بیماری هابیماری های پوست و مو

همه چیز در مورد جوش سر سیاه ، علت و روش های درمان پزشکی و خانگی

پوست یکی از اصلی ترین عناصر زیباییست و برای هر زنی داشتن پوستی سالم و زیبا فوق العاده مهم و با اهمیت است. داشتن پوستی زیبا و شفاف می تواند اعتماد به نفس شما را به مراتب افزایش داده و شما را قدرتمند تر نشان دهد.
اما ساختار پوست به گونه ای است که زیبایی و یکدستی آن در معرض خطر بسیاری از مشکلات از جمله جوش های سرسیاه قرار دارد. جوش سرسیاه یا کومدون چیزی جز تجمع چربی و سلول های مرده نیست پس نگران نباشید. با بیچشک همراه باشید تا با روش های درمان آن آشنا شوید .


جوش سرسیاه چیست؟

جوش سرسیاه نوعی جوش زیرپوستی است و در شرایطی ایجاد می شود که منافذ پوست با سبوم ( نوعی چربی سطح پوست که توسط غدد سباسه ی پوست ترشح می شود ) و سلول های مرده ی پوست مسدود می شوند و شرایط مناسبی برای رشد باکتری ها به وجود می آید. در چنین شرایطی به علت باز بودن منافذ، ترکیب این مواد با اکسیژن هوا می تواند منجر به سیاه شدن رنگ آن شود.جوش سرسیاه از شایع ترین اختلالات پوستی در سنین جوانی و نوجوانی است. جوش های سرسیاه بیشتر در پوست های چرب مشاهده می شوند.

علائم جوش سرسیاه

جوش سر سیاه نشانه ها و علائم مشخصی دارد. این جوش ها بر روی نقاط مختلف پوست صورت و عمدتا در نواحی بینی و چانه خود را نشان می دهند و توسط یک آینه یا یک ذره بین می توانید به راحتی آن ها را مشاهده کنید. به شکل زیر ظاهر می شوند:

  • وجود لکه های سیاه رنگ بر روی پوست صورت
  • وجود منافذ باز در سطح پوست
  • برآمدگی های سیاه رنگ تجمعی یا انفرادی

جوش سرسیاه نوعی جوش زیرپوستی است و در شرایطی ایجاد می شود که منافذ پوست با سبوم ( نوعی چربی سطح پوست که توسط غدد سباسه ی پوست ترشح می شود ) و سلول های مرده ی پوست مسدود می شوند و شرایط مناسبی برای رشد باکتری ها به وجود می آید. در چنین شرایطی به علت باز بودن منافذ، ترکیب این مواد با اکسیژن هوا می تواند منجر به سیاه شدن رنگ آن شود.

علت ایجاد جوش سرسیاه

علت اصلی جوش سرسیاه افزایش بیش از حد چربی پوست و بسته شدن منافذ است. در دوران بلوغ متابولیسم و تعادل هورمون های بدن دچار تغییرات زیادی می شود و میزان چربی پوست و ترشحات غدد سباسه افزایش می یابد در نتیجه توده های چربی بر روی منافذ پوست قرار می گیرند و آن را می پوشانند.در کنار تجمع مواد چربی ، سلول های مرده ی پوست هم قرار  گرفته و با اکسید شدن این مواد در معرض اکسیژن محیط جوش سرسیاه خود را نشان می دهند.

البته این یک نمای کلی از جوش سرسیاه بود. از علل و زمینه ی ایجاد این جوش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلالات هورمونی
  • بالا رفتن بیش از حد ترشحات و چربی پوست
  • مصرف مداوم و نگهداری طولانی مدت آرایش روی صورت
  • بارداری
  • عوارض برخی داروها
  • استفاده ی طولانی مدت از پمادهای ضد آکنه
  • آلرژی
  • استرس
  • آلودگی هوا
  • بیماری های پوستی و زمینه ای

تفاوت جوش سرسیاه با جوش سرسفید

جوش سرسفید هم مانند جوش سرسیاه در اثر بسته شدن منافذ پوست توسط چربی و سلول های مرده ی پوست به وجود می آید با این تفاوت که سطح این مواد با لایه ای پوشیده می شود و در نتیجه با اکسیژن هوا در تماس مستقیم نیستند. علت سیاه رنگ بودن جوش های سرسیاه اکسید شدن مواد زائد داخل منافذ با اکسیژن هواست. جوش های سرسفید اغلب به رنگ سفید یا زرد کمرنگ بر روی نقاط مختلف پوست صورت به وجود می آیند.

درمان جوش سرسیاه

درمان جوش سرسیاه
برای آغاز درمان جوش سرسیاه به زمینه ی ایجاد آن دقت کنید. با نگاهی به زمینه های ایجاد جوش های سرسیاه ببینید کدام فاکتور بیشترین نقش را در ایجاد جوش های سرسیاه شما داراست.نکته: هیچ گاه جوش های سرسیاه خود را دستکاری نکنید. جوش های سرسیاه قابل درمان هستند و اگر به طرز اصولی درمان شوند هیچ ردی از آنها بر روی پوست باقی نخواهد ماند.اگر این فاکتور ناشی از رفتار و سبک زندگی شماست بهتر است که آن را اصلاح کنید و اگر مشکل مربوط به بیماری ها و مشکلات زمینه ای است پس نیاز به درمان آن دارید.به طور کلی درمان جوش سرسیاه با 2 روش زیر امکان پذیر است.
  • درمان پزشکی
  • درمان خانگی

درمان پزشکی جوش سرسیاه

این خط درمانی تحت نظر متخصص پوست و یا کارشناس زیبایی صورت می گیرد. لایه برداری پوست اولین گزینه ی انتخابی در این روش است. داروهای لایه بردار می توانند چربی ها و سلول های مرده ی پوست را پاک کنند و با پاکسازی منافذ جوش های سرسیاه پوست به مرور کاهش می یابند و ناپدید خواهند شد.

اگر این روش درمانی پاسخ کافی نداد می توان با مداخلات فیزیکی و مکانیکی در جوش ها آنها را از میان برد. در این روش با کمک دستگاهی به نام کومدون اکستراکتور اقدام به تخلیه و از بین بردن جوش های سرسیاه پوستی می نمایند. همچنین دستگاه های مکنده ای با نام میکرودرم وجود دارد که با قدرت مکشی که دارند می توانند برای پاکسازی پوست از جوش های سرسیاه مورد استفاده قرار بگیرند.

درمان خانگی جوش سرسیاه

درمان خانگی جوش سرسیاه آمیخته ای از تکنیک ها و رفتارهاست که بر اصول طب سنتی و گیاهی مبتنیست. دنیای مجازی لیست بیشماری از ماسک ها و روش ها را برای درمان جوش سرسیاه ارائه داده ولی اثربخشی تمامی آنها مورد تایید قرار نگرفته است.

در این قسمت 5 روش فوق العاده موثر را برای درمان جوش سرسیاه معرفی کرده ایم:

1- درمان جوش سرسیاه با جوش شیرین

جوش شیرین یک محصول طبیعی فوق العاده برای پوست شماست. 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با کمی آب ترکیب کرده تا شکلی خمیری پیدا کند. این خمیر را برای مدت  10 دقیقه بر روی پوست صورت خود قرار دهید و بشویید و سپس پوست خود را مرطوب کنید. جوش شیرین یک لایه بردار طبیعی است که می تواند منافذ پوست شما را باز کند. 1 الی 2 بار در هفته می توانید از این روش استفاده کنید.

2- درمان جوش سرسیاه با آب لیمو

درمان جوش سر سیاه با لیمو

آب لیمو می تواند مانند یک تونر طبیعی برای پوست شما عمل کند و به دلیل دارا بودن ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی است که باعث تولید کلاژن در پوست می شود. اگر می خواهید پوست روشنی داشته باشید و اثر جوش های سرسیاه را در پوست خود از بین ببرید کافیست شب ها قبل از خواب کمی آبلیموی تازه را به پوست خود بمالید و صبح بشویید. 3 الی 4 بار در هفته می توانید این کار را انجام دهید.

3- درمان جوش سرسیاه با عسل و دارچین

ترکیب عسل و دارچین یک اسکراب عالی برای پوست شماست که می تواند جوش های سرسیاه پوست شما را از بین ببرد. کمی عسل ارگانیک را با پودر دارچین ترکیب کرده و لایه ی نازکی از آن را بر روی پوست خود قرار دهید. پس از 15 دقیقه پوست خود را بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید.

4- درمان جوش سرسیاه با شکر

کمی شکر را با هر نوع روغنی که دلخواه شماست مثل روغن زیتون، روغن دانه ی انگور یا روغن جوجوبا در ظرفی شیشه ای ترکیب کنید و اگر دوست دارید کمی عطر به آن اضافه نمایید. اکنون یک لایه بردار فوق العاده دارید که می توانید برای لایه برداری صورت و درمان جوش های سرسیاه خود از آن استفاده کنید. می توانید 2 الی 3 بار در هفته مقدار کمی از آن را بر روی پوست صورت خود ماساژ داده و سپس بشویید.

5- درمان جوش سرسیاه با سرکه ی سیب

کمی سرکه ی سیب را با برگ های خرد شده ی نعناع و آب ترکیب کنید. این تونر طبیعی را با کمک پنبه ای کوچک شب ها بر روی جوش های سرسیاه خود به آرامی بمالید و صبح بشویید. سرکه ی سیب می تواند PH و چربی پوست شما را متعادل کند و عوامل ایجاد جوش های سرسیاه را از بین ببرد. منتول موجود در نعناع میتواند با خنک کردن و سفت کردن پوست شما در کاهش التهابات ناشی از آکنه ها و جوش ها موثر باشد. برای آشنایی بیشتر با ماسک نعناع می توانید به مقاله درمان خانگی جوش با نعناع مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا