اخباربیماری هاکرونا

هیدروکسی کلروکین در درمان کروناویروس جدید چه اثراتی دارد؟

در چند روز اخیر تعداد زیادی از رسانه ها از تاثیرات مثبت داروی ضد مالاریا یا همان هیدروکسی کلروکین در درمان کرونا خبر هایی منتشر کرده و آن را به عنوان داروی برای درمان این بیماری معرفی کردند. در صورتی که هنوز اطلاعات دقیقی در مورد مزایای و عوارض مصرف این دارو برای کرونا ویروس جدید در دسترس نیست و کارآزمایی های بالینی در رابطه با این دارو نتایج متناقضی دارند.
ادعاهای مربوط به اثربخشی این دارو در برابر کرونا ویروس جدید، از داده های بالینی موجود فراتر رفته است. به همین جهت تا زمانی که تاثیرات این دارو به طور کامل تایید نشده، مصرف آن باید تحت نظارت دقیق پزشک باشد.

 هیدروکسی کلروکین چیست؟

هیدروکسی کلروکین یا کلروکین از داروهایی است که برای درمان مالاریا به کار می رود. البته از این دارو برای درمان بیماری آرتریت روماتوئید و بیماری های روماتیسمی مانند لوپوس نیز استفاده می کنند. مکانیسم دقیق اثر گذاری این دارو مشخص نیست، اما احتمالا با تاثیر بر سیستم ایمنی، التهاب را کاهش میدهد.تهوع، کاهش اشتها، اسهال، حساسیت پوستی، تغییر رنگ پوست، عوارض چشمی و … از عوارض این دارو محسوب می شوند.

مصرف هیدروکسی کلروکین برای درمان کرونا

نتایج یکی از اولین مطالعات در فرانسه نشان داد که مصرف هیدروکسی کلروکین، همراه با آنتی بیوتیک آزیترومایسین، ممکن است در درمان COVID-19 موثر باشد. نتایج اولیه این مطالعه به سرعت و به عنوان درمانی برای این بیماری در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد. حتی رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ نیز در این باره مطلبی را در توییتر خود به اشتراک گذاشت.این در حالی است که نتایج منتشر شده از این مطالعه در فرانسه به نگرانی هایی درباره برخی از جنبه های طراحی این دارو اشاره کرده است. بعلاوه، نتایج حاصل از آزمایشات دیگر نشان می دهد که هیدروکسی کلروکین در برابر COVID-19 مؤثر نیست. به طور مثال بیمارستان های سوئد مصرف این دارو را متوقف کرده اند، زیرا تعدادی از بیماران پس از مصرف، دچار کاهش بینایی و سردردهای شدید شده اند. همچنین بر طبق بررسی های صورت گرفته در برزیل بیماران مبتلا به COVID-19 که دوز بالاتری از کلروکین مصرف می کردند، دچار بی نظمی و بالارفتن ضربان قلب شده اند.

در مطالعه ای دیگر به تعدادی از بیمار مبتلا به کرونا دو بار در روز 600 میلی گرم کلروکین داده شد. در روز ششم، 11 بیمار جان باختند و محققان مجبور به توقف این مطالعه شدند.

معدود مطالعات صورت گرفته در مورد هیدروکسی کلروکین، از مزایای دارو و بهبودی بیماران پس از مصرف خبر می دهند. متأسفانه، این گزارشات نمی توانند تاثیرات مثبت و بی خطر بودن این دارو را تایید کنند.

اکثر مبتلایان به کرونا ویروس به خودی خود بهتر می شوند. بنابراین، اگر هیدروکسی کلروکین را به کسی بدهید که به هر حال بهتر میشود، نمی توان گفت که دارو تاثیر واقعی داشته است یا خیر.

“دکتر آلیسون بوند، متخصص بیماری های عفونی در دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو می گوید : فاکتورهای زیادی هستند که در تاثیر دارو بر درمان COVID-19 اثر می گذارند. به طور مثال سن افراد و شرایط پزشکی می تواند در نتیجه درمان اثر گذار باشد و هیچ یک از این دارو ها نمی تواند این عوامل را به خود اختصاص دهند.

دکتر استیون مدیر موسسه سرطان در نیوجرسی گفت: “تنها راهی که می توانیم بدانیم که آیا این دارو واقعاً کار کرده یا اثربخش بوده است، انجام یک کارآزمایی بالینی است.” زیرا این آزمایشات طیف گسترده ای از بیماران را شامل می شود.

وی ادامه داد: “از این طریق، می توانید ببینید كه دارو نه تنها بر عفونت کرونا، بلكه به شرایط پزشکی بیمار چه تاثیری دارد.” به علاوه آزمایشات بالینی بی خطر بودن یک دارو را نیز مورد بررسی قرار می دهند.

در حال حاضر پزشکان تا حدودی در مورد عوارض جانبی و مزایای مصرف هیدروکسی کلروکین و کلروکین اطلاع دارند، زیرا این داروها سالها است که برای درمان بیماری های مختلفی به کار می رود. اما بیماران مبتلا به COVID-19 كه تحت درمان با این دارو قرار می گیرند، از دوزهای بالاتری از دارو استفاده می کنند. و مسلماً بیشتر در معرض عوارض جانبی آن قرار می گیرند.

دستور مصرف

انجمن بیماریهای عفونی آمریکا (IDSA) در 11 آوریل دستورالعمل هایی را در مورد استفاده از هیدروکسی کلروکین یا کلروکین برای درمان COVID-19 منتشر کرد. در این دستور العمل آمده، با توجه به شکاف دانش فعلی در مورد این دارو ، IDSA توصیه می کند که این داروها به تنهایی یا همراه با آزیترومایسین در طی یک کارآزمایی بالینی استفاده شوند.همچنین تأکید شده است که استفاده از هیدروکسی کلروکین یا کلروکین به علاوه آزیترومایسین به دلیل نا منظم کردن ریتم قلب خطر بیشتری را به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا