازه متولد شده و کودکان مبتلا به ضعف سیستم ایمنی مشکل ساز باشد اما برای کودکان سالم و نرمال خطرناک نیست و معمولا در بازه زمانی 5 تا 10 روز درمان می شود.

علائم سرماخوردگی کودکان

زمانی که کودک شما به سرماخوردگی مبتلا می شود، به طور کلی احساس خوبی ندارد، از گلو درد شکایت میکند و به آبریزش بینی یا سرفه دچار است.اگر علائم بیماری شدیدتر شود به این معناست که بیماری بدتر شده است و باید انتظار علائم زیر را داشته باشید:

  • خلط و آبریزش بینی
  • عطسه کردن
  • احساس خستگی
  • تب(گاهی اوقات)
  • گلو درد
  • سرفه کردن

ویروس سرما خوردگی می تواند سینوس ها، گلو، لوله های برونشیت و گوش های کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین ممکن است او به اسهال و استفراغ دچار شود.

در ابتدا ممکن است کودک از سر درد شکایت کند و بعد از مدتی درد برطرف شود، اما کمی بعد آبریزش بینی شروع می شود.

سرماخوردگی کودکان چند بار در سال اتفاق می افتد؟

نوزادان و کودکان نوپا اغلب 8 تا 10 سرماخوردگی در سال را قبل از اینکه 2 ساله شوند، تجربه می کنند. همین طور که کودک شما رشد می کند و بزرگ می شود تعداد این سرماخوردگی ها کاهش می یابد. کودکان در مرحله پیش دبستانی حدود 9 سرماخوردگی در سال را تجربه می کنند در حالی که در سنین مهد کودک به طور میانگین 12 سرماخوردگی در سال را تجربه می کنند.در سنین نوجوانی و بزرگسالی تعدادد دفعات سرماخوردگی به 2 تا 4 بار در سال می رسد. میزان سرماخوردگی در فصول سرد بیشتر است.

پیشگیری از سرماخوردگی کودکان

کودک شما می تواند با ارتباط داشتن با فرد مبتلا به سرماخوردگی بیمار شود. حتی زمانی که فرد سرماخورده جایی را لمس کند، ویروس های سرماخوردگی می توانند به محل منتقل شوند و چند ساعت در آنجا زندگی کنند. در نتیجه زمانیکه کودک شما دستگیره در، نرده های پله، کتاب، نوشت افزار، کنترل های بازی ویدئویی و .. را لمس کند امکان بیمار شدنش وجود دارد.  پس چه باید کرد؟

شستن دست ها

آموزش نکات بهداشتی اصل مهمی در تربیت کودک است.شستن دستها بهترین دفاع در برابر ویروس سرماخوردگی است. به کودک خود آموزش دهید بعد از هر بار بیرون رفتن، قبل از هر وعده غذایی و بعد از بازی در مدرسه یا خانه دستهایش را بشوید.

با این کار تا حد زیادی از سرماخوردگی کودکان جلوگیری می شود.  تنها 20 ثانیه شستن دست ها با آب گرم و صابون میکروب ها را از بین می برد. به کودکتان آموزش دهید در هنگام شستن دستها دوبار بخش اول شعر (تولدت مبارک) را تکرار کند تا مطمئن شوید دستها به اندازه کافی شسته شوند.

استفاده از ضدعفونی کنند ها، گزینه خوبی برای پیشگیری از سرماخوردگی کودکان است.

اگر کودک شما سرماخورده است:

او را از محیط مدرسه و تماس با دیگران کودکان دور کنید. با این کار کمک می کنید تا کودکان دیگر دچار سرماخوردگی نشوند.

مراقبت های بهداشتی

به کودک خود آموزش دهید در زمان عطسه و سرفه، جلوی دهان و بینی خود را بگیرد. استفاده از دستمال کاغذی بهترین گرینه است اما اگر در دسترس کودک نبود به او آموزش دهید که در آستین خود سرفه کند. این کار بهتر از پخش شدن ویروس سرماخوردگی و بیمار شدن افراد دیگر است.

آیا داروهای سرماخوردگی کودکان قابل اطمینان است؟

اف دی ای، داروخانه ها و پزشکان بر این باورند که شما نباید داروهای ضد سرفه و ضد سرماخوردگی کودکان را برای کودک زیر 4 سال تهیه کنید. در زیر به چند نمونه از این داروها اشاره شده است

  • سرکوب کننده های سرفه (دکسترومتورفان یا DM)
  • داروهای اسهال خونی (گاییفنزین)
  • داروهای ضد آبریزش (پوسیدو افدرین و فنیل افرین)
  • آنتی هیستامین ها (مانند برومفنیرامین، کلروفنیرامین ملات، دیفن هیدرامین و …)

این داروها معمولا توسط پزشک برای کودکان تجویز می شود اما پیشنهاد می شود والدین به طور خودسرانه این داروها را تهیه نکنند.

اجازه دهید کودکتان سرفه کند! سرفه یک واکنش طبیعی بدن برای دفع ویروس است و شما نباید از آن جلوگیری کنید، مگر آنکه کودک بیش از حد احساس ناراحتی کند و پزشک تشخیص دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

  • اگر بعد از گذشت چند روز از مشاهده علائم بیماری فرزند شما بهتر نشد و یا علائم بیماری همچنان تشدید شد با متخصص اطفال مشورت کنید.
  • در مواردی کودک دارای علائمی مانند تب بالا، استفراغ، لرز، سرفه شدید، هرگونه ناراحتی تنفسی یا خستگی شدید است، با متخصص اطفال تماس بگیرید. این علائم ممکن است نشانه های بیماری جدی تر مانند آنفولانزا باشد
  • اگر کودک شما به بیماری دیابت یا آسم و یا هر نوع بیماری طولانی مدت دیگری مبتلاست، با متخصص اطفال تماس بگیرید و در مورد علائم و درمان سرماخوردگی با او صحبت کنید.
  • همچنین به علائم ناشی از عوارض آنفولانزا مانند پنومونی توجه کنید. این علائم عبارتند از تب کم درجه (کمتر از 102 F)، سرفه های خلط دار، درد، تنفس سخت یا تنفس سریع و خستگی. اگر هر یک از این علائم وجود داشت حتما به پزشک مراجعه کنید.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا