بیماری هابیماری های پوست و مو

حساسیت پوست به نور (فتوسنسیتیویتی) و درمان آن

اگر پس از تماس مستقیم با نور خورشید دچار علایمی از جمله قرمزی،خارش و یا درد پوست می شوید احتمالاً شما دچار حساسیت پوست به نور و یا فتوسنسیتیویتی هستید، با ما همراه شوید تا شما را به طور کامل با این بیماری و نحوه درمان آن آشنا نماییم:


حساسیت پوست به نور (فتوسنسیتیویتی)

عکس پوست حساس به نور
فتوسنسیتیویتی یا حساسیت پوست به نور بنا به تعریف یک واکنش غیر طبیعی پوست به اثرات اشعه ماورای بنفش در نور خورشید می باشد. این وضعیت گاهی اوقات از همان بدو تولد هم وجود دارد و در بعضی مواقع در سنین بالاتر ایجاد می شود.مواد مختلفی ممکن است باعث حساسیت پوست به نور شوند که این مواد عبارتند از : مصرف دارویی هایی مثل آنتی بیوتیک تتراسیکیلین، دارو های ادرار آور و قرص های خوراکی ضد بارداری. حساسیت پوست به نور ممکن است همچنین بر اثر استفاده از بعضی از مواد آرایشی هم ایجاد گردد. این وضعیت گاهی اوقات در بیماران دچار بیماری لوپوس که یک بیماری خودایمنی می باشد و بدن به اشتباه به بافت های خود صدمه می زند نیز دیده می شود. گاهی اوقات هیچ علت آشکاری برای بروز حساسیت پوست به نور وجود ندارد در چنین مواردی به آن اصطلاحاً حساسیت به نور اولیه گفته می شود.

برای تسکین علائم  حساسیت پوست به نور این وضعیت ، پزشک ممکن است اقدام به تجویز کرمهای حاوی کورتون یا داروهای خوراکی آنتی هیستامین نماید.

علائم حساسیت به نور

علائم حساسیت پوست به نور
واکنش حساسیت پوست به نور یا فتوسنسیتیویتی در قسمت هایی از پوست که در معرض نور خورشید می باشد مثل صورت و دست ها ایجاد می گردد. این وضعیت معمولاً به فاصله کوتاهی بعد از مواجهه با نور خورشید بروز می کند اما در بعضی موارد ممکن است 24 تا 48 ساعت بعد این واکنش ایجاد گردد. علائم حساسیت به نور عبارتند از :
  • بثورات پوستی قرمز رنگ و اغلب دردناک
  • تاول های کوچک و خارش دار
  • پوسته پوسته شدن پوست

در مرحله بعد ممکن است ناخن ها از بستر خود جدا شوند. در موارد نادری، افرادی که دچار حساسیت شدید به نور خورشید و یا فتوسنسیتیویتی هستند، روز ها قادر به بیرون رفتن از خانه و در معرض نور خورشید قرار گرفتن نیستند.

نحوه درمان حساسیت پوست به نور

درمان حساسیت پوست به نور
پزشک از ظاهر بثورات پوستی احتمالاً می تواند تشخیص این وضعیت را بدهد. اگر تصور شود که واکنش پوستی بر اثر مصرف دارویی خاص ایجاد شده است، پزشک ممکن است داروی دیگری به جای آن تجویز نماید. همچنین ممکن است آزمایش خون انجام شود تا بیماری های زمینه ای احتمالی بررسی شوند. برای تسکین علائم  حساسیت پوست به نور این وضعیت ، پزشک ممکن است اقدام به تجویز کرمهای حاوی کورتون یا داروهای خوراکی آنتی هیستامین نماید. موارد شدید این وضعیت، با در معرض نور ماورا بنفش قرار دادن فرد بیمار، این وضعیت کنترل شده و گاهی اوقات همراه با مصرف بعضی از داروها برای حساسیت زدایی پوست، درمان می شود.شما می توانید با اجتناب از نور خورشید تا آنجایی که می توانید به کنترل واکنش ها کمک نمایید. در هنگام بیرون رفتن از خانه در هنگام روز، پوست خود را بپوشانید، کلاه بر روی سر بگذارید و از کرم های ضد آفتاب استفاده نمایید.

برگرفته از : های پوست و مو – تالیف : دکتر تونی اسمیت – دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا