بیماری هابیماری‌های عفونی

ارتباط COVID-19 با شیوع قارچ سیاه چیست ؟


در پی جهش COVID-19، یک اپیدمی از موارد “قارچ سیاه” در هند رو به گسترش است.

علائم قارچ سیاه شامل تورم صورت، گرفتگی بینی و سردرد است. اگر ریه ها آلوده شوند، دیگر علائم این بیماری شامل تب، سرفه و تنگی نفس مشاهده میشود.

افزایش تعداد موارد بیماری قارچ سیاه هند را به شدت تحت تأثیر قرار داده است، چرا که هند در حال حاضر با افزایش شدید موارد ابتلا به COVID-19 روبرو شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، در حال حاضر بیش از 9000 مورد ابتلا به این بیماری در هند در حالی گزارش شده است، که رسانه ها از اتمام داروی این بیماری خبر می دهند.

علت شیوع قارچ سیاه بعد از شیوع کرونا در هند، زیاد بودن تعداد قارچ موکور در این کشور است. به علاوه موکورمایکوزیس هم مانند کووید یک بیماری ریوی است.

این عفونت قارچی به طور بالقوه کشنده؛ به دلیل افزایش آمار مبتلایان به COVID-19 در حال افزایش است. زیرا مبارزه با ویروس کرونا می تواند سیستم ایمنی بدن افراد را تضعیف کند و این یعنی احتمال ابتلا به قارچ سیاه افزایش می یابد.

یک بیماری نادر

بر طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ،عامل موکورمایکوز یا همان قارچ سیاه نوعی کپک به نام موکورمیست است که در خاک و مواد آلی مانند توده های کمپوست یافت می شود.

این عفونت معمولاً افراد مبتلا به مشکلات سلامتی (مانند COVID-19) یا افرادی که در اثر بیماری و یا مصرف دارو سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، را تحت تاثیر قرار می دهد. بعد از استنشاق اسپورهای قارچ (هاگ) از هوا، این ماده بر روی سینوس ها یا ریه ها تأثیر می گذارد.

دکتر اریک Cioe-Peña ، مدیر بهداشت جهانی در Northwell Health در نیویورک ، به Healthline گفت: “Mucormycosis یک عفونت قارچی است که تمایل به آلوده کردن سیستم ایمنی سرکوب شده، مانند افراد مبتلا به دیابت شدید را دارد.” “هنگامی که شما را آلوده کند ، بسیار بیمارگونه است و میزان مرگ و میر بالایی دارد.”

علائم سینوسی و موكور ميكوز مغزی شامل تورم صورت، گرفتگی بینی و سردرد است. اگر عفونت به ریه ها راه یابد، علائم شامل تب، سرفه و تنگی نفس هستند.

بسته به اینکه کدام قسمت از بدن تحت تأثیر این عفونت قرار گرفته باشد، قارچ سیاه میتواند تا 96 درصد كشنده باشد.

اطلاعات غلط باعث ترس از واکسن شده است!

دکتر Kishorbhai Gangani ، متخصص داخلی در بیمارستان Health Memorial Arlington Texas توضیح داد که افزایش COVID-19 در هند با شروع تزریق واکسن همراه شد، این مورد موجب شد تا شایعاتی در مورد بیماری زا بودن واکسن کرونا در هند گسترش یابد. بسیاری عقیده دارند که این واکسن بیش از آنکه باعث درمان بیماری شود، باعث ایجاد این بیماری شده است.

گانگانی ادامه داد هنگام صحبت با نزدیکانش سعی در اصلاح این اطلاعات غلط داشت، اما دیگران حرف های او را باور نداشتند. 

گانگانی توضیح داد که اگر به افراد دوز مناسب داروهای استروئیدی داده نشود، می توانند شانس بیشتری برای ابتلا به عفونت دیگری داشته باشند. وی گفت: “یک چیز مهم استفاده عاقلانه و به موقع از این دارو است. دانستن این که چه وقت از [داروهای استروئیدی] استفاده کنید و چه مقدار اهمیت بسیاری دارد.

دکتر Donna Casey، متخصص داخلی در بیمارستان Presbyterian Health Texas تالاس، گفت: “تجزیه و تحلیل آماری ثابت کرده است که مصرف داروهای استروئیدی در کاهش مرگ و میر ناشی از COVID  موثر است.” “استروئیدها التهاب را کاهش میدهند. با این حال، می توانند بر توانایی سیستم ایمنی بدن شما در مبارزه با عفونت تأثیر منفی بگذارند. “

علاوه بر این، افراد مبتلا به سایر بیماری های مزمن مانند دیابت، بیشتر در معرض خطر ابتلا به موکورمایکوز قرار دارند.

وی ادامه داد: ” بیماران مبتلا به COVID، که دچار بیماری دیابت کنترل نشده باشند، در صورت استفاده از استروئید، خون آنها اسیدی شده و این می تواند خطر رشد قارچ سیاه را افزایش دهد. در واقع این قارچ در محیط های اسیدی راحت تر رشد می کند.

آیا مواردی از قارچ سیاه در ایران مشاهده شده است؟

این بیماری نادر در اثر تنفس هاگ قارچ سیاه و اغلب در میان افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ایجاد میشود. بنابراین این بیماری در تمامی کشورها از جمله ایران وجود داشته و در گذشته نیز وجود داشته است.

این بیماری در میان افرادی که از داروی کورتون استفاده می کنند، بیشتر مشاهده میشود. بنابراین بهتر است مصرف داروهایی که سیستم ایمنی را تحلیل می دهند، کنترل شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا