بیماری هابیماری های قلبی و عروقیسبک زندگیفنون زندگی سالم

اهمیت خواب خوب و بموقع برای سلامت قلب و مغز

فکر می کنید ضروری ترین مسئله برای سلامت شما چیست؟ آب؟ هوا؟ غذا؟ بله اما اهمیت خواب را هم نباید از یاد برد. خواب یکی از ضروری ترین و حیاتی ترین نیازهای انسان است و کیفیت آن ارتباط مستقیمی با سلامتی ما دارد. ارتباطی که بیشتر از همه حائز اهمیت است رابطه ی خواب خوب و به موقع برای سلامت قلب می باشد. الگوهای زندگی امروز متاسفانه تداخلات بسیار زیادی با خواب خوب و مناسب ایجاد کرده است و باعث شده بسیاری از ما الگوهای خواب نامنظم و ناسالمی داشته باشیم. این یعنی آغاز بسیاری از مشکلات که اثرات منفی آن را بر روی سلامتی خود در آینده مشاهده می کنیم. این مقاله ی بیچشک شما را با اهمیت و فواید خواب خوب و کافی بیشتر آشنا می کند. با ما همراه باشید:


تاثیر خواب بر سلامت قلب و مغز

تاثیر خواب بر سلامتی
تاثیر خواب بر سلامت قلب و مغز سالهاست که مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است و مشخص شده که یکی از فاکتورهای لازم برای سلامت قلب و مغز، خواب مناسب و کافی در طول شب است. حقیقت امر این است که همه ی ما به دنبال راهکارها  و روش هایی هستیم که سلامتی ما را به شکل بهتری تضمین کند غافل از اینکه هیچ کدام به اهمیت خواب واقف نیستیم. خواب خوب و کافی ساده ترین و با اهمیت ترین اصلی است که برای سلامتی خود باید در نظر بگیرید.

خوابیدن میتواند تعداد سلول های مغز شما را افزایش دهد .

خواب خوب و کافی باعث می شود که سلول های مغز شما میلین بیشتری تولید کرده و به احیای آن کمک کند. میلین همان غلافی است که دور تا دور سلول های عصبی را می پوشاند و باعث می گردد که این سلول ها عملکرد صحیحی داشته باشند. یکی از وظایف میلین ها تسریع پیام های عصبی مغز است. کمبود میلین ها می تواند بیماری های خطرناکی همچون ام اس به وجود بیاورد.

خوابیدن به تقویت حافظه و پردازش بهتر اطلاعات در مغز کمک می کند.

همچنین یک عملکرد دیگر مغز در هنگام خواب ثبت خاطرات و تقویت حافظه است. هنگامی که شما یک خواب عمیق و با کیفیت را در طول شب تجربه می کنید مغز شما به شکل بهتری می تواند وقایعی را که در طول روز رخ داده و یا مطالبی را که فرا گرفته اید به حافظه ی بلند مدت شما انتقال دهد و آنها را در شرایط بهتر و سریع تری به یاد بیاورد. همچنین خوابیدن باعث می شود که عملکرد و ادراک مغزی شما بهتر و مناسب تر گردد.

خوابیدن خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

افرادی که در طول شب 6 الی 8 ساعت می خوابند به طرز قابل توجهی نسبت به افرادی که الگوی خواب غلط و یا خواب ناکافی دارند به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شوند. به عبارت دیگر خواب خوب و کافی می تواند از سلامت قلب برای مدت زمان زیادی محافظت کرده و خطراتی نظیر بروز حملات و سکته قلبی را در دوران میانسالی کاهش دهد. بنابراین باید تاثیر خواب در سلامت قلب و مغز را جدی بگیریم.

اختلالات خواب، آلزایمر و آسیب به مغز

پژوهش ها نشان داده اختلالات خواب به شکل مستقیم با آسیب به مغز در ارتباط است زیرا که اختلال خواب موجب افزایش سطح پروتئین تائو در مغز شده که با بروز آلزایمر و آسیبهای مغزی در ارتباط است. بیخوابی موجب افزایش تولید ماده سمی تائو شده که این امر  باعث آسیب به مغز شده و زوال عقل را در پی خواهد داشت.از همین روی دانشمندان تاکید دارند برای حفظ سلامت مغز به اندازه کافی خواب شبانه روزی داشته باشید.

بدن انسان مکانیزمی مشخص دارد بنابراین همه افراد باید در ساعت مشخصی به خواب روند و در ساعت مشخصی بیدار شوند. عملکرد بدن برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری بدن از ساعت 9 شب شروع شده و تا 11 ادامه دارد، در نتیجه بهترین زمان خوابیدن از ساعت 11 شب شروع می شود.

خواب و بیماری‌های قلبی ـ عروقی

خواب و بیماری
همانطور که گفته شد، تاثیر خواب بر سلامت قلب بسیار جدی و مهم است. کم خوابی می تواند آغاز گر بروز بسیاری از مشکلات و بیماری های قلبی و عروقی باشد. خواب مناسب و کافی می تواند شدت فعالیت قلب را کاهش داده و از تعداد ضربان قلب شما بکاهد. این یعنی قلب شما استراحت بیشتری خواهد داشت و میزان آسیب پذیری آن به مراتب کاهش می یابد. یک نکته ی دیگر تاثیر استرس و اضطراب بر قلب است که می تواند آن را در معرض بسیاری از مشکلات و بیماری های قلبی و عروقی قرار دهد که خواب کافی به کنترل و مدیریت استرس کمک زیادی خواهد نمود.

افزایش فشار خون

فشار خون بالا آغازی برای بیماری های قلبی و عروقی است. یکی از عواملی که باعث می شود فشار خون به شدت افزایش بیابد مشکل آپنه خواب است و عامل دیگر خواب ناکافی در طول شب است. از همین روی درمان دارویی فشار خون به تنهایی موثر نخواهد بود بلکه لازم است، مشکل آپنه خواب نیز حل شود.

بیماری های شریان کرونری قلب

مطالعات نشان داده افراد مبتلا به آپنه خواب یا وقفه تنفسی خواب بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری عروق کرونری قلب قرار دارند. و این امر به این علت روی می دهد که وقفه تنفسی در خواب، فشار خون بالا را در پی دارد و موجب ابتلا به شریان کرونری می شود. از طرفی آپنه در خواب فشار وارده بر قلب را افزایش داده و در تشدید علائم بیماری کرونری قلب تاثیرگذار است. در نتیجه وقفه تنفسی در خواب احتمال مرگ ناشی از بیماری عروق کرونری را افزایش می‌دهد.

نارسایی احتقانی قلب

اختلال‌های خواب هم علت و هم معلول نارسایی احتقانی قلب است. حدود 40 درصد از افراد مبتلا به این بیماری از آپنه خواب رنج می برند از طرفی نارسایی نیز می توانند باعث اختلالات خواب و آپنه شود.  نارسایی احتقانی قلب نوعی آسیب به قلب است که کاهش توانایی آن در پمپاژ خون را به دنبال دارد. آپنه خواب با افزایش فشار خون و کاهش میزان سطح اکسیژن موجب آسیب به قلب و ابتلا به نارسایی احتقانی قلب می شود، زیرا عضله قلب نمی‌تواند فشار ناشی از آپنه را تحمل کند. همچنین بیمارانی که با علت دیگری به نارسایی احتقانی قلب مبتلا شده اند در اثر آپنه خواب علائمشان تشدید می شود و می توانند با درمان آپنه و بی خوابی علائم بیماری را نیز بهبود ببخشند.

بهترین حالت خواب برای سلامت قلب

افزون بر میزان خواب شبانه روزی، خواب عمیق و نحوه خوابیدن و نیز می تواند تاثیر بسزایی در سلامت داشته باشد. بر طبق نظریه  آیورودا بهترین حالت خواب، خوابیدن به چپ است که می تواند سلامت بدن را تضمین کند. از فواید خوابیدن به چپ می توانیم به بهبود سیستم لنفاوی بدن، بهبود هضم،سلامت مادران باردار، کاهش سوزش سردل، کاهش کمر درد و ..اشاره کنیم. بهترین حالت خواب برای سلامت قلب،  پوزیشن خوابیدن به سمت چپ به خصوص در بارداری است ( بی خوابی در بارداری را بهبود می بخشد.) زیرا این مدل می تواند باعث افزایش گردش خون شود و فشار وارده به قلب را نیز کاهش دهد. از طرفی جاذبه زمین می تواند زهکشی لنفاوی را بهبود داده و گردش خون آئورت را از قلب دور کند که این موارد در حفظ سلامت قلب موثر است.

تاثیر خواب نیمروزی بر سلامت

خواب کوتاه نیمروزی موجب نظم بخشیدن به ذهن و استراحت مغز میشود. و در عوض زمانی که خود را از خواب نیمروزی محروم می کنید، نورون های مغز اشباع شده و قابلیت های خود را از دست می دهند. از سایر تاثیرات خواب نیمروزی بر سلامت می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • جلوگیری از آلزایمر
  • کمک به هضم غذا
  • حفظ سلامت قلب
  • خوش خلقی

توجه داشته باشید خواب نیمروزی زمانی موثر است که به اندازه کافی در طول روز خسته شده باشید در غیر این صورت فایده ای نخواهد داشت. و حتی ممکن است بی خوابی شبانه را نیز در پی داشته باشد.

بهترین ساعت برای خواب شبانه

چه قدر بخوابیم؟
بدن انسان مکانیزمی مشخص دارد بنابراین همه افراد باید در ساعت مشخصی به خواب روند و در ساعت مشخصی بیدار شوند. عملکرد بدن برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری بدن از ساعت 9 شب شروع شده و تا 11 ادامه دارد، در نتیجه بهترین زمان خوابیدن از ساعت 11 شب شروع می شود زیرا که بدن در بازه بین 11 تا 4 صبح هورمون های مورد نیاز خود را تولید می کند و اگر فردی در این ساعات بیدار باشد، عملکرد بدن با اختلال مواجه خواهد شد. بهترین زمان برای خواب عمیق بین ساعت 11 تا 1 شب می باشد زیرا بدن در این حین در حال از بین بردن سموم کبد می باشد. بدن از ساعت 1 تا 3 صبح در حال سم زدایی از صفرا است،همچنین ساعات بین 3 تا 5 صبح به سم زدایی از ریه و ساعت 5 تا 7 به عملیات پاکسازی در روده بزرگ اختصاص دارد.

بهترین ساعت برای خواب نیمروزی

در مورد خواب نیمروزی نمی توان ساعت دقیقی را تعیین نمود زیرا این مورد بستگی به ساعت بیدار شدن و خواب شما دارد، گفته می شود خوابیدن به مدت 1 ساعت در طول روز می تواند عملکرد بدن را به مدت 10 ساعت بهبود ببخشد. پس باید با توجه به خواب شب زمان خوابیدن ظهر را تعیین کنید به طور مثال اگر حوالی 9 الی 10 شب به رختخواب می روید بهترین زمان برای شما خوابیدن در حدود ساعت 13:00 می باشد.

بهترین ساعت برای بیداری

بهترین زمان برای بیدار شدن از خواب بین ساعات 7 الی 9 صبح می باشد زیرا که در این ساعت عملیات پاکسازی به اتمام رسیده و بدن نیازمند مواد مغذی می باشد. به علاوه افرادی که می خواهند تناسب اندام داشته باشند باید حول ساعت 07:30 صبحانه را صرف کنند و افرادی  که اصلا صبحانه نمی‌خورند، بهتر است عادت خود را خیلی زود تغییر داده و در ساعات بین 9 الی 10 صبح صبحانه بخورند. وقتی که بدن خود را به گونه ای تنظیم کنید که صبح ها زودتر بیدار شوید، سرحال و سرزنده خواهید بود. همچنین این ساعت بهترین زمان برای ورزش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا