روانشناسیموفقیت

تکنیک EFT و مراحل آن، این روش چگونه به درمان اضطراب، استرس و .. کمک می کند؟

تکنیک (Emotional Freedom Techniques (EFT ، تکنیک رها شدن از احساسات یا روش ضربه زدن. کشفی عجیب و اسرارآمیز که 30 سال پیش مطرح شد.تکنیک EFT برای بدن و ذهن شما الگوی متفاوت و کاملا جدیدی برای رهایی کامل از احساسات ناملایم ، ناراحتی ها ، دردها ، رنجها ، فشارهای روانی و جسمی و همچنین احساسات سرکوب شده تعریف می کند.
شاید با این تعریف به یاد طب سوزنی افتاده باشید. بی شباهت هم نیست. در هر دوی این تکنیک ها نقاط خاصی از بدن مد نظر است که باید تحریک شوند. اما تکنیک EFT قدری متفاوت تر و البته پیچیده تر است.
برآورده شدن رویاها و آرزوهای شما زمانی محقق می شود که صبور باشید و اجازه دهید جهان مادی بتواند رویاهایتان را از بعد انرژی به بعد مادی تبدیل کند. در تحقق رویاهای خود شک نکنید. یک نسخه ی برتر از وجود شما در جهان موازی وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد کلید تمامی دردها و مشکلات خود را پیدا کنید. تکنیک EFT در واقع نوعی برقراری ارتباط با نسخه ی وجود برتر شماست.
اگر می خواهید بیشتر با این تکنیک اسرارآمیز آشنا شوید با این مقاله ی بیچشک همراه باشید.


ای اف تی (EFT) چیست ؟

تکنیک EFT

تکنیک ای اف تی ( EFT ) به شما کمک می کند تا ذهن خود را از تمامی فشار ها و درد های روحی و روانی آزاد کنید و بر بسیاری از مشکلات که ریشه ی قدیمی یا مبهمی دارند غلبه نمایید. اساس تکنیک EFT بر ضربه زدن های آرام یا همان تپینگ استوار است. نقاطی در بدن شما وجود دارد که با زدن ضربه هایی آرام و پیوسته با نوک انگشتان خود به آنها می توانید یک جریان ارتباطی قوی با ذهن خودتان برقرار کنید و شرایط را آنطور که می خواهید تغییر دهید.تکنیک ای اف تی را اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم تکنیکی آمیخته از رفتارهای فیزیکی و ذهنی است همراه با بیان مشکلات به طور واضح و مشخص و تمرکز بر روی آنها و در کنار آن رعایت اصول مثبت اندیشی و ایمان داشتن به قانون جذب.

شما با این تکنیک می توانید تمامی دردها و فشارهای روحی و جسمی خود را به صورتی مشخص و طی یک سناریو بیان کنید و همزمان به طور آرام و یکنواخت به نقاط مخصوص بدن خود ضربه بزنید. ضربات را ادامه دهید و جملات تلقینی مثبت را هم آغاز کنید. در پایان تفکرات منفی و ناراحتی های خود را کاملا تخلیه کنید و کنار بگذارید و با لحنی مثبت و بیانی آرام تر راه حل آنها را بخواهید.

فرقی ندارد مشکل شما آنی و لحظه ای است یا ریشه دار و قدیمی . تکنیک EFT می تواند تغییرات لازم را در ذهن شما برای پذیرش و حل تمامی مشکلات ایجاد نماید.

مراحل انجام ای اف تی

نقاط کلیدی ضربه در تکنیک EFT

برای آغاز مراحل انجام تکنیک ای اف تی بهتر است ابتدا با نقاط کلیدی بدن خود که باید به آنها ضربات آرام وارد کنید آشنا شوید:

  • قسمت بالایی و مرکزی فرق سر
  • فاصله ی میان دو ابرو
  • برجستگی استخوانی کناره ی گودی چشم ها که درست در راستای مردمک قرار گرفته است.
  • استخوان زیر گودی چشم ها
  • فاصله ی میان زیر بینی و بالای لب ها
  • چانه
  • نقطه ای با نام دلریش که در فاصله حدودا 3 سانتی متر از استخوان ترقوه قرار دارد و در تصویر مشخص شده است.
  • قسمت پایین زیر بغل ها که در مجاورت قفسه ی سینه قرار گرفته است.
  • قسمت گوشتی کناره ی دست ها، حد فاصل انگشت کوچک تا مچ دستها دقیقا نقطه ای که با آن ضربات کاراته را بر اجسام وارد می کنند.

نقاطی که در تصویر مشخص شده است را به خاطر بسپارید. این ها همان نقاطی هستند که در حین اجرای تکنیک EFT باید ضربه های آرامی به کمک نوک انگشتان خود به آن وارد کنید. در حین ضربه زدن بهتر است که به صورت قرینه و همزمان به نقاط طرف راست و چپ خود ضربه وارد کنید و ترتیب و توالی ضربه زدن ها را کاملا رعایت کنید. ضربه ها از قسمت بالایی و مرکزی فرق سر آغاز شده و در قسمت گوشتی کناره ی دست ها به پایان می رسد.

نقاطی که برای ضربات انتخاب می کنید بسیار حساس و با اهمیت هستند. اگر فکر می کنید که به فیلم آموزشی هم در این زمینه نیاز دارید با جست و جویی ساده می توانید به فیلم های زیادی دسترسی پیدا کنید.

اما این فقط تکنیک رفتاری ای ف تی بود. بعد مهم قضیه اجرای تکنیک های فکری و ذهنی است.دیالوگ هایی که قرار است با صدای بلند به خودتان بگویید. شما باید همزمان با ضربات ، فکر و روان خود را از افکار منفی تخلیه کنید و هر آنچه ناراحتتان کرده یا نقطه ی ضعف خود می دانید با صدای بلند بیان کنید. ضربه بزنید و بگویید. 10 دقیقه 20 دقیقه زمان مهم نیست. شکایت های خود را از هرچه دارید با صدای بلند بگویید. درد، ناراحتی ، استرس، ترس، خاطرات تلخ گذشته، شکست ها، ناکامی ها ، سرکوب ها ، آرزوها ، حسرت ها و هر آنچه موجب پریشانی و سرگردانی شما شده می توانید بگویید.

تکنیک ای اف تی را اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم تکنیکی آمیخته از رفتارهای فیزیکی و ذهنی است همراه با بیان مشکلات به طور واضح و مشخص و تمرکز بر روی آنها و در کنار آن رعایت اصول مثبت اندیشی و ایمان داشتن به قانون جذب.

تکنیک ای اف تی برای درمان بیماری ها، استرس، اضطراب و …

تکنیک ای اف تی یکی از بهترین روش ها برای برقراری ارتباط با ذهن است. بررسی و درمان مشکلات و آشفتگی هایی که زمینه ی آنها به روح و روان و خاطرات گذشته ی شما باز می گردند به مراتب پیچیده تر و مبهم تر است. اگر در جسم شما ناراحتی یا مشکلی وجود داشته باشد تشخیص آن مشخص تر و راحت تر است و به عبارت دیگر برای درمان آن می دانیم که باید چکار کنیم. حتی اگر در جسم خود با احساس درد روبرو می شویم شاید دلیل آن را نتوانیم پیدا کنیم ولی نقطه ی اصلی و مرکز درد را می توانیم مشخص کنیم و تشخیص دهیم کجا درد می کند.ولی استرس و اضطراب چه؟ آیا می دانید دقیقا در کدام قسمت از بدن شما چه اتفاقی افتاده است که تا این حد آشفته و مضطرب هستید؟ چرا با وجود گذشت زمان نمی توانید گذشته ی تلخ خود را فراموش کنید؟ بحران های عاطفی خود را چرا نمی توانید هضم کنید؟ چنین مشکلاتی قطعا به درمان و رسیدگی نیاز دارند. روح و روان ما بخشی از وجود ما هستند و نمی توان نسبت به مشکلات آن بی تفاوت بود.

اگر شخصی به بیماری هایی نظیر سرطان و دیابت مبتلا شود قطعا درمان خود را در سریع ترین زمان ممکن و با بهترین روش ها آغاز خواهد کرد ولی درمان مشکلات و بیماری های روانی و روحی متفاوت تر است. برای درمان چنین مشکلاتی قطعا باید از تکنیک هایی استفاده کرد تا بتوان با ذهن ارتباط برقرار کرد و ریشه ی مشکلات را بررسی نمود.

فراموش نکنید ذهن ما از تغییر کردن هراس دارد و همین ریشه ی بسیاری از ناراحتی ها و فشارهای روحی و روانی ماست. زمانی که ترس و نگرانی در ذهن ما ریشه می کند آن ترس یا نگرانی برای همیشه همراه ذهن باقی می ماند و بزرگ تر می شود حتی ممکن است فرد را به مرز جنون و خودکشی هم بکشاند. تکنیک EFT به شما کمک می کند که ذهن خود را وادار کنید موضع خود را نسبت به آن ترس یا نگرانی تغییر دهد و مثبت اندیش تر شود . به عبارت دیگر شما به نوعی دارید با جهانی ورای ذهن و روان خود ارتباط برقرار می کنید و من برتر خود را برای حل مشکل خود فرا می خوانید.

آیا می توان ای اف تی را جایگزین درمان کرد؟

درمان با ای اف تی

قطعا بله. تکنیک ای اف تی اخیرا به شدت مورد بررسی و توجه دانشمندان و روانشناسان دنیا قرار گرفته است و کاربردهای گسترده ی آن بر روی درمان انواع بیماری ها مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج هم فوق العاده مثبت و قابل قبول ارزیابی شده اند. برای این منظور طیف وسیع و مختلفی از افراد زیر انتخاب شدند و پس از اجرای تکنیک ای اف تی بر روی آنها ، وضعیت جسمی و روحی شان بررسی شد.

  • کسانی که از درد های مزمن جسمانی رنج می برند.
  • افرادی که ریشه و علت اصلی دردهای جسمانی خود را نمی توانند پیدا کنند.
  • افرادی که خاطرات تلخ گذشته را نمی توانند فراموش کنند.
  • افرادی که با ترس های خود نمی توانند کنار بیایند.
  • افرادی که شکست ها و ناکامی های خود را نمی توانند باور کنند.
  • افرادی که با استرس ، اضطراب، افسردگی و انواع بیماری های روانی دست و پنجه نرم می کنند.
  • افرادی که در طول زندگی خود بارها احساس سرکوب را تجربه کرده اند.
  • افرادی که حسرت آرزوهایشان زندگی را به کام آنها تلخ کرده است.
  • افرادی که در بحران های شدید روحی و عاطفی به سر می برند.

نتایج به قدری عجیب بود که همه را شگفت زده کرد. بسیاری از این افراد پاسخ درمانی مثبتی از ای اف تی دریافت کرده بودند. به همین دلیل پزشکان معتقدند این تکنیک در برخی موارد خاص می تواند جایگزین خوب و مناسبی برای سایر روش های درمانی باشد.

یک دیدگاه

  1. موضوع خوبی رو انتخاب کردین. کمتر سایتی به این موضوع پرداخته. EFT تکنیک جالب و موثری که متاسفانه هر کس برداشت خودش رو از این موضوع داشته و به همین خاطر این علم شاخه ها و تعاریف زیادی پیدا کرده که الزاما همشون درست نیست. بماند که سودجویی هایی هم از سمت برخی از افراد شده. اما به نظرم برای درک بهتر این علم باید اون رو از زبان بنیانگذارش یعنی گری گریک یاد گرفت. می تونید از کتاب راهنمای جامع ای اف تی نوشته گری کریگ و تینا کریگ استفاده کنید که همیشه در حال چاپ مجدد و آقای کریگ یافته های جدیدش رو اضافه می کنه به کتاب تا از شاخه شاخه شدن این علم و برداشت های اشتباه کم بشه. من خودم راهنمای جامع ای اف تی 2017 روخوندم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا