بیماری هاتبخال

تبخال لب – 18+ درمان فوری تب خال با روش های خانگی و سنتی

تبخال لب نوعی عفونت عود کننده ویروسی است که بصورت زخمی اغلب کوچک، دردناک و پر از مایع نمایان شده و گاهی همراه با درد می باشد. تبخال یا زخم سرد از انواع شایع زخم هایی هستند که افراد بسیاری هر روزه آن را تجربه می نمایند. در این مقاله از مجله بیچشک قصد داریم تا شما را با دلیل تبخال لب و بهترین راهکار های درمان تبخال لب، درمان فوری تبخال، درمان خانگی تب خال لب و … آشنا نماییم:

تبخال لب و علت ایجاد آن

تبخال عفونت ویروسی مسری و شایعی است که عامل آن را می توان ویروس هرپس سیمپلکس ( HSV ) معرفی نمود. زمانی که این ویروس وارد بدن می گردد هر چند وقت یکبار عود کرده و علائم آن بروز می نماید.
این بیماری معمولا بر روی لب ظاهر شده و گاهی اوقات بر روی درگیر نواحی بدن شامل دهان، لثه ها  قابل مشاهده می باشد همچنین تبخال تناسلی هم یکی از انواع تبخال می باشد. به یاد داشته باشید هر نوع تماس از جمله دست دادن یا روبوسی با فرد بیمار می تواند موجب انتقال این ویروس گردد.

پس از انتقال ویروس فرد علائمی مانند سرما خوردگی را تجربه خواهد نمود و دچار گلو درد می شود. همچنین زخم هایی در ناحیه ی گونه و دهان ظاهر می شوند و فرد را دچار سردرد، سرگیجه و حالت تهوع می نماید، این مشکل حداکثر تا دو هفته باقی مانده ولی ویروس از بدن خارج نمی شود.

این ویروس بر روی سلول های عصبی باقی می ماند و در موقعیت مناسب با علائمی خفیف تر بروز نموده و موجب تبخال می گردد.

دلیل تبخال لب

در مورد دلیل تبخال لب می توان به چند علت اصلی زیر اشاره کرد: 

  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن
  • استرس
  • خستگی
  • تغییرات هورمون ها
  • انتقال از طریق مراجعه به دندانپزشکی
  • تبخال لب در بارداری به دلیل تغییرات هورمونی
  • در معرض آفتاب بودن

دلیل بروز تب خال لب در هر فردی متفاوت است و ممکن است برای همه یکسان نباشد. بهتر است که موردی را که در واکنش به آن تب خال میزنید را شناسایی کرده و از بروز آن جلوگیری نمایید.

درمان فوری تبخال
تبخال لب

درمان تبخال لب (فوری-قطعی)

این عارضه را می توان به راحتی در منزل و با مواد اولیه موجود تحت درمان قرار دارد، برای درمان یک روزه تبخال لب فقط  کافی است کمی صبر و حوصله داشته باشد. در مورد داروی تبخال لب باید گفت که داروهای ضد ویرووسی زیادی هستند که برای درمان این عارضه استفاده می شوند در کنار آن ها و استفاده از پماد درمان تبخال لب و یا قرص تبخال لب می توان از روش های خانگی زیر هم برای بهبودی سریع تر استفاده کرد. 
بهترین درمان خانگی تب خال لب که در کوتاه ترین زمان ممکن به درمان این عارضه می پردازد، بدین شرح است:

درمان سریع تبخال لب در سه دقیقه

لازم است در همین ابتدا بگوییم که عبارت هایی مثل رفع تبخال لب در سه دقیقه و یا درمان سریع تبخال لب در سه دقیقه با گوجه جملاتی تبلیغاتی و غیر منطقی و غیر ممکن می باشد. 

در واقع رفع تبخال در 3 دقیقه ممکن نیست ولی با روش هایی که در ادامه گفته می شود مثل درمان تبخال با خمیر دندان، زردچوبه و … می تواند روند درمان را تسریع و علائم را کاهش دهد.

دلیل تبخال لب کودکان
درمان تبخال لب کودکان

1- گل همیشه بهار

این گیاه افزون بر کنترل و از بین بردن ویروس ها،موجب تسریع روند درمان می گردد و علائم بیماری همچون درد و سوزش را به حداقل می رساند. برای استعمال کافی است سه قاشق گل همیشه بهار را در دو لیوان آب جوشانده و عصاره حاصل از آن را توسط پنبه بر روی لب بزنید.

2- جعفری

این گیاه به سبب دارا بودن خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی می تواند در درمان تبخال موثر باشد برای این منظور نیاز به اسانس ریشه جعفری دارید تا آن بر روی تبخال استعمال نمایید.

3- روغن چای

روغن چای دارای خاصیتی است که به تحریک سیستم ایمنی بدن و افزایش توانایی آن برای مقابله با بیماری می انجامد. برای این منظور کافی است روزی دو بار از این روغن بر روی تبخال بزنید.

تبخال لب نوعی عفونت عود کننده ویروسی است که بصورت زخمی اغلب کوچک، دردناک و پر از مایع نمایان شده و گاهی همراه با درد می باشد.

4- سیر رنده شده

سیر به سرعت روند گسترش تبخال را قطع نموده و موجب خشک شدن زخم می گردد برای این منظور حبه های سیر را به مدت 10 دقیقه بر روی تبخال قرار دهید. برای پاسخ دهی سریع تر چندین مرتبه در روز این امر را تکرار نمایید.

5- جوش شیرین

جوش شیرین به بهبود تبخال کمک نموده و خاصیت ضد خارشی دارد برای این منظور باید مقدار جوش شیرین را در آب حل نموده و توسط گاز استریل بر روی لب بزنید. جهت درمان سریع تر تعداد این عمل را در طی روز افزایش دهید.

6- یخ را فراموش نکنید!

درمان تبخال با یخ

تا 24 ساعت پس از شروع تبخال می توانید یک تکه یخ را بر روی موضع قرار دهید تا علاوه بر کاهش درد، به درمان عارضه نیز کمک نماید. همچنین برای این درمان می توان از بستنی های یخی نیز استفاده نمود.

7- روغن اسطوخودوس

این روغن افزون بر  ضدعفونی نمودن نواحی اطراف تبخال، موجب درمان آن نیز می گردد، برای استفاده از این روش درمانی می بایست تا چندین روز از این روغن بر روی موضع استعمال نمایید.

8- مصرف لبنیات و سیب زمینی

مصرف لبنیات و سیب زمینی و به سبب دارا بودن لیزین موجب درمان این عارضه می گردد همچنین در کنار مصرف این مواد غذایی باید از مصرف موادی مانند شکلات، کاکائو، غلات، بادام زمینی و ژله خودداری نمایید.

9- روغن نعناع

روغن نعناع موجب توقف رشد ویروس ها به خصوص ویروس HSV می گردد از همین روی یکی از بهترین درمان های تبخال به شمار می رود، برای این روش درمانی کافی است مقدار از این را مصرف و یا بر روی زخم استعمال نمایید تا شاهد نتایج شگفت انگیز آن باشید. مصرف زیاد این روغن می تواند موجب حساسیت یا سوزش قفسه سینه گردد.

10- سیب

برای درمان تبخال میتوان یک سیب پوست کنده را رنده نموده و همراه عسل میل کنید برای درمان سریع تر لازم است هر روز این عمل را تکرار نمایید.

11- نمک

نمک به عنوان یکی از روش های موثر از بروز عفونت جلوگیری کرده ولی با خود سوزشی را همراه می آورد. برای این منظور لازم است مقدار آب و نمک تهیه نموده و با استفاده از پنبه بر روی موضع استعمال نمایید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید.

12- گل راعی

جهت از بین بردن خارش تبخال باید از گل راعی استفاده نمود. برای انجام این روش باید مقداری پنبه را به روغن گل راعی آغشته نمایید و بر روی موضع قرار دهید.

13- درمان تبخال با خمیر دندان، الکل و نمک

درمان تبخال با خمیر دندان

درمان تبخال با خمیر دندان و نمک و الکل  به سرعت تاول های ناشی از تبخال را درمان می نماید و مانع گسترش آنها می گردد و همراه با سوزش بسیار زیادی خواهد بود. برای این منظور باید این سه ماده را ترکیب نموده و بر روی تبخال بگذارید.

14- درمان تبخال با زردچوبه

زردچوبه دارای خاصیت ضد ویروسی است که به از بین بردن ویروس ها کمک شایانی می نماید برای درمان تبخال با زردچوبه باید مقداری زردچوبه را به با آب، شیر و یا گلیسیرین ترکیب نموده و بر روی موضع قرار دهید.

15- لیمو ترش

لیموترش دارای خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی است و می تواند در بهبود تبخال موثر باشد اما به طبع این روش به دلیل خاصیت اسیدی بودن لیمو ترش همراه با سوزش بسیاری خواهد بود. برای منظور کافی است مقدار پنبه را به لیموترش آغشته نمایید و برای چند دقیقه بر روی موضع قرار دید.

16- زیتون

برگ زیتون دارای خاصیت ضد التهابی و ضد ویروسی است که می تواند در درمان بیماری های پوستی ویروسی موثر واقع گردد. جهت انجام این روش باید برگ زیتون را بر روی موضع قرار دهید.

17- ریشه شیرین بیان

این روش بهترین روش درمان تبخال است. برای این منظور کافی است یک قاشق پودر ریشه شیرین بیان را با نصف قاشق غذا خوری آب مخلوط نموده تا به شکل خمیر درآمده و بر روی موضع قرار دهید همچنین می توان این گیاه را دم کرده و میل نمایید.

پیشگیری از تبخال لب

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به تبخال اجتناب از تماس با افرادی است که احتمالا ناقل این ویروس هستند برای این منظور باید دستان خود را مرتباً بشویید و با این افراد هیچ گونه تماسی از جمله در آغوش گرفتن و بوسیدن برقرار نکنید.

‫8 دیدگاه ها

  1. من دیگه هر هفته تبخال میزنم از این همه استرس تو این کشور و هر روز یه هیجان جدید . وقتی هم میزنم 5تا تب خال با هم میزنم میشه یه درمان تبخال لب قطعی بگید که واسه همیشه راحت شم واقعا خیلی بده

    1. سلام دوست عزیز
      بله متاسفانه درمان قطعی برای این ویروس وجود ندارد و روش های گفته شده پس از چند روز باعث بهبودی تبخال می شود.

  2. سلام من خیلی تبخال میزدم رو لب و دهانم و بهم درمان تبخال با خمیر دندان رو پیشنهاد دادند منم انجام دادم خیلی خوب بود فقط جاش میمونه و رو پوستم سفید میشه باید چیکار کنم برای جاش

    1. سلام دوست عزیز
      ممکن است پوست اون ناحیه به خمیردندان حساسیت نشان داده باشد که بهتر است در این حالت از وازلین استفاده کنید.

  3. من خیلی کم و شاید سالی یکی دوبار تب خال بزنم گوشه لب پایینم ولی میخام اگه کسی میدونه درمان فوری تبخال و بگه تا همون موقع زود خوب بشه و جاش نمونه. ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      درمان فوری تبخال وجود ندارد و معمولاً چندروزی طول می کشد تا ویرووس آن از بدن برود. اما می توانید از چسب های درمان تب خال استفاده کنید که داخل این پچ ها ژل هیدرو کلوئید می باشد و باعث بهبودی تبخال می شود.

  4. من همیشه مواقع خیلی مهم و توی موقعیت های حساس که استرس میگیرم تب خال میزنم میشه بگین برای تب خال چی خوبه ؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      درمان قطعی برای تبخال وجود ندارد اما کمپرس یخ و سیر و سرکه سیب موثر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا