بیماری هابیماری های پوست و موزگیل

روش های از بین بردن زگیل دست و انگشتان

زگیل بیماری سخت و خشنی است که می تواند در هر قسمتی از بدن از جمله دست ها، پاها و ..رخ دهد. زگیل ها از ویروس های پاپیلوم انسانی (HPV) پدید می آیند، بیش از 100 نوع HPV وجود دارد و تنها تعداد کمی از این ویروس ها باعث زگیل می شوند. در ادامه به بررسی انواع مختلف زگیل را در انگشتان معرفی راهکار مختلف برای از بین بردن آنها می پردازیم:


زگیل دست

زگیل نوعی از بیماری های عفونی است که توده های موضعی و برآمده ای را روی پوست دست یا انگشتان ایجاد می کند که این امر ناشی از نوعی ویروس است. این بیماری می تواند به شکل توده کوچک روی پوست یا یک تاول سفت ( به شکل گل کلم ) دیده شود. زگیل انگشتان دست را درگیر نموده و در صورتی که با نقاط دیگر بدن تماس داشته باشد میتواند به آنها نیز منتقل گردد، پس از تماس با نقاط دیگر خودداری نمایید.

انواع زگیل انگشتان و دست

عکس زگیل دست و انگشتان دستدست ها و انگشتان از نقاط آسیب پذیر در برابر عفونت هستند و انواع مختلفی از زگیل ها وجود دارد که می تواند این نقطه را آلوده نماید، شناخت انواع زگیل های انگشتان می تواند در انتخاب روش درمانی صحیح موثر باشد.

زگیل های معمولی

این نوع بیماری در پشت دست و انگشتان ایجاد می شود و اندازه بسیار کوچک مثل یک دانه خشخاش دارد. زگیل های معمولی دارای بافت نرم و ضخیم بوده و در رنگ متفاوتی از جمله سفید، قهوه ای، صورتی، خاکستری یا گوشتی ایجاد می شوند. گاهی اوقات عروق خونی کوچک مانند نقاط سیاه و سفید می تواند در این زائده دیده شوند.

زگیل قارچ ها

این عارضه مانند زگیل های معمولی هستند و معمولا در افرادی یافت می شوند که مرتباً گوشت خام مصرف می کنند. زیرا ویروس که این زگیل را ایجاد می کند ذاتا در حیوانات یافت می شود و محصولات حیوانی خام مناسب برای انتقال این ویروس هستند.

زگیل های صاف

این زگیل شایع ترین نوع در صورت بوده و ممکن است در پشت دست هم وجود داشته باشد. این نوع زگیل، زائده های بسیار کوچک ایجاد می کند و می تواند در خوشه های کوچک یا بزرگ ظاهر شود همچنین آنها می توانند به رنگ گوشتی، صورتی یا قهوه ای باشند.

زگیل کف دست

زگیل های کف دست گاهی اوقات با برداشتن زگیل های کف پایی ایجاد می شود. اگر این عارضه در یک خوشه ظاهر شود و به عنوان زگیل های موزائیک نامیده می شوند. آنها معمولا به اندازه یک نخود بوده و از رنگهای گوشتی تا صورتی یا قهوه ای تیره متفاوت هستند.

زگیل داخلی

زگیل های داخلی در اطراف یا زیر ناخن ها ظاهر می شود و در حدود یک دانه خشخاش، رشد می کند. این زائده ها نیز تمایل به تشکیل خوشه و گسترش دارند. این بیماری معمولاً در افرادی که ناخن های خود را می جوند، شایع تر است. اگر این عارضه درمان نشود، زگیل ها می تواند عمیقاً در بستر ناخن گسترش یابند و باعث عفونت قارچی و آسیب دائمی شوند. زگیل های داخلی و زیرین نیازمند درمان های حرفه ای برای برداشتن دارند.

درمان زگیل دست و انگشتان دست

زگیل انگشتان دستروش های مختلفی برای از بین بردن این زائده وجود دارد. همچنین آنها می توانند بدون اعمال هیچ گونه روش درمانی بهبود یابند اما این امر ممکن است ماه ها یا سالها به طول بیانجامد. به یاد داشته باشید هرگز زخم های خود را لمس نکنید زیرا احتمال انتقال آنها به سایر نقاط وجود دارد همچنین زگیل ها می توانند مجدداً رشد نمایند. برخی از روش های پزشکی درمان زگیل ها بدین شرح است:

ایمونوتراپی

پزشک شما ممکن است آنتی ژن هایی مانند کاندیدا را به زگیل تزریق کند تا واکنش ایمنی در برابر بیماری ایجاد کند. پس از تزریق ممکن است تورم و قرمزی در محل تزریق رخ دهد.

خواص الکترود و کورتاژ

این روش تحت یک بیهوشی موضعی انجام می شود و جریان الکتریکی را به زگیل می فرستد و خون آن را می کشد و از این طریق زائده ایجاد شده را از بین میبرند.

کانتاریدین

کانتاریدین یک ماده شیمیایی موثر است که موجب ایجاد یک تاول زیر زگیل می شود و آن را از بین می برد. این درمان ممکن است دردناک باشد.

کرایوتراپی

در این روش از نیتروژن مایع استفاده می کنند که بر روی زگیل تزریق می شود و آن را خنک می کند. این درمان ممکن است همراه با با درمان های سالیسیلیک اسید انجام شود.

لیزر درمانی

لیزر به طور کلی بافت زگیل را از بین برده و درمان موثری است اما ممکن است همراه آن زخم هایی ایجاد شود.

روش های مختلفی برای از بین بردن این زائده وجود دارد. همچنین آنها می توانند بدون اعمال هیچ گونه روش درمانی بهبود یابند اما این امر ممکن است ماه ها یا سالها به طول بیانجامد. به یاد داشته باشید هرگز زخم های خود را لمس نکنید زیرا احتمال انتقال آنها به سایر نقاط وجود دارد همچنین زگیل ها می توانند مجدداً رشد نمایند.

پیشگیری از زگیل دست و انگشتان

دست های شما مداوم در حال لمس محیط اطراف هستند از همین روی ممکن است به سادگی در معرض ویروس HPV قرار بگیرند. ویروس این بیماری تمایل به رشد در مکان های گرم و مرطوب دارد همچنین قادر به زندگی در خارج از بدن است بنابراین می توان آنها را در سطوح وسیع مانند سالن های ورزشی و دوش های عمومی مشاهده کرد. زمانی که پوست دست ها دچار خراشیدگی هستند بیشتر از دیگر مواقع احتمال ایجاد این بیماری وجود دارد برای همین منظور لازم است موارد زیر را رعایت نمایید.

  • مرتباً دست های خود را بشویید.
  • حتما از صندل در زیر دوش های عمومی استفاده نمایید.
  • از دست زدن به محیط های آلوده اجتناب کنید.
  • در صورت مشاهده زائده ها سریعاً آن را درمان نمایید تا به نقاط دیگر انتقال نیابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا