سبک زندگیمد و زیبایی

تزریق فیلر چیست؟ انواع،کاربرد و خطرات تزریق فیلر ها

فیلر همان پرکننده های چین و چروک تزریقی است. تزریق فیلر ها می توانند ظاهری جوانتر با هزینه ای مناسب را در کمترین زمان ممکن به شما هدیه کنند. تزریق فیلر ها موجب می شود، خطوط و چین و چروک  صورت در کمتر از 30 دقیقه از بین بروند. ماندگاری نتایج این تزریق بسته به عوامل مختلف بین 4 ماه تا یک سال متغیر است.

بطور کلی تزریق پرکننده صورت یک روش سرپایی است که تحت بی حسی موضعی انجام می شود.  پرکننده های چین و چروک تزریقی ، برخلاف تزریق بوتاکس که باعث شل شدن عضلات زیر چین و چروک می شوند، خطوط چین و چروک یا ناحیه مورد نظر را با یک یا چندین ماده مختلف پر می کنند. در نتیجه، نقاط چین و چروک ناپدید می شوند.

پرکننده چین و چروک یا فیلر

پرکننده چین و چروکاز پرکننده های چین و چروک می توان به عنوان “حجم دهنده” نیز استفاده کرد. به طور مثال می توان از تزریق فیلر برای حجم دادن به لب ها استفاده نمود.

اما همه پرکننده های چین و چروک روند نزولی دارند، و پس از طی مدتی اثرات آنها ناپدید می شود. در ضمن ممکن است تا یک هفته پس از تزریق ناراحتی خفیف، کبودی و تورم داشته باشید، ولی این علائم پس از یک هفته ناپدید می شوند.

از جمله خطرات جدی این پرکننده، واکنش آلرژیک و ایجاد برجستگی های ریز در زیر پوست است. در بعضی موارد، این برآمدگی ها ممکن است دائمی باشند. گاهی اوقات، تغییر رنگ پوست و کبودی آن ایجاد می شود که این مورد ممکن است تا چند ماه دوام داشته باشد، اما درمان های مختلفی برای آن در دسترس است.

در موارد بسیار نادر، در صورت عدم استفاده صحیح از پرکننده های چروک، ممکن است سلولهای پوستی از بین بروند. همچنین مواردی از نابینایی، زخم و فلج اعصاب صورت گزارش شده است. به طور معمول، پرکننده های چین و چروکی که دوام بیشتری دارند، احتمالاً عوارض جانبی بیشتری نیز ایجاد می کنند.

هر نوع فیلر مناسب برای هر نوع چین و چروک نیست. برای کاهش خطر تزریق فیلر و دریافت نتیجه بهتر، می بایست از فیلر مناسب استفاده نمود که برای این منظور می بایست با پزشک مشورت نمایید. همچنین تزریق فیلر باید توسط متخصص پوست یا جراح پلاستیک مجاز انجام شود. برای انتخاب نوع فیلر مناسب به بررسی انواع فیلر ها، نحوه عملکرد و مزایا و معایب هر یک می پردازیم:

محبوب ترین نوع از پرکننده های چروک اسید هیالورونیک است. نتایج حاصل از این فیلر به طور معمول حدود شش ماه تا یک سال ماندگاری دارد.

فیلر اسید هیالورونیک

محبوب ترین نوع از پرکننده های چروک اسید هیالورونیک است. نتایج حاصل از این فیلر به طور معمول حدود شش ماه تا یک سال ماندگاری دارد.

عوارض جانبی این نوع فیلر نادر است اما می تواند شامل قرمزی، تورم و کبودی در محل تزریق باشد. این پرکننده ممکن است به صورت برجستگی هایی در زیر پوست ظاهر شود، اما این مشکل اغلب با گذشت زمان بهبود می یابد.

نتایج برخی تحقیقات نشان می دهد که تزریق های مکرر ممکن است به تحریک طبیعی تولید کلاژن در بدن نیز کمک کند. و این امر در کاهش تعداد خطوط چین و چروک صورت موثر است. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه پس از چند تزریق و به مرور زمان به پرکننده کمتری برای رفع چین و چروک نیاز است.

تزریق فیلر

فیلر مصنوعی

این دسته از پرکننده های چین و چروک شامل مواد آزمایشگاهی است که با مواد طبیعی در پوست هیچ ارتباطی ندارد. همه پرکننده های این گروه عوارض جانبی مشابهی مانند قرمزی ، تورم یا کبودی در محل تزریق دارند. عوارض جانبی دیگر شامل گره یا برجستگی زیر پوست است که قابل مشاهده و لمس است و در موارد نادر ممکن است نیاز به جراحی برای از بین بردن عوارض تزریق فیلر داشته باشید.

مزیت این پرکننده های مصنوعی ماندگاری بالای آن است که می تواند یک پر کننده نیمه دائمی را ارائه دهد. به یاد داشته باشید، محصولاتی که اثرات و ماندگاری طولانی دارند، احتمالاً عوارض جانبی بیشتری ایجاد می کنند. ژل بلافیل و سیلیکون از مهمترین انواع فیلرهای مصنوعی هستند.

پرکننده های چین و چروک کلاژن

اولین پرکننده های چین و چروک کلاژن از گاوها گرفته شده بود. نتایج تزریق این پر کننده بسیار مورد قبول واقع شده و طبیعی بوده اما این نتایج اثرات طولانی نداشتند و به سرعت تجزیه می شدند.

از طرفی چون این پرکننده های چین و چروک از یک منبع حیوانی دریافت می شدند، احتمال واکنش آلرژیک بالاتری داشتند. در نتیجه متقاضی می بایست قبل از اقدام به تزریق، آزمایشات آلرژی را انجام می داد.

روش های جدید پردازش کلاژن به کاهش خطرات و عوارض آن کمک کرده است. بعلاوه، اشکال جدیدی از کلاژنهای مصنوعی باعث می شود که این تزریق ها برای طیف گسترده تری از مردم ایمن تر و مفید باشند. اگرچه نتایج تزریق کلاژن به اندازه سایر پرکننده های چین و چروک دوام ندارند، اما بسیاری از افراد معتقدند که این فیلرها نتایج طبیعی تری را به همراه دارند.

عوارض جانبی تزریق کلاژن شامل واکنش آلرژیک (عمدتا برای افرادی که هنوز از منابع گاو استفاده می کنند) و همچنین کبودی و قرمزی در محل تزریق است. کیهاندرم، فیبرل، آرت فیل، کازمودرم، ایولنس، زی‌درم و زی‌پلاست از مهمترین پرکننده های کلاژن هستند.

پرکننده های چین و چروک اتولوگ

رایج ترین اتولوگ در دسترس چربی است، چربی توسط جراح از نواحی ماند ران، باسن و … خارج می شود و سپس به موضع مورد نظر تزریق می گردد. این روش در دو مرحله دریافت چربی و تزریق آن انجام می شود. البته هر دو مرحله را می توان در یک زمان انجام داد. مراحل تصفیه چربی که در آزمایشگاه انجام می شود، می تواند پرهزینه و وقت گیر باشد. ولی نتایج حاصل از این روش نیمه دائمی هستند، و ممکن است نیاز به یک سری تزریقات در طول زمان داشته باشد.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت نوع دیگری از پرکننده چین و چروک اتولوگ است. خون معمولاً از بازو گرفته می شود، و به صورت تزریق خواهد شد. اثرات این روش می تواند 12 تا 18 ماه به طول انجامد.

خطرات این تزریق فیلر ها مشابه سایر پرکننده های چین و چروک از جمله کبودی، قرمزی و تورم در محل تزریق است. از آنجا که پرکننده ها از بدن شما استخراج می شوند ، این تزریق نیازی به تأیید FDA ندارد.

کاربرد تزریق فیلر

کاربرد فیلرفیلر ها موادی هستند که برای تزریق در زیر سطح پوست و برای افزودن حجم با قابلیت پرکنندگی طراحی شده اند. انواع مختلف پرکننده های پوستی برای درمان مشکلات مختلفی طراحی شده اند. بسته به نوع پرکننده می توان برای رفع مشکلات زیر از آنها استفاده نمود :

  • افزایش حجم لب ها
  •  تقویت و یا پر کردن مناطقی بر روی پوست صورت
  • رفع تیرگی، پف و یا چین و چروک زیر چشم
  • پر کردن چین و چروک های قسمت پایین صورت
  • رفع چین و چروک استاتیک، این چین ها در اطراف دهان و در کنار گونه ها وجود دارد و معمولاً در اثر از بین رفتن کلاژن و خاصیت ارتجاعی در پوست ایجاد می شوند.

خطرات تزریق فیلر

مانند هر عمل دیگری، تزریق پرکننده های صورت یا فیلر ها برای رفع چین و چروک خطرات مخصوص به خود دارد، برخی از این خطرات عبارتند از :

  • واکنش آلرژیک در محل تزریق یا در سراسر بدن
  • خونریزی یا کبودی در محل تزریق
  • عفونت
  • کاهش استحکام پوست
  • ظاهر نامطلوب در اثر عدم تقارن
  • بثورات پوستی
  • مشکلات بینایی یا نابینایی
  • به ندرت ، آسیب به رگ های خونی (این مشکل معمولا برای افرادی با سیستم ایمنی ضعیف و یا افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، اتفاق می افتد.)

کاهش خطرات و افزایش نتایج موثر بعد از تزریق فیلر

تزریق پرکننده های چین و چروک از جمله ایمن ترین روش های رفع این مشکل است. اما مواردی وجود دارد که می توانید برای اطمینان از نتیجه درمانی و کاهش خطرات آنها را انجام دهید:

  • برای انتخاب فیلر معیار را کیفیت قرار دهید نه قیمت، اگر به شما یک پرکننده چین و چروک پیشنهاد می شود که هزینه بسیار کمی نسبت به سایرین دارد، به احتمال زیاد از کیفیت محصول کاسته شده است. پس در انتخاب محصول دقت کافی را داشته باشید.
  • تزریق باید در محیط پزشکی با ابزار استریل باشد، معالجه نباید در خانه، هتل، استخرها یا استراحتگاه ها انجام شود، صرف نظر از اینکه چه کسی تزریق را انجام می دهد، تزریق در محیط های غیر استریل پیشنهاد نمی شود.
  • از منابع خارج از مطب پزشک، پرکننده های چربی تزریقی دریافت نکنید. از اینکه قرار است دقیقاً چه ماده به پوست تزریق شود، مطلع شوید. از پزشک در مورد تایید این ماده توسط FDA سوال کنید.

برای محافظت از پرکننده ها روزانه از ضد آفتاب استفاده کنید. این کار در جلوگیری از تغییر رنگ پوست پس از تزریق موثر است.

تفاوت بوتاکس و فیلر

تفاوت بوتاکس و فیلربوتاکس و فیلر هر از مواد از بین برنده چین و چروک هستند. بوتاکس حاوی سمی به نام بوتولینوم است، این سم موجب فلج موقت عضله تزریقی می شود و از این طریق چین و چروک های ایجاد شده از بین می روند. بوتاکس با مسدود کردن سیگنال های عصبی در عضلات محل تزریق، عمل می کند. هنگامی که سیگنال های عصبی قطع شود، عضله به طور موقت فلج خواهد شد. از بوتاکس اغلب برای برطرف کردن چین و چروک های پیشانی استفاده می شود.

در حالی که فیلر همان مواد پرکننده چین و چروک ها هستند که به از بین بردن این خطوط کمک می کنند. پرکننده های پوستی، بعضا پرکننده های بافت نرم نیز نامیده می شوند. فیلر ها معمولاً در اطراف چشم ها، دهان، بینی و گونه ها کاربرد دارد. پرکننده های پوستی ممکن است به افزایش حجم لب ها کمک کنند.

نتایج یک مطالعه نشان داده است که روش های بوتاکس و پرکننده اگر توسط متخصصین پوست با تجربه انجام شود، ایمن هستند و عوارض جانبی در کمتر از 1 درصد گیرندگان رخ می دهد و بیشتر این موارد جزئی هستند. اگرچه بوتاکس و پرکننده ها با حداقل تهاجمی عمل می کنند ، اما هنوز هم برخی از خطرات و عوارض را دارند. قبل از انجام این درمان ها، فرد باید از تمام خطرات و مزایای احتمالی آن آگاه باشد.

بوتاکس و پرکننده ها برای زنانی که باردار یا شیرده هستند، توصیه نمی شود. افرادی که شرایط سلامتی خاصی دارند و یا داروهای خاصی مصرف می کنند باید قبل از مصرف بوتاکس یا پرکننده ها با پزشک خود مشورت کنند.

در آخر به یاد داشته باشید، باید در مورد بوتاکس و پرکننده ها واقع بینانه فکر کنید. اگرچه این روشها می توانند ظاهر جوانی تری را به شما هدیه کنند، اما نتایج حاصل از آنها موقتی بوده و به اندازه عمل جراحی موثر نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا