بارداریسلامت خانواده

حقایقی که به شما کمک می کند باردار شوید!

در بسیاری از موارد ناباروری مربوط به مشکلات سلامتی نیست، بلکه از کمبود اطلاعات کافی در مورد نحوه بارداری نشات می گیرد. با مطالعه این مقاله در چند دقیقه می توانید، به همه این اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کنید.


چرخه قاعدگی خود را بشناسید!

هنگامی که چرخه قاعدگی خود را بشناسید ، شانس بارداری خود را افزایش می دهید. با اولین روز خونریزی دوران قاعدگی شروع می شود. در این دوران بدن شما هورمون هایی مانند هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) ترشح می کند که باعث رشد تخمک های داخل تخمدان می شود.

 بین روزهای 2 تا 14، این هورمون ها همچنین به ضخیم شدن دیواره رحم کمک می کنند تا برای تخمک بارور آماده شود، این مرحله را فولیکولار می نامند.

آنچه در دوران تخمک گذاری اتفاق می افتد.

چرخه قاعدگی به طور متوسط ​​28-35 روز است. تخمک گذاری معمولاً بین روزهای 11 تا 21 ام چرخه اتفاق می افتد. در این دوره هورمونی به نام هورمون لوتئینیزه (LH) افزایش می یابد و باعث آزاد شدن تخمک می شود. در عین حال ، مخاط دهانه رحم شما لغزنده تر می شود تا به اسپرم کمک کند تا به تخمک برسد.

زمان بندی کنید.

زنان با حدود 1 تا 2 میلیون تخمک متولد می شوند. اما در طول عمر خود فقط 300 تا 400 تخمک آزاد می شود. معمولاً، هر ماه فقط یک تخمک آزاد می شود. 

تخمک در امتداد یکی از دو لوله فالوپ که تخمدان ها را به رحم متصل می کند، حرکت می کند. اگر زمان مناسب باشد، اسپرم ممکن است آن را در راه خود به رحم بارور کند. اگر لقاح در 24 ساعت پس از خروج تخمک از تخمدان اتفاق نیفتد، تخمک حل می شود. اسپرم می تواند حدود 3 تا 5 روز زنده بماند، بنابراین اطلاع از زمان تخمک گذاری می تواند به شما و همسرتان برای برنامه ریزی رابطه جنسی و بارداری کمک کند.

 روزهایی که احتمال بارداری بیشتر است.

به طور کلی، بیشترین شانس بارداری مربوط به 1-2 روز قبل از تخمک گذاری است. اگر یک چرخه معمولی 28 روزه داشته باشید ، 14 روز از زمانی که انتظار دارید، قاعدگی بعدی شما شروع شود، حساب کنید. برای داشتن رابطه جنسی یک روز در میان در همان زمان برنامه ریزی کنید. مثلاً روزهای 12 و 14. به خاطر داشته باشید که برقراری رابطه جنسی هر روزه ممکن است تعداد اسپرم مردان را کاهش دهد. 

چرخه شما ممکن است طولانی تر یا کوتاه تر باشد ، بنابراین استفاده از یک ماشین حساب تخمک گذاری آنلاین ممکن است به شما در تعیین روز احتمالی تخمک گذاری کمک کند.

تخمک گذاری را بر اساس دمای بدن پیگیری کنید

اندازه گیری دمای بدن

پس از ترشح تخمک توسط بدن، هورمون پروژسترون برای ایجاد و حفظ پوشش داخلی رحم وارد بدن می شود. این باعث می شود دمای بدن شما کمی افزایش یابد. بنابراین اندازه گیری درجه حرارت با یک دماسنج پایه هر روز صبح قبل از بیرون آمدن از رختخواب می تواند به شما در تشخیص روز تخمک گذاری کمک کند. 

تخمک گذاری را توسط هورمون ها پیش بینی کنید!

افزایش هورمون LH باعث می شود تخمدان ها، تخمک آزاد کنند. این هورمون معمولاً 36 ساعت قبل از تخمک آزاد می شود. کیت های تخمک گذاری می توانند سطح هورمون LH را در ادرار بررسی می کند و به شما در تعیین دقیق روز تخمک گذاری کمک کنند. این کیت ها دقیق بوده و روش استفاده ساده ای دارند. کیت تخمک گذاری می توانید از داروخانه ها خریداری کنید.

آخرین مرحله چرخه ماهانه 

در نیمه دوم چرخه قاعدگی، هورمون پروژسترون وارد عمل می شود تا مخاط رحم را برای تخمک بارور آماده کند. اگر تخمک بارور نشده و کاشته نشود، تجزیه می شود و سطح پروژسترون کاهش می یابد. حدود 12 تا 16 روز بعد، تخمک همراه با خون و بافت های داخلی رحم از بدن خارج می شود. این روند همان قاعدگی است که معمولاً 3 تا 7 روز طول می کشد

وزن بدن بر باروری تاثیر می گذارد!

اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن می تواند شانس باردار شدن شما را افزایش دهد. یک مطالعه نشان داده زنانی که شاخص توده بدنی آنها (BMI) بالاتر از حد نرمال بود، دو برابر بیشتر از کسانی که BMI طبیعی داشتند باردار شدند. اما کاهش وزن بین 5 تا 10 درصد می تواند میزان تخمک گذاری و حاملگی را به طرز چشمگیری بهبود بخشد.

 چاقی همچنین می تواند باعث ناباروری و کاهش تستوسترون در مردان شود. از طرفی کمبود وزن نیز می تواند منجر به ناباروری در زنان و مردان شود.

سن بر شانس تصور شما تاثیر می گذارد!

با افزایش سن به خصوص بعد از 30 سالگی، شانس باروری کاهش می یابد. همچنین افزایش سن شانس موفقیت آمیز بودن درمان های ناباروری را کاهش می دهد. 

متخصصان می گویند، افراد زیر 35 سال بعد از 12 ماه تلاش ناموفق برای بارداری و افراد بالای 35 سال بعد از 6 ماه تلاش ناموفق برای بارداری باید برای حل مشکل خود با پزشک مشورت کنند.

باروری در مردان مسن نیز کاهش می یابد

مطالعات نشان می دهد که، کیفیت عملکرد جنسی و تعداد و سرعت حرکت اسپرم با افزایش سن مردان کاهش می یابد. اما سن مشخصی برای باروری مردان وجود ندارد. 

چگونه مردان شانس باروری را افزایش دهند؟

  • استرس خود را مدیریت کنید.
  • از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید.
  • وزن خود را در حالت تعادل حفظ کنید.
  • از رژیم غذایی سرشار از روی (موجود در گوشت ، غلات کامل ، غذاهای دریایی و تخم مرغ) ، سلنیوم (گوشت ، غذاهای دریایی ، قارچ ، غلات و آجیل برزیلی) و ویتامین E استفاده کنید. 
  • بیضه ها را خنک نگه دارید. از حمام طولانی و با آب گرم پرهیز کنید. وان آب گرم یا سونا ، نیز می تواند تعداد اسپرم را کاهش دهد.

درمان های ناباروری

عوامل بسیاری در ناباروری نقش دارند. اولین قدم این است که پزشک سلامت شما و همسرتان را بررسی کند.

 درمان های ناباروری می تواند شامل مصرف داروهای باروری، تحریک تخمک گذاری و لقاح آزمایشگاهی (شامل برداشتن تخمک ها از تخمدان ها و سپس کاشت آنها در رحم) است.

آزمایشات بارداری خانگی چگونه عمل می کند؟

آزمایشات بارداری خانگی

آزمایشات حاملگی خانگی ادرار را از نظر وجود “هورمون بارداری” که hCG نامیده می شود ، بررسی می کند. این هورمون هنگامی آزاد میشود که تخمک بارور شده در رحم قرار گیرد.

 برخی از این آزمایش ها ممکن است به شما بگویند که آیا 5 روز قبل از اولین قاعدگی از دست رفته باردار هستید یا خیر.

5 نشانه اولیه بارداری

  • از دست رفتن قاعدگی 
  • احساس نیاز مکرر به دفع ادرار
  • خستگی مداوم
  • حالت تهوع صبح ها یا تمام روز 
  • بزرگتر شدن و نرمی سینه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا