ارتقای شغلیروابط عمومیموفقیت

راهکار های تعامل و رفتار صحیح با همکاران و افراد خودخواه در محیط کار

این افراد به خاطر خودخواهی همه خوبی ها را برای خودشان می خواهند و با بدی ها نیز تا زمانی که به ضررشان نباشد کنار می آیند. اما زمانی که جایگاه آنها به هر دلیلی به خطر بیفتد، دنیای ذهنی آنها همان ویژگی ها و خصلت ها را به طور دیگری تعبیر میکنند. از سوی دیگر دوست داشتن خود بخشی از توان و ظرفیت روانی همه انسان هاست که بدون آن نمی توانند ادامه حیات دهند.


افراد خودخواه

انسان ها تیپ های شخصیتی متفاوتی دارند. شخصیت  افراد خودخواه، شخصیتی است که خود را بالاتر از دیگران و ستودنی می داند و خود را محور محیط پیرامون و دنیا می پندارد. شخصیت خودخواه نماد بارز انسان خودخواه است، چنین افرادی از دوران کودکی چنان بار آمده اند که گویی همه چیز باید حول محور آنها بچرخد و اگر غیر از این باشد، اتفاق ناخوشایندی افتاده است. چنین افرادی ممکن است از سوی نزدیکان و خانواده با همین خصوصیات پذیرفته شوند اما در تعاملات اجتماعی قطعا با مشکلات زیادی روبه رو می شوند از آنجا قدرت پذیرش آن را ندارند از آن تحت عنوان بی عدالتی یاد می کنند.این افراد در برخورد با مراجعه  کنندگان بسیار خودخواهانه برخورد می کنند و جواب آنها را با تکبر می دهند. این احساس را دارند که از همه اطلاعات بیشتر و به روزتری دارد و اغلب با غرور و تکبر راه می روند.

رفتارهای خودخواهانه آنها را مدام گوشزد کنید و در صورت تغییر کردن رفتارشان آنها را تشویق کنید.

راهکارهای تعامل موثر با افراد خودخواه

رفتار با افرادخودخواه
در برخورد با افرادی که خودخواه هستند می توان از راهکارهای پیشنهادی زیر استفاده نمود:پیشنهاد اول مدیر باید بفهماند که داخل یک شخصیت خودخواه هستند؛ زیرا این اولین قدم پذیرفتن آن است اگر نپذیرند برای مقابله با آن آمادگی لازم را کسب نمی کنیم. این گام بسیار دشوار است و صداقت زیادی می طلبد. لازم است چند روز به رفتار و حرکات فرد توجه شود و رفتارهای و خودخواهانه را تشخیص دهید.

پیشنهاد دوم

فرد خودخواه باید بپذیرد که بعضی خصوصیاتش ناپسند است و به او باید کمک کنیم تا این خصوصیات را برطرف کند.

پیشنهاد سوم

افراد خودخواه باید یاد بگیرند تا نبخشند نمی توانند خودخواهی را از خود دور کنند. بخشنده باشند و بدون داشتن توقع، نیکی کنند.

پیشنهاد چهارم

رفتارهای خودخواهانه آنها را مدام گوشزد کنید و در صورت تغییر کردن رفتارشان آنها را تشویق کنید.

پیشنهاد پنجم

به افراد خودخواه ارزش خود و دیگران گوشزد کنیم اصلا اینطور نیست که کسی از این افراد پایین تر یا کمتر از آنها می باشد.

پیشنهاد ششم

اگر سعی کنیم از دیدگاه خود مسئله را ببینیم خیلی راحت تر می توانیم با این افراد برخورد کنیم. این افراد معمولا فاقد اعتماد به نفس هستند به همین خاطر سعی می کنند آنچه را که می دانند به بقیه ی افراد نشان دهند و کاری کنند که بقیه احساس کنند زیر دست آنها هستند. شاید هیچوقت نتوانید دلیل این رفتار خودخواهانه آنها را بفهمید اما با درک این که مسئله ای باعث شده است که این فرد چنین شخصیتی داشته باشد، می توانید درک خودتان را بالاتر برده و راحت تر با رفتار آنها کنار بیایید.

پیشنهاد هفتم

مرز خود دوستی با خودخواهی از چگونگی تعاملات اجتماعی فرد مشخص می شود. لذا تلاش کنید حس خود دوستی آنها را افزایش داد.

برگرفته از :  استراتژی رفتار با افراد دشوار – تالیف : میر مهرداد پیدایی – احمد رحیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا