بارداریسلامت خانواده

دانستنی‌هایی که برای باردار شدن به آنها نیاز دارید!

بارداری زمانی اتفاق می افتد که اسپرم وارد رحم شود و تخمک بارور شده بتواند لانه گزینی موفقی در غشاء رحم داشته باشد و در آنجا رشد کند. در این مقاله از بیچشک به نکاتی می پردازیم که هر خانمی برای باردار شدن به آن نیاز دارد.


چه اتفاقی در تخمک گذاری رخ می‌دهد؟

تخمک گذاری

متوسط چرخه قاعدگی 28-35 روز است. تخمک گذاری معمولا بین روزهای 11 و 21 چرخه شما اتفاق می‌افتد. ترشح هورمون لوتئینیزه کننده (LH) موجب آزاد شدن تخمک می شود. در عین حال، مخاط گردنه رحم به لغزنده شدن این ناحیه برای باردار شدن، کمک میکند تا اسپرم به تخمک برسد.

زمان بندی

span style=”font-weight: 400;”>زنان با حدود 1 تا 2 میلیون تخمک متولد می شوند اما در طول زندگی خود تنها 300 تا 400 عدد از آن را از طریق تخمک گذاری آزاد می کنند. (معمولا هر ماه فقط یک تخمک آزاد می شود.) تخمک درون دو لوله فالوپی که تخمدان شما را به رحم وصل می کند، حرکت می کند. اگر رابطه زناشویی زمان درستی باشد، اسپرم ممکن است آن را در راه خود به رحم حل کند. اگر تخمک طی 24 ساعت بعد از تخمک گذاری از تخمدان برداشته شود، تخمک حل می شود. اسپرم می تواند حدود 3 تا 5 روز زندگی کند، بنابراین دانستن زمان دقیق تخمک گذاری یا زمان حدودی آن می تواند به شما برای باردار شدن کمک کند، بهتر است این زمان را با شریک جنسی خود برنامه ریزی کنید.

تشخیص روزهای باروری

روزهای باروری

به طور کلی 2- 1 روز قبل از تخمک گذاری شانس بیشتری برای باردار شدن، وجود دارد. اگر یک چرخه منظم 28 روزه داشته باشید، 14 روز از زمانی که انتظار می رود دوره بعدی خود را شروع کنید، بهتر است در مورد داشتن رابطه جنسی هر روزه در آن دوران برنامه ریزی نمایید- مثلا روزهای 12 و 14. توجه داشته باشید که داشتن رابطه زناشویی هر روز ممکن است تعداد اسپرم مردانه را کاهش دهد. چرخه شما ممکن است طولانی تر یا کوتاه تر باشد، بنابراین استفاده از یک ماشین حساب تخمک گذاری آنلاین می تواند به شما در تعیین زمان دقیق برای بیشترین احتمال حاملگی کمک کند.

اندازه گیری دمای بدن

برای باردار شدن زمان دقیق تخمک گذاری را می توان با تغییرات درجه حرارت بدن تشخیص داد. پس از اینکه بدن شما تخمک آزاد کرد، هورمون پروژسترون برای حفظ رحم ترشح می شود و این امر موجب افزایش دمای بدن خواهد شد. بنابراین، اندازه گیری دمای بدن صبح ها بعد از خواب می تواند به شما در تشخیص زمان تخمک گذاری، کمک کند. شما می توانید دماسنج ها را از داروخانه تهیه کنید. اما این روش نسبت به روش های دیگر ردیابی تخمک گذاری دقیق نیست. اندازه گیری دمای بدن از روش‌های جلوگیری از بارداری طبیعی نیز می باشد.

پیش‌بینی زمان تخمک گذاری از طریق هورمون‌ها

افزایش ناگهانی هورمون جسم زرد یا LH موجب آزاد شدن تخمک از تخمدان ها میشود. این افزایش معمولاً 36 ساعت قبل از زمان تخمک گذاری روی می دهد. شما می توانید برای باردار شدن کیت های تخمک گذاری را تهیه نمایید و از طریق آن زمان افزایش LH را تعیین کنید. زمانی که جواب این تست مثبت بود باید طی 16 تا 36 ساعت آینده برای مقاربت اقدام نمایید زیرا در این زمان بیشترین احتمال بارداری وجود دارد. نمونه ادرار مورد نیاز برای انجام این آزمایش باید بین 10 صبح تا 8 شب جمع آوری شود.

آخرین مرحله از چرخه ماهانه

در طول نیمه دوم چرخه قاعدگی، هورمون پروژسترون برای کمک به آماده سازی پوشش رحم برای تخمک گذاری و برای باردار شدن ترشح می شود. اگر تخمک بارور نگردد آن را تجزیه می کند، و سطح پروژسترون کاهش می یابد و حدود 12 تا 16 روز بعد، تخمک، همراه با خون و بافت های رحم از بدن دفع می شود. این روند قاعدگی است و معمولا 3 تا 7 روز به طول می انجامد.

تاثیر وزن برای باردار شدن

تاثیر وزن در بارداری

اگر اضافه وزن دارید، خوب است بدانید از دست دادن وزن می تواند برای باردار شدن مفید باشد. یک مطالعه نشان داده که شانس زنان با شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر از حد طبیعی، کمتر از افرادی با BMI طبیعی است. کاهش وزن به میزان 5-10٪ می تواند به طور چشمگیری میزان تخمک گذاری و شانس بارداری را بهبود بخشد. چاقی همچنین می تواند عامل ناباروری و کاهش سطح تستوسترون در مردان باشد. کاهش وزن به شکل قابل توجهی در افزایش شانس باروری موثر است.

تاثیر سن برای باردار شدن

شانس باردار شدن با افزایش سن به خصوص بعد از 30 سالگی کاهش می یابد، همچنین احتمال درمان ناباروری با افزایش سن کاهش می یابد. پزشکان توصیه می کنند اگر سن شما زیر 35 سال است و به مدت یکسال برای باردار شدن تلاش کرده اید، و یا اگر سنی بیشتر از 35 سال دارید و به مدت 6 ماه برای باردار شدن تلاش کرده اید و نتیجه ای حاصل نشده، لازم است هرچه سریع تر با یک پزشک متخصص مشورت نمایید. به یاد داشته باشید با افزایش سن مسئله یائسگی زنان نیز شروع به نمایان شدن می کند.

کاهش شانس بارور کردن در مردان با افزایش سن

مطالعات نشان داده حرکت اسپرم ها و تعداد آنها با افزایش سن مردان کاهش می یابد. اما سن دقیقی برای این منظور تعیین نشده است. اما اگر شریک جنسی شما سنی بیشتر از 45 سال دارد بهتر است برای باردار شدن با یک متخصص مشورت نمایید.

مردان چگونه می توانند شانس بارداری را افزایش دهند؟

باروری مردان

مردان می توانند با رعایت نکات زیر شانس بارداری شریک خود را افزایش دهند:

  • مدیریت استرس.
  • اجتناب از الکل و تنباکو.
  • حفظ وزن مناسب.
  • مصرف سلنیوم ( در گوشت، غذاهای دریایی، قارچ، غلات و آجیل) و ویتامین E را در رژیم غذایی سالم (در گوشت، دانه های کامل، غذاهای دریایی و تخم مرغ ها)
  • خنک نگه داشتن بیضه ها – حمام گرم و یا سونا می تواند تعداد اسپرم را کاهش دهد.

درمان ناباروری

اولین گام برای درمان ناباروری در زنان و مردان بررسی شما و شریک زندگیتان می باشد. به همین ترتیب برای درمان نازایی در زنان و مردان می تواند شامل داروهای باروری، تحریک تخمک گذاری، لقاح آزمایشگاهی (شامل برداشت تخمک ها از تخمدان ها) و … باشد.

آزمایش‌های بارداری

تست حاملگی خانگی، ادرار را از نظر دارا بودن “هورمون بارداری”، به نام hCG، بررسی می کنند، این هورمون زمانی که تخمک بارور شده وارد رحم شود، ترشح خواهد شد. بعضی از این آزمایش ها می توانند بارداری را 5 روز قبل از تاریخ پریود شما مشخص کنند.

علائم بارداری

برای این منظور می توانید قبل از انجام آزمایش بارداری ( تست ادراری بارداری ) به این نکات توجه نمایید:
  • عدم قاعدگی
  • تمایل بیشتر به غذا خوردن
  • خستگی زود هنگام
  • حالت تهوع در صبح ها یا تمام روز
  • بزرگتر شدن سینه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا