بیماری هابیماری های پوست و مو

روش های مختلف درمان جای جوش و اسکار

جای جوش اثری است که پس از آکنه یا آسیب های پوستی بر روی پوست به جای می ماند و می تواند تاثیرات منفی روی زیبایی پوست داشته باشد. این لک ها بسته به شکل ظاهری و عامل ایجاد آن می تواند در مدتی کوتاه محو شده و یا تا سال ها روی پوست بماند.


درمان جای جوش

آکنه های فعال می تواند تاثیر منفی بسیاری در میزان زیبایی صورت داشته باشند اما از آن مهمتر بجای ماندن جای جوش ها روی صورت است که می تواند بسیار آزاردهنده باشد. شما می توانید با استفاده از روش های مختلفی به درمان جای جوش بپردازید اما قبل از آن باید با انواع این لکه ها و زخم ها آشنا شوید، که در ادامه به آنها می پردازیم:

زخم های فرورفته

این زخم ها شایع ترین نوع زخم در صورت هستند که زیر پوست و زمانی ایجاد می شود که کلاژن کافی در پوست برای ترمیم وجود نداشته باشد. این زخم خود به سه دسته تقسیم می گردد.

  • جعبه: این زخم ها U شکل هستند و لبه های تیزی دارند، این زخم ها معمولا کم عمق هستند و به درمان های پوستی راحتتر پاسخ میدهند.
  • یخ خورده شده : این زخم ها V شکل هستند و به داخل پوست نفوذ میکنند و سوراخ هایی عمیق و بیضی شکل روی پوست ایجاد خواهند کرد.
  • لوله ای : این زخم ها دارای طیف گسترده ای هستند که لبه های گرد شده و ظاهری نامنظم دارد.

زخم های برجسته

این زخم ها بیشتر روی سینه و پشت روی می دهد که روی سطح پوست قرار دارد و از طریق کلاژن بیش از حد ایجاد می شود.

لکه های سیاه یا تیره

این لکه ها روی سطح پوست قرار دارند و به رنگ های بنفش، قرمز و قهوه ای قابل مشاهده می باشند.

داروهای موثر در درمان جای جوش

درمان جای جوش

قبل از اینکه هر گونه درمان برای آکنه یا جای زخم را شروع کنید لازم است به پزشک مراجعه نمایید تا با بهترین راهکار درمان جای جوش خود آشنا شوید. ما در این بخش به برخی از موادی که برای درمان اسکار مناسب هستند اشاره می کنیم:

اسید های هیدروکسی آلفا

این اسید در اغلب محصولات ساخته شده برای درمان آکنه یافت می شود، زیرا به حذف پوست مرده کمک می کند همچنین این اسید رنگ پوست را بهبود بخشیده و پوست خشن شده را ازبین میبرد. این ماده برای انواع مختلف از زخم های آکنه مفید خواهد بود.

اسید لاکتیک

اسید لاکتیک ظاهر و رنگ پوست را بهبود می بخشد و زخم های آکنه را روشن خواهد نمود. سرم و پماد های بیشماری توسط اسید لاکتیک ساخته شده است که می توان از آنها برای درمان استفاده کرد. همچنین اسید لاکتیک به وفور در سرکه سیب نیز یافت شده است. این ماده برای انواع زخم های آکنه مفید خواهد بود.

رتینوئید ها

این ماده پوست را صاف نموده و علاوه بر افزایش سرعت بازسازی سلول ها به بهبود بافت پوست همچنین کاهش رنگ پوست کمک می کند. کرم ها و سرم های زیادی هستند که حاوی رتینوئید می باشند از جمله ی آنها می توانیم به رتینول اشاره کنیم. این ماده در درمان زخم های فرو رفته مفید می باشد.

آکنه های فعال می تواند تاثیر منفی بسیاری در میزان زیبایی صورت داشته باشند اما از آن مهمتر بجای ماندن جای جوش ها روی صورت است که می تواند بسیار آزاردهنده باشد. شما می توانید با استفاده از روش های مختلفی به درمان جای جوش بپردازید اما قبل از آن باید با انواع این لکه ها و زخم ها آشنا شوید،

اسید سالیسیلیک

این اسید یکی از بهترین درمان های آکنه محسوب می شود که منافذ پوست را پاک نموده و تورم و قرمزی را کاهش خواهد داد. اما این ماده ممکن است باعث تحریک و یا خشکی پوست گردد که در آن صورت باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. این ماده برای درمان انواع جای جوش یا جای زخم مفید خواهد بود.

کرم ضد آفتاب

استفاده  مداوم از کرم ضد آفتاب جهت درمان اسکار ها بسیار مفید است زیرا که تابش نور مستقیم آفتاب روی پوست جای زخم و جوش ها را تیره کرده و موجب می شود بیشتر روی پوست نمایان شوند.این درمان برای انواع زخم های آکنه توصیه شده است.

روش های درمانی جای زخم و جوش

روش های درمان جای جوش

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم روش های گوناگونی جهت درمان جای زخم و جوش وجود دارد که می توانند به راحتی تمامی مشکلات پوستی از جمله جای جوش را رفع نمایند برخی از مهمترین این روش ها بدین شرح است:

درم ابریژن

درم ابریژن یکی از درمان های موثر برای از بین بردن جای زخم ها و اسکار معرفی شده است . شما می توانید کیت های میکرودرم ابریشمی را تهیه نموده و در خانه از آن استفاده نمایید. در  این روش لایه های بیرونی پوست توسط غلطک ساییده میشود تا لایه های جدید و نرم جایگزین آنها گردد. این درمان برای زخم های نزدیک به سطح پوست و کم عمق مناسب است مثل اسکار های جعبه ای مناسب است.

داروهای شیمیایی

این دارو ها اسید های قوی هستند که لایه های بالایی پوست را از بین برده و در جهت کاهش زخم های عمیق مفید خواهد بود. این گزینه برای درمان انواع زخم های آکنه مفید است.

لیزر

این درمان همانند سایرین روش ها لایه های بالایی از پوست را حذف کرده و سریع تر از روش های دیگر پاسخ خواهد داد. این روش درمانی مناسب درمان انواع جای جوش ها می باشد.

پرکننده ها

از پرکننده ها می توان برای پر کردن زخم های آکنه و درمان مشکلات پوستی استفاده نمود این ماده معمولا از کلاژن، چربی های بدن و یا  مواد تجاری دیگری ساخته شده است که به سطح پوست تزریق شده و آن را صاف می نماید. پرکننده ها معمولا 6 تا 8 ماه دوام داشته و در برخی موارد دائمی خواهد بود.

میکرونیدلینگ

این روش درمان جدید شامل غلتک حاوی سوزن است که پوست را سوراخ نموده و از این طریق به جهت نیاز پوست به تولید کلاژن برای ترمیم خود، لکه های روی پوست برطرف خواهند شد. این روش درمانی در کاهش اسکار ( جای زخم و جوش ) های عمیق موثر است اما می توان از آن برای سایر مشکلات پوستی نیز استفاده نمود. میکرونیدلینگ برای درمان زخم های عمیق موثرتر است.

تزریق

داروهای بسیاری وجود دارد که می توان آن را به زخم های برجسته تزریق نمود تا آن را مسطح نموده و حالت اولیه بازگردند. این روش مختص جای زخم های برجسته می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا