خوراکی ها و آشپزیسبک زندگی

عوارض باورنکردنی مصرف سرکه سیب که از آن بی خبرید

سرکه سیب از قدیمی ترین نوشیدنی هایی است که توسط بشر کشف گردیده و به مرور زمان به ماده ای فراتر از یک نوشیدنی ساده تبدیل شد. خواص درمانی سرکه سیب به قدری زیاد است که در هر زمینه ای می توان نسخه ای شفابخش از آن یافت.
اما با وجود تمامی خواص سرکه سیب و نکات مثبت آن ، اگر طرفدار آن هستید بهتر است در مصرف سرکه سیب اعتدال داشته باشید و از عوارض سرکه سیب آگاه باشید. قطعا چنین ماده ای با این فرمول قوی می تواند نکات منفی هم در بر داشته باشد.
این موضوع برای آب هم صادق است. نوشیدن 8 الی 9 لیوان آب در طول روز برای حفظ سلامتی بدن فوق العاده ضروری  است اما کافیست در طول روز بیش از 4 لیتر آب بنوشید تا عملکرد سیستم بدنی شما به طور کامل بهم بریزد. اگر می خواهید بیشتر و بهتر با نکات منفی و عوارض سرکه سیب آشنا شوید این مقاله ی بیچشک را از دست ندهید.


عوارض گوارشی

عوارض گوارشیاز آنجایی که سرکه سیب حاوی ترکیبات اسیدی قوی می باشد می تواند در برخی افراد عوارض گوارشی ناخوشایندی ایجاد کند. بنا بر مطالعات صورت گرفته مصرف سرکه سیب و اسید استیک می تواند اشتها را به شکل محسوسی کاهش دهد و باعث شود فرد احساس سیری کند. همچنین مصرف سرکه سیب می تواند میزان کالری دریافتی بدن از غذاها را به تدریج کاهش دهد و این آغاز مشکلات زیادی خواهد شود.

در یکی از پژوهش های صورت گرفته در این زمینه مشخص شد  مصرف نوعی نوشیدنی که حاوی 25 گرم سرکه سیب بود باعث کاهش اشتهای شرکت کنندگان شد و حالت تهوع آنها را به طور ناگهانی افزایش داد.

بیمارانی که به کولیت روده مبتلا هستند یا از التهابات دستگاه گوارشی و زخم معده رنج می برد بهتر است که در مصرف سرکه سیب محتاط باشند و از عوارض آن آگاه باشند زیرا مصرف آن می تواند به وخیم تر شدن علائم بیماری آنها دامن بزند.

دسته ای از بررسی های دانشمندان نشان می دهد که مصرف سرکه سیب در دراز مدت می تواند سطح پتاسیم بدن را به شکل محسوسی کاهش دهد و باعث ضعیف تر شدن و شکنندگی استخوان ها گردد. این مورد یکی از مهم ترین عوارض سرکه سیب شناخته شده است.

تأخیر در تخلیه ی معده

یکی دیگر از عوارض سرکه سیب تأخیر در تخلیه معده است . مصرف سرکه سیب می تواند باعث شود غذا مدت زمان بیشتری در معده ی شما باقی بماند و دیرتر از معده تخلیه شود. در نتیجه ورود قند به خون با تاخیر زیادی صورت می پذیرد و بالا رفتن قند خون هم مشکل می گردد. چنین پدیده ای در افراد مبتلا به گاستروپارزی که دچار فلج اعصاب معده هستند بیشتر دیده می شود . معده ی مبتلایان به این بیماری به علت فلج اعصاب معده به درستی کار نمی کند و ممکن است غذا برای ساعتها در معده ی آنها باقی بماند. همچنین مبتلایان به دیابت نوع 1 که به این بیماری هم مبتلا هستند هم باید به این موضوع توجه داشته باشند که افت قند خون برای آنها خطرناک است .
مطالعات نشان داده که با مصرف سرکه سیب حتی به شکل رقیق شده با آب ، غذا به مدت زمان زیادتری در معده ی آنها باقی می ماند و تخلیه ی آن دیرتر صورت می گیرد.

کاهش سطح پتاسیم و پوکی استخوان ها

پوکی استخوان
دسته ای از بررسی های دانشمندان نشان می دهد که مصرف سرکه سیب در دراز مدت می تواند سطح پتاسیم بدن را به شکل محسوسی کاهش دهد و باعث ضعیف تر شدن و شکنندگی استخوان ها گردد. این مورد یکی از مهم ترین عوارض سرکه سیب شناخته شده است.یک خانم 28 ساله برای مدت 6 سال روزانه 250 میلی لیتر سرکه سیب را با آب رقیق می کرد و می نوشید. بعد از 6 سال متوجه شد که سطح پتاسیم خون او به شکل غیر عادی کاهش یافته و ترکیبات غیر طبیعی در خون او وجود دارد. به همین دلیل در بیمارستان بستری شد. معاینات بالینی بیشتر نشان داد که این زن علی رغم سن کم خود به پوکی استخوان هم مبتلا شده است که پدیده ای نادر و عجیب در این سن محسوب می شود.جوابی که پزشکان برای علت مشکلات او پیدا کردند این بود که به علت افزایش میزان اسیدی شدن خون این زن از تشکیل استخوان جدید جلوگیری شده است و مواد معدنی موجود در استخوان ها خارج شده اند تا اسید موجود در خون را خنثی کنند. البته چنین موردی زمانی رخ می دهد که مصرف سرکه سیب برای سالیان سال به طور مدام ادامه داشته باشد.

سوزش مری

سرکه سیب یک ترکیب اسیدی بسیار قوی است که مصرف آن می تواند باعث سوزش مری ( گلو ) گردد. استیک اسید موجود در آن فوق العاده قوی است و مشخص شده در میان نوشیدنی هایی که کودکان به صورت تصادفی مصرف می کنند مصرف سرکه سیب شایع ترین علت سوزش مری کودکان شناخته شده است .
به طور کلی غشاهای داخلی بدن بسیار حساس و آسیب پذیر هستند و به محض برخورد با مایعات داغ یا تند و تیز و سوزاننده مانند سرکه می توانند تحریک شده و واکنش نشان دهند. تمامی ترکیبات حاوی سرکه سیب می توانند باعث سوزش مری شوند. حتی قرص آن که برای لاغری مورد استفاده قرار می گیرد در صورت گیر کردن و تماس طولانی مدت با گلو می تواند باعث سوزش مری شود.

از بین رفتن و فرسایش مینای دندان

از بین رفتن مینای دندان
تمامی غذاها و نوشیدنی های اسیدی به مرور زمان می توانند به مینای دندان صدمه وارد کنند و باعث تخریب آن شوند. نوشابه ها و آبمیوه ها از قوی ترین نوشیدنی های اسیدی شناخته است اما اسید استیک موجود در سرکه به مراتب قوی تر است و اثرات تخریبی وسیع تری برای مینای دندان می تواند به همراه داشته باشد و به عنوان یکی از عوارض سرکه سیب شناخته شده است.در یک مطالعه ی آزمایشگاهی مشخص شده که با قرار دادن دندان عقل در چندین ظرف سرکه که دارای PH هایی متفاوت در رنج 2/7 تا 3/95 بود تنها در عرض مدت زمان 4 ساعت ، 1 الی 20 درصد از مواد معدنی موجود در دندان همراه با مینای دندان تخریب شد و از بین رفت.
البته باید بدانید که چنین نتیجه ای در شرایط آزمایشگاهی کسب شد، برق دهان تا حد زیادی می تواند اثرات و قدرت اسیدی بودن سرکه سیب را کاهش دهد با این حال شواهد نشان می دهد که تماس مستقیم سرکه سیب با مینای دندان باعث صدمه به آن می شود.
مصرف سرکه سیب به طور مداوم می تواند خطر پوسیدگی دندان ها را افزایش دهد. اگر نوشیدنی های حاوی سرکه سیب میل میکنید بهتر است که پس از مصرف آن دهان خود را به آب بشویید یا سرکه را به وسیله قاشق به انتهای دهان خود بریزید تا با دندان هایتان تماسی نداشته باشد.

تداخل دارویی

تداخل دارویی
مطالعات و بررسی ها نشان داده است که مصرف سرکه سیب می تواند با برخی ترکیبات دارویی زیر تداخل دارویی ایجاد نماید.
  • دیگوکسین ( لانوکسین ) این دارو سطح پتاسیم بدن را کنترل می کند و کاهش می دهد . سرکه سیب هم چنین اثری بر بدن دارد و یکی از عوارض آن، این است که باعث کاهش سطح پتاسیم بدن می شود. پس مصرف هر دوی اینها می تواند سطح پتاسیم بدن شما را به شدت کاهش دهد و پوکی استخوان به دنبال بیاورد.
  • داروهای مدر و ادرار آور به تخلیه ی پتاسیم از بدن کمک می کنند. به همین دلیل همزمان با این داروها بهتر است در مصرف سرکه احتیاط کرد. چون کاهش پتاسیم بدن یکی از عوارض آن است.
  • داروهای دیابت به تنظیم قند خون بدن افراد دیابتی کمک می کنند. مصرف سرکه سیب می تواند منجر به کاهش ناگهانی قند خون این افراد شود و سطح پتاسیم خون آنها را نیز کاهش دهد.

سوختگی پوست

سوختگی پوست
مصرف سرکه ی سیب برای پوست خواص فراوانی به دنبال دارد ولی اگر پوست شما نازک و حساس است می تواند در تماس با سرکه سیب به شدت تحریک شده و آسیب ببیند. بر اساس برخی پرونده های پزشکی عوارض سرکه سیب در برخی موارد به خصوص در پوست کودکان باعث آسیب دیدگی ها و سوختگی های زیادی شده و آنها را به اورژانس کشانده است.طبیعی هم است. اسید استیک موجود در سرکه سیب بسیار قوی و فعال است . در صورتی که غلظت سرکه سیب بالا باشد و پوست هم نازک و آسیب پذیر، تماس سرکه سیب با پوست می تواند سوختگی هایی به جا بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا