اطلاعات دارویی

قرص زینک، فواید و عوارض + بهترین زمان مصرف

زینک یا روی یک عنصر کمیاب ضروری است که معمولا در گوشت، مرغ و ماهی وجود دارد. مصرف زینک برای سلامتی و رشد انسان ضروری می باشد. زینک در سراسر بدن انسان یافت می شود اما بدن زینک اضافی را ذخیر نمی کند، برای همین باید مقادیر کافی زینک را از طریق رژیم غذایی مناسب برای بدن تامین کرد.
زینک برای سیستم ایمنی بدن، التیام زخم، عملکرد تیروئید و بسیاری موارد دیگر مورد نیاز است. همچنین زینک نقش مهمی در حفظ بینایی دارد.
مردم اغلب از زینک برای درمان بیماری ویلسون، اسهال و جبران کمبود زینک در بدن استفاده می کنند. همچنین از زینک برای اهداف متعدد دیگری از جمله آکنه، قند خون، بی اشتهایی و سوختگی نیز استفاده می شود. تاثیر زینک بر برخی از موارد ذکر شده توسط تحقیقات تایید شده است اما برای اثبات برخی از آنها دلایل کافی وجود ندارد.


قرص زینک برای چی خوبه

فواید قرص زینک

زینک برای بسیاری از جنبه های سلامتی حیاتی است و با فواید مختلفی همراه است. این مکمل به کارکرد و عملکرد بهتر سلول های بدن کمک می کند و باعث شادابی پوست و مو، تقویت ایمنی بدن، متعادل نگه داشتن هورمون ها، کنترل کلسترول و … می شود. در ادامه بررسی خواهیم کرد که قرص زینک برای چی خوبه؟

درمان کمبود زینک

مکمل های زینک اغلب به درمان و پیشگیری از کمبود زینک کمک می کنند. با اینکه کمبود زینک رایج نیست، باید در نظر داشت که زینک یک ماده مغذی ضروری در نظر گرفته می شود و بدن نمی تواند آن را به تنهایی تولید کند. افرادی که رژیم های غذایی محدود، اختلال در جذب مواد مغذی و یا مشکلات سلامتی خاصی دارند بیشتر معرض مواجه با کمبود زینک هستند.
نشانه های کمبود زینک شامل ریزش مو، اشتهای کم، کاهش ایمنی، اسهال و بهبودی کند زخم ها می باشد.
مطالعات نشان می دهند که استفاده از مکمل های زینک سطح زینک در خون را به طور موثر افزایش می دهند. یک بررسی نشان می دهد که استفاده از مکمل های زینک به همراه رژیم غذایی مناسب می تواند در اغلب موارد کمبود زینک را جبران کند و منجر به بهبود سریع تمامی نشانه های ناشی از کمبود زینک شود. برای مثال با استفاده از مکمل های زینک اسهال ممکن است در طول یک روز برطرف شود درحالی که جراحات پوستی معمولا بین یک تا دو هفته بعد از شروع استفاده از مکمل های زینک درمان می شوند.
اگر در رژیم غذایی خود به اندازه کافی زینک دریافت می کنید، ممکن است دیگر نیازی به استفاده از مکمل ها نباشد. یک دکتر با آزمایش خون می تواند کمبود زینک را تشخیص دهد و در صورت نیاز برای شما مکمل های زینک را تجویز می کند.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی

یک مطالعه نشان می دهد که یک قرص زینک که حاوی 80 تا 92 میلی گرم زینک می باشد می تواند مدت زمان یک سرماخوردگی معمولی را تا 33% کاهش دهد. زینک همچنین ممکن است به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند و التهاب را کاهش داده و در برابر بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی، سرطان و قند خون از انسان محافظت کند. برخی از تحقیقات حاکی از این امر هستند که مصرف زینک می تواند طول مدت برخی از بیماری های مربوط به دستگاه تنفسی را کاهش دهد.

کنترل قند خون

زینک برای نقشی که در مدیریت قند خون و ترشح انسولین دارد شناخته شده است. انسولین هورمونی است که وظیفه انتقال قند از جریان خون به بافت ها را برعهده دارد. برخی تحقیقات اشاره به این دارند که زینک ممکن است به ثابت نگه داشتن سطح خون کمک کند. یک بررسی گزارش می کند که پایین بودن سطح زینک می تواند با اختلال در سطح خون و دیابت نوع 2 در ارتباط باشد. یک تحقیق نشان می دهد که زینک ممکن است به کاهش مقاومت بدن نسبت به انسولین کمک کند که این امر می تواند توانایی بدن برای استفاده موثر از انسولین برای حفظ سطح قند خون طبیعی بهبود ببخشد.

درمان آکنه

از مکمل های زینک معمولا برای تقویت سلامت پوست و درمان بیماری های رایج پوستی مثل آکنه استفاده می شود. ثابت شده است که یک نوع از زینک به نام روی سولفات برای درمان آکنه خفیف تا متوسط بسیار موثر است.
یک بررسی نشان میدهد که استفاده از مکمل های زینک نه تنها سطح قند خون افرادی را که آکنه دارند کاهش داده است بلکه التهاب های ناشی از آکنه را نیز کاهش می دهد.

بهبود بیماری های قلبی

برخی از تحقیقات نشان می دهند که مصرف زینک ممکن است خطر ابتلا به برخی از بیماری های قلبی را کاهش دهد. حتی ممکن است که مصرف زینک سطح تری گلیسیرید و کلسترول را پایین آورد. سایر تحقیقات نشان می دهند که استفاده از مکمل های زینک می تواند سطح فشار خون سیستولیک که بالاترین میزان فشار خون است را کاهش دهد.

تباهی لکه زرد را کند می کند

تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا یک بیماری چشمی رایج است که یکی از شایع ترین دلایل از بین رفتن بینایی در سراسر جهان است که معمولا در افراد مسن دیده می شود.مکمل های زینک اغلب برای کند کردن پیشرفت تباهی لکه زرد مرتبط با سن و محافظت از چشم در مقابل از دست دادن بینایی استفاده می شوند.
یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که مصرف یک قرص 50 میلی گرمی زینک سولفات به طور روزانه در طول سه ماه پیشرفت تباهی لکه زرد را کند می کند. با این حال برخی از مطالعات بیان می دارند که مصرف مکمل های زینک به تنهایی به طور قابل توجهی بینایی را بهبود نمی بخشد بلکه باید همراه با سایر درمان ها انجام شود تا به حداکثر تاثیر خود برسد.

انواع مکمل های زینک

انواع مکمل های زینک

در هنگام انتخاب مکمل های زینک با انواع متفاوتی از آن موجه می شویم. انواع مختلف زینک می توانند تاثیرات متفاوتی بر سلامت داشته باشند. انواع زینک شامل:
زینک گلوکونات : از این نوع زینک اغلب در داروهای مربوط به سرماخوردگی مانند قرص ها و اسپری های بینی استفاده می شود.
زینک استات : مثل زینک گلوکونات این نوع از زینک نیز اغلب به قرص های سرماخوردگی اضافه می شود تا علائم سرماخوردگی را کاهش دهد و بهبود را سرعت بخشد.
زینک سولفات : علاوه بر تاثیری که در درمان کمبود زینک دارد به کاهش شدت آکنه نیز کمک می کند.
زینک پیکولینات : طبق مطالعات بدن ممکن است این نوع از زینک را بهتر از سایر زینک ها از جمله زینک گلوکونات و سیترات جذب کند.
زینک اوروات : این نوع از زینک به ترکیبی به نام اسید اوروتیک متصل می شود و از رایج ترین مکمل های زینک در بازار است.
زینک سیترات : این نوع از زینک نیز مانند زینک گلوکونات جذب خوبی داد و نسبت به آن کمتر تلخ است و مزه بهتری دارد.

طریقه مصرف زینک

اینکه در طول روز چه مقدار زینک باید دریافت کرد به رژیم غذایی و نوع زینک انتخابی بستگی دارد، زیرا هر مکمل روی حاوی مقادیر متفاوتی از زینک است. به عنوان مثال، زینک سولفات از 23% عنصر روی تشکیل شده است، بنابراین 220 میلی گرم زینک سولفات حدود 50 میلی گرم زینک فراهم می کند.
معمولا بر روی جعبه هر مکمل زینک مقدار زینک آن ذکر شده است و می توان مقدار مصرف آن را از همین طریق تشخیص داد.
برای بزرگسالان معمولا دوز توصیه شده در روز 15 تا 30 میلی گرم می باشد. این مقدار از زینک می تواند از طریق خوردن غذاهایی که حاوی زینک زیاد هستند مانند گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، آجیل، حبوبات و محصولات لبنی نیز تامین شود.

به نقل قول از سایت سرویس ملی اطلاعات بهداشت عمومی استرالیا:

You should not take supplements with more than 40mg of extra zinc a day, unless your doctor tells you to.

ترجمه : نباید مکمل هایی با بیش از 40 میلی گرم روی اضافی در روز مصرف کنید، مگر به توصیه پزشک.

منبع : https://www.healthdirect.gov.au/zinc

عوارض جانبی مصرف زینک

مصرف زینک می تواند جنبه های مثبت متفاوتی بر سلامت داشته باشد اما عوارض جانبی منفی را می تواند به همراه داشته باشد. همانطور که گفته شد مصرف بیشتر از 40 میلی گرم زینک به طور روزانه توصیه نمی شود و می تواند منجر به کاهش میزان جذب مس در بدن شود. مصرف بیش از اندازه زینک می تواند باعث درد معده، بالا آوردن و مشکلات دیگری شود. مصرف 10 تا 30 گرم زینک در طول یک روز می تواند کشنده باشد. همچنین بهتر است از استفاده از زینک از طریق بینی (مانند اسپری بینی) خودداری شود زیرا می تواند منجر به از دست رفتن حس بویایی شود.

سوالات متداول درباره مکمل زینک

آیا میتوان زینک را به همراه ویتامین دی مصرف کرد؟

بله. تا به حال هیچ تداخلی بین استفاده همزمان زینک و ویتامین دی پیدا نشده است.

از مصرف کدام ویتامین با زینک خودداری کنیم؟

زمانی که از دوز های بالای مواد معدنی با یکدیگر استفاده می کنیم این مواد برای جذب در بدن با یکدیگر رقابت میکنند. در نتیجه بهتر است از مکمل های زینک، کلسیم و منیزیم به طور همزمان استفاده نکنید.

چه کسانی نباید زینک مصرف کنند؟

تقریبا همه افراد میتوانند زینک مصرف کنند اما افرادی که سابقه جراحی معده داشته اند نباید روی مصرف کنند زیرا ممکن است جذب مس در بدن را کاهش دهد.

چه زمانی در طول روز زینک مصرف کنیم؟

استفاده از زینک زمان خاصی ندارد و می توانید هر زمانی در طول آن را مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا