بیماری هابیماری های گوارشی

بیماری هپاتیت ؛ آشنایی با انواع، علائم، راه های انتقال و روش های درمان

هپاتیت به معنی التهاب در پارانشیم کبد است و می تواند موجب عفونت کبدی گردد. این بیماری بسته به نوع ویروس عامل آن می تواند قابل سرایت و یا غیر قابل انتقال باشد.از جمله عواملی که به هپاتیت می انجامد می توانیم به افراط در مصرف الکل، اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری و همچنین ویروس اشاره کنیم.


هپاتیت چیست؟

هپاتیت التهاب کبد است که می تواند موجب درد و ناراحتی و یا حتی عفونت در این ناحیه گردد. زمانی که کبد ملتهب شود قادر به انجام وظیفه ی خود که پاکسازی خون است، نخواهد بود، در نتیجه ضایعات خون در بدن گسترش یافته و موجب تغییر رنگ پوست ( یرقاندرد، خارش، تهوع و تب می گردد. در اغلب عامل ایجاد کننده هپاتیت ویروس است و می تواند به دو صورت حاد ( کوتاه مدت ) و مزمن ( بلند مدت بیش از 6 ماه ) روی دهد.

انواع هپاتیت

این بیماری بسته به ویروس عامل ایجاد کننده می تواند علائم و عوارض گوناگونی داشته باشد. تا به امروزه 8 نوع مختلف از این نوع ویروس شناسایی شده است و تنها 10 تا 15 درصد از مبتلایان به این بیماری در این 8 دسته مختلف قرار ندارد، از جمله شایع ترین نوع این ویروس ها می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

هپاتیت A

این بیماری نوعی عفونت شدید کبدی و مسری است که تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد کبد خواهد داشت. نوع خفیف این بیماری نیاز به درمان ندارد و پس از طی مدت کاملا برطرف خواهد شد.

هپاتیت B

نوع خطرناک عفونت کبدی است که در صورت مزمن شدن می تواند منجر به نارسایی کبدی، سرطان کبد و یا سیروز ( زخم شدن بافت کبد) گردد. در اغلب بزرگسالان این بیماری به طور کامل بهبود می یابد اما احتمال مزمن شدن آن در نوزادان و کودکان بیشتر از سایر گروه های سنی می باشد. تا به امروز درمانی برای این نوع بیماری وجود ندارد بلکه تنها می توان با استفاده از واکسن از ایجاد آن جلوگیری نمود.

هپاتیت C

هپاتیت C خطرناک ترین نوع هپاتیت است که در اغلب موارد پس از ابتلا به آن هیچ نشانه ی خاصی ظاهر نخواهد شد. این بیماری مانند انواع دیگر آن موجب التهاب کبد می شود و در صورت مزمن شدن نارسایی کبد، سرطان کبد و یا سیروز ( زخم شدن بافت کبد ) را به همراه خواهد داشت. این نوع از هپاتیت از طریق تماس با خون آلوده منتقل می شود.

راه انتقال هپاتیت به طور کلی از طریق مایعات بدن از جمله خون، مایع منی، اشک و… انجام می پذیرد همچنین مادر می تواند این بیماری را به جنین خود منتقل نماید اما این عارضه از طریق شیرمادر به نوزاد منتقل نمیشود.

علائم بیماری هپاتیت چیست؟

علائم این بیماری بسته به عامل ایجاد کننده آن ( ویروس ) متفاوت است همچنین همه این علائم در افراد مختلف نشان داده نمی شود و یا برخی از آنها بروز می نماید. مهمترین علائم این بیماری بدین شرح است:

  • خستگی
  • تهوع و استفراغ
  • درد و ناراحتی های شکمی( به ویژه در ناحیه کبد در سمت راست، زیر دنده های آخر)- مختص هپاتیت A
  • کاهش اشتها
  • تب ( خفیف )
  • ادرار به رنگ تیره
  • درد عضلانی – مختص هپاتیت A
  • زردی پوست و چشم ها (یرقان)
  • درد مفاصل – مختص هپاتیت B
  • درد مفصلی و عضلانی – مختص هپاتیت C

هپاتیت چیست

تشخیص بیماری هپاتیت

راهکار تشخیص این بیماری انجام آزمایش هپاتیت است که برای تشخیص نوع A،B،C این بیماری استفاده می شود. نوع B این بیماری پس از 3 تا 10 هفته بعد از تماس جنسی، از طریق آزمایش قابل تشخیص است. آزمایش هپاتیت نوع C به بررسی آنتی بادی های بدن می پردازد.

راه های انتقال هپاتیت

راه های انتقال انواع بیماری هپاتیت بدین شرح است:هپاتیت A: این بیماری از طریق مصرف غذا یا آب آلوده، تماس جنسی و یا تماس نزدیک با افراد مبتلا روی میدهد.

هپاتیت B: این بیماری از طریق خون، مایع منی و یا سایر مایعات بدن انتقال می یابد.( سرنگ آلوده، تماس جنسی، تولد از مادر مبتلا و … )

هپاتیت C: تماس با خون آلوده ( دریافت خون و فراورده های آن، تولد از مادر مبتلا، تزریق سرنگ آلوده و … )

راه انتقال هپاتیت به طور کلی از طریق مایعات بدن از جمله خون، مایع منی، اشک و… انجام می پذیرد همچنین مادر می تواند این بیماری را به جنین خود منتقل نماید اما این عارضه از طریق شیرمادر به نوزاد منتقل نمیشود.

درمان هپاتیت

هپاتیت در اغلب موارد بهبود می یابد اما این بیماری بسته به نوع ویروس می تواند عوارض و خطرات مختلفی را در پی داشته باشد. جهت درمان این بیماری لازم است به پزشک مراجعه نمایید. برخی از روش های درمان این عارضه بدین شرح است:

درمان بیماری هپاتیت با طب سنتی

برخی از روش های توصیه شده برای درمان بدین شرح است :

  • سرکه انگبین: این سرکه مخلوطی از نعنا ( دو واحد ) و عسل ( یک واحد ) است که برای مصرف باید این سرکه (یک واحد ) را با آب ( دو واحد ) مخلوط نموده و روزی دو لیوان صبح و شب مصرف نمایید.
  • سیاه دانه: برای ساخت این داروی خانگی باید ترکیبی از عسل ( سه واحد )، سیاه دانه ( یک واحد ) و سرکه ( یک دوم واحد ) تهیه نموده و با اندازه یک قاشق مربا خوری صبح، ظهر و شب میل نمایید.
  • حجامت: این روش باید در سه مرحله و ماهی یکبار انجام پذیرد تا در درمان هپاتیت اثر گذار باشد.

درمان پزشکی و دارویی

در مورد مصرف دارو برای درمان این عارضه توصیه می کنیم به پزشک مراجعه نمایید زیرا مصرف خودسرانه دارو ممکن است عوارض جدی را برای بدن فراهم آورد. برخی از داروها برای درمان هپاتیت بدین شرح است:

هپاتیت A : عدم نیاز به دارو ( با مصرف غذا به دفعات و مایعات زیاد قابل درمان است.)

هپاتیت B : درمان قطعی هپاتیت B مصرف داروهای ضد ویروس است. ( هدف این دارو کنترل ویروس و جلوگیری از تخریب کبد است.)

هپاتیت C : ترکیب دو داروی اینترفرون (تزریق ) و ریباویرین ( قرص ) که در دسته داروهای ضد ویروسی قرار دارند درمان قطعی هپاتیت C   می باشد.( این دارو ها همراه با عوارض جانبی بسیاری است.)

پیشگیری از هپاتیت

همه افراد جامعه می توانند تنها با رعایت چند نکته ساده از ابتلا به این بیماری در امان باشند، برخی از مهمترین راهکار های پیشگیری از هپاتیت بدین شرح است:

  • رعایت بهداشت ( شستن و ضدعفونی کردن دست ها قبل و بعد از صرف غذا ) – هپاتیت A
  • ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات
  • دفع بهداشتی فاضلاب جهت جلوگیری از آلودگی میوه ها و سبزیجات
  • عدم برقرای تماس جنسی با فرد آلوده
  • تزریق واکسن هپاتیت
  • عدم مصرف گوشت خام ماهی و صدف
  • عدم استفاده از وسایل بهداشتی به صورت مشترک مثل ریش تراش یا تیغ
  • اطمینان از سلامت خون اهدایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا