بیماری هابیماری های پوست و مو

درمان ریزش مو با ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل های لازم برای مو

درمان ریزش مو با ویتامین در اغلب موارد به راحتی و تنها با مصرف درست ویتامین ها و مواد معدنی قابل درمان است و به این سبب است که تغذیه ما به طور مستقیم روی بدن و رشد و سلامت مو ها تاثیر گذار می باشد. تا این مقاله قصد داریم تا شما را با مواد غذایی مورد نیاز مو آشنا نماییم :


ساختار مو

مو را می توان تارهای فاقد هر گونه حس معرفی نمود که از دو بخش ساقه و ریشه تشکیل شده است. ساقه بخش قابل رویت و ریشه داخل پوست قرار گرفته است.تار مو از سه لایه ی اصلی تشکیل شده است که بدین شرح می باشد.

مغز مو : مغز مو یا مدولا درونی ترین لایه ی مو، این لایه تنها در مو های ضخیم وجود دارد و موهای کرک مانند فاقد این لایه می باشند. مدولا وظیفه معینی ندارد و تنها در ایستادن و استحکام مو نقش خواهد داشت.

پوسته مو : این بخش قسمت میانی یا کورتکس نام دارد که وظیفه ی آن بدین شرح است:

  • به مو استحکام و خاصیت کشسانی می بخشد.
  • رنگدانه های مو در این قسمت قرار دارند.
  • تعیین کننده استحکام، بافت و رنگ مو

این بخش ماده ای پروتئینی است که کورتیکول از آن محافظت می کند و در صورتی که آسیب ببیند، کورتکس رطوبت خود را از دست داده و دچار آسیب هایی مثل موخوره می گردد. در صورتی که رنگدانه در این بخش زیاد باشد مو ها رنگی تیره و مشکی دارند و در صورتی که ملانین کم باشد رنگ موها روشن خواهد بود.

پوشش مو : خارجی ترین قسمت مو، کوتیکول نام دارد. این قسمت شکل ظاهری مثل پولک ماهی دارد که پوششی نازک، بی رنگ و محافظ روی مو می باشد. وظیفه کوتیکول حفاظت از مو در برابر آسیب های محیطی می باشد.

درمان ریزش مو با ویتامین

درمان ریزش مو با ویتامینمهمترین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت مو بدین شرح است:

ویتامین A

این ویتامین در دسته ویتامین های محلول در چربی دسته بندی می شود که برای کاهش و درمان ریزش مو های سر مفید می باشد. بدن ما فرایند متابولیکی مختلفی را انجام میدهد، که در نتیجه یکی از این فرآیندها رادیکال های آزادی تولید می شود که به شدت برای بدن مضر است. ویتامین A دارای خواص آنتی اکسیدانی است که با این رادیکال های آزاد مبارزه میکند همچنین این ویتامین در از بین بردن خشکی و گردش خون بدن بسیار موثر بوده که این امر در سلامت موها بسیار موثر است. مواد غذایی مثل هویج، سیب زمینی، برگ‌های سبز و تیره شامل کلم بروکلی، کدو و کاهو سرشار از ویتامین A می باشند.

ویتامین B

انواع مختلفی از این ویتامین وجود دارد که از طریق اکسیژن رسانی به گلبول های قرمز خون به کنترل و درمان ریزش مو کمک می نماید. مواد غذایی مثل ماهی و غذاهای دریایی، گوشت ماکیان، گوشت قرمز، لوبیا، موز و جو دوسر سرشار از ویتامین B می باشند.

ویتامین C

تولید کلاژن به ویتامین C بستگی دارد از همین روی برای داشتن مو های سالم مصرف این ویتامین اهمیت ویژه ای در سلامت مو ها دارد. مواد غذایی مثل پرتقال، لیمو، گریپ فروت، فلفل قرمز شیرین، کیوی، گوجه فرنگی، فلفل سبز، توت فرنگی و آناناس حاوی این ویتامین می باشند.

درمان ریزش مو با ویتامین در اغلب موارد به راحتی و تنها با مصرف درست ویتامین ها و مواد معدنی قابل درمان است و به این سبب است که تغذیه ما به طور مستقیم روی بدن و رشد و سلامت مو ها تاثیر گذار می باشد.

ویتامین D

مصرف ویتامین D تضمین کننده سلامت های فولیکول های مو می باشد از طرفی کمبود این ماده موجب نرمی استخوان و ریزش موی سر میگردد از طرفی این ویتامین برای جذب در بدن نیاز به مقدار کافی از اسید های چرب دارد.

ویتامین E

این ویتامین در افزایش گردش خون و افزایش جذب اکسیژن مفید است. ویتامین E در روغن های گیاهی، روغن آفتابگردان، روغن سویا، روغن ذرت، آجیل، برگ سبز شلغم به وفور یافت می شود.

بیوتین یا ویتامین B7

کراتین یک پروتئین اساسی است که در رشد موها تاثیر بسزایی دارد و زیر ساخت های بدن برای تولید کراتین را فراهم می کند.

تاثیر مکمل ها در درمان ریزش مو

تاثیر مکمل ها بر ریزش مومکمل های مورد نیاز برای رشد موهای سر و درمان ریزش مو بدین شرح است:

پروتئین ها

پروتئین ها برای تقویت ریشه مو و براقیت آنها ضروری است و بدون این ماده مو ها شکننده و کدر می شوند. پروتئین در موادی مثل شیر و انواع جوانه ها یافت می شود.

امگا 3

امگا3 نوعی اسید چرب مورد نیاز برای بدن است که برای داشتن موهایی سالم و بدون ریزش به آن نیازمندیم. برای تامین این ماده در بدن می توانید از مواد غذایی مثل میگو، صدف، انواع ماهی های چرب مانند سالمون، هالیبوت، قزل آلا و ساردین استفاده نمایید.

روی

کاهش روی در بدن می تواند موجب ریزش موهای سر، سفیدی آنها و یا حتی طاسی گردد. این فلز به وفور در مواد غذایی مثل گوشت قرمز، گوشت ماکیان، جگر، جوانه گندم، میگو، دانه کدو تنبل، محصولات سویا، و زرده تخم مرغ یافت می شود. به یاد داشته باشید روی را به اندازه مصرف نمایید زیرا افزایش و کاهش روی در بدن موجب ریزش موی سیر می گردد.

سیتوسترول

این ماده عصاره گیاهی و حاوی مواد مغذی برای مو است که عوارض جانبی ندارد و مصرف آن در رشد موها و جلوگیری از ریزش آن موثر خواهد بود.

درمان تضمینی ریزش مو

آهن

کمبود آهن یکی از عوامل اصلی ریزش موی سر به خصوص در زنان به شمار می رود. از منابع غنی آهن می توانیم به گوشت قرمز و میوه های خشک اشاره کنیم.

اسید فولیک

اسید فولیک یا ویتامین B9 نقش قابل توجهی در درمان ریزش موهای سر دارد. مصرف این ماده غذایی از نازک شدن مو ها نیز پیشگیری خواهد نمود. مواد غذایی مانند نخود، نخود فرنگی منجمد، مارچوبه آب پز و عدس پخته شده از منابع غنی از اسید فولیک به شمار می رود.

اینوزیتول

این ماده تاثیر فوق العاده ای در درمان ریزش موهای سر و سالم نگه داشتن آنها دارد عملکرد اصلی این ماده درمان نازکی موههای سر می باشد و وجود آنتی اکسیدان در این ماده فولیکول های مو را سالم نگه میدارد.

اسیدهای آمینه

اسیدهای آمینه در ترکیب با ویتامین ها و مواد مغذی دیگر در درمان ریزش موهای سر کاربرد دارد از جمله این اسید های آمینه می توانیم به متیونین،سیستین و تیروزین اشاره کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا