بیماری هابیماری های مقعدی

نشانه ها و علائم بواسیر یا هموروئید چیست؟

بیماری مقعدی بواسیر یا هموروئید مشکلی شایع در میان و زنان و مردان و حتی کودکان است. این عارضه به متورم شدن و یا واریسی شدن عروق در ناحیه مقعدی اطلاق می شود. بواسیر در اثر هر عاملی که فشار درون مقعد را افزایش میدهد نظیر(یبوست، بارداری، نشستن طولانی مدت و …) ایجاد می شود.
این بیماری معمولاً مشکل جدی محسوب نمی شود و با استفاده از داروی بواسیر و یا درمان های خانگی قابل رفع است. اما اگر بیماری وارد درجات پیشرفته تر خود شود، درمان های تهاجمی تری نظیر جراحی بواسیر و یا درمان بواسیر با لیزر پیشنهاد خواهد شد.
علائم بواسیر در زنان و مردان تفاوتی با یکدیگر ندارد. اما بسته به اینکه بیمار دچار چه نوع بواسیری شده است، علائم و نشانه های متفاوتی ایجاد می شود. که در ادامه به تشریح بیشتر این علائم می پردازیم :


علائم بواسیر داخلی

علائم بواسیر داخلیهموروئید داخلی یکی از انواع بواسیر است که در آن عروق داخل کانال مقعد دچار التهاب و تورم شده است. این نوع هموروئید در 4 درجه مختلف تقسیم بندی می شود. از نشانه ها و علائم بواسیر داخلی می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

احساس ناکامل بودن دفع

کانال مقعد حد فاصل دو عضله اسفنکتر داخلی و خارجی قرار دارد و به جز مواردی که فرد نیاز به دفع دارد، خالی است. در حالت طبیعی پس از دفع این کانال به طور کامل تخلیه می شود و احساس نیاز به اجابت مزاج در فرد از بین می رود. اما در مواردی که بیمار مبتلا به بواسیر داخلی است، عروق متورم، این احساس را در فرد به وجود می آورند، که عمل دفع به طور کامل انجام نگرفته است.

مشاهده خون

از بارزترین علائم بواسیر داخلی می توانیم به خونریزی بعد از اجابت مزاج، خون در مدفوع و یا بر روی دستمال توالت اشاره کنیم. این خون معمولاً به رنگ روشن است که نشان می دهد، خونریزی از قسمت انتهایی دستگاه گوارش اتفاق افتاده است.

مشاهده خون از علائم بواسیر یا هموروئید

این خونریزی معمولاً در اثر عبور مدفوع سخت از دستگاه گوارش اتفاق می افتد که موجب آسیب این عروق می شود. خونریزی از هموروئید داخلی می تواند به حدی زیادی باشد که فرد در آستانه کم خونی قرار دهد به همین جهت فرآیند درمان هموروئید باید سریعاً پیگیری شود.

از طرفی دیگر خونریزی ممکن است ناشی از بیماری های دیگری باشد، در نتیجه اهمیت بررسی این علامت دو چندان می شود.

احساس درد در مقعد نیز می تواند از علائم بواسیر داخلی باشد اما این درد مقایسه با هموروئید داخلی بسیار کمتر است.

بیرون زدگی گوشتی

لمس بیرون زدگی گوشتی یا زائده گوشتی از مقعد می تواند از علائم هموروئید داخلی پیشرفته درجه 3 و 4 باشد. این زائده همان عروق هموروئیدی پرولاپس شده است که در اثر تجمع خون در آن به این وضعیت در آمده است. این بیرون زدگی آزار دهنده، ظاهر زشتی ایجاد کرده و درد زیادی را نیز به همراه دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه به صفحه عکس بواسیر مراجعه نمایید.

ترشحات لزج

یکی از مشکلات که گریان این بیماران را می گیرد، ترشحات لزج است. این ترشحات ظاهری شبیه به سفیده تخم مرغ داشته و به سختی از روی پوست پاک می شود. منشاء این ترشحات درون کانال مقعد است. این ترشحات به علت کند شدن حرکات روده ایجاد شده و پشت مدفوع تجمع می کند و با خروج مدفوع از بدن دفع می شود.

درد

احساس درد در مقعد نیز می تواند از علائم بواسیر داخلی باشد. اما این درد در مقایسه با هموروئید داخلی بسیار کمتر است. درد معمولاً در مراحل پیشرفته مشاهده می شود و اغلب به هنگام دفع و یا نشستن احساس می شود. اما ممکن است این احساس به نحوی باشد که روند زندگی فرد را با اختلال مواجه کند.

علائم هموروئید خارجی

مشاهده خونریزی از بواسیر خارجی و با خون بر روی مدفوع از نشانه های این بیماری است. البته احتمال ایجاد بواسیر خونی در این موارد بسیار کمتر است.در برخی از بیماران لخته خون در بواسیر خارجی ایجاد می شود که با نام بواسیر ترومبوزه شناخته می شود و نیاز به تخلیه سریع خون دارد.
هموروئید خارجی عضلات و عروق خارج مقعد را تحت تاثیر قرار می دهد و مسلماً علائم و نشانه های متفاوتی را ایجاد می کند. برخی از مهمترین علائم هموروئید خارجی به این شرح است:

درد

درد شایع ترین علائم هموروئید

مهمترین و بارزترین علائم هموروئید خارجی درد بسیار شدید است. این درد به نحوی است که می تواند روند عادی زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. درد این نوع هموروئید می تواند نشستن را نیز برای فرد غیر ممکن کند.

خونریزی

مشاهده خونریزی از بواسیر خارجی و یا خون بر روی مدفوع از نشانه های این بیماری است. البته احتمال ایجاد بواسیر خونی در این موارد بسیار کمتر است.

در برخی از بیماران لخته خون در بواسیر خارجی ایجاد می شود که با نام بواسیر ترومبوزه شناخته می شود و نیاز به تخلیه سریع دارد.

خارش

خارش از علائم هموروئید خارجی

خارش مقعد از نشانه های کمتر شایع این بیماری است ولی اغلب در مورد بواسیر های خارجی مشاهده می شود. علت خارش در این حالت التهاب پوست اطراف مقعد بر اثر ترشحات مخاطی است.

تورم و التهاب مقعد

یکی دیگر از علائم هموروئید خارجی التهاب و متورم شدن دریچه مقعدی است که نشان می دهد بیماری در حال پیشرفت و تشدید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا