بیماری هابیماری های پوست و مو

علت تاول پوست چیست ؟ بیماری های تاول دار پوست چگونه درمان می شود

چندین بیماری غیر شایع وجود دارند که باعث ایجاد تاول پوست می شوند. بیماری های تاول دار پوست ممکن است در یک قسمت از پوست ایجاد شوند و یا در همه جای پوست بروز نمایند. بر خلاف تاول پوست تکی که معمولاً در صدمات جزئی پوست دیده می شوند، بیماری های تاول دار پوست می توانند بسیار جدی و خطرناک باشند و در صورتی که بدون درمان رها شوند ممکن است تهدید کننده حیات و در مواردی حتی مرگبار باشند.


انواع بیماری های تاول دار پوست

بیماری های تاول دار پوست
بعضی از انواع نادر بیماری های تاول دار پوست از همان بدو تولد وجود دارند و به خاطر یک ژن غیر طبیعی که از طرف والدین به نوزاد به ارث می رسد، ایجاد می شود. این بیماری ها باعث می شوند که پوست سرتا سر بدن خیلی شکننده شده وقتی که به پوست دست می زنیم تاول پوست ایجاد می شود. این بیماری ها ممکن است مرگبار و کشنده باشند.بیماری های تاول دار پوست که شایع تر هستند در سنین بزرگسالی ایجاد می شوند. سه نوع عمده از این بیماری ها وجود دارد که تمام آنها از انواع بیماری های خود ایمنی می باشند یعنی بدن تولید آنتی بادی هایی می کند که به پوست خودش صدمه می رساند.

پمفیگوئید

یکی شایع ترین انواع بیماری های تاول دار پوست، بیماری پمفیگوئید می باشد. این بیماری افراد بالای 60 سال را گرفتار می سازد. در این بیماری تاول پوست در تعداد زیاد و متعدد و البته سفت، عمدتا بر روی پاها و تنه ایجاد می شوند که طول هر کدام از آنها به سه سانتی متر می رسد. تاول ها ممکن است در ابتدا خارش داشته باشند.

هیچ درمان موثری برای بیماری های تاول دار پوست که ارثی هستند، وجود ندارند. والدین چنین نوزادانی که دچار بیماری های تاول دار پوست هستند ممکن است مایل باشند که مشاوره ژنتیک انجام دهند تا از میزان احتمال مبتلا شدن فرزندان بعدیشان به این بیماری مطلع شوند.

پمفیگوس

یکی دیگر از بیماری های تاول دار پوست، پمفیگوس است. شیوع این بیماری کمتر از پمفیگوئید می باشد اما این بیماری نیز افراد بالای 60 سال را گرفتار می سازد. در این بیماری تاول پوست ممکن است در هر جایی از بدن بروز نمایند اما اغلب در اطراف چشم ها و در داخل دهان ایجاد می شوند. این تاول ها شکننده بوده و ممکن است بطور خود به خودی پاره شوند.

درماتیت هرپتی فرم

درماتیت هرپتی فرم یکی دیگر از بیماری های تاول دار پوست است. این بیماری همراه با حساسیت به گلوتن می باشد. گلوتن نوعی پروتئین موجود در گندم است که بعضی افراد به آن آلرژی دارند و باعث ایجاد تاول پوست می شود. این بیماری باعث بروز تاول های پوستی خارش داری می شود که معمولاً بر روی آرنج ها، کفل ها و زانوها ایجاد می گردد.

نحوه درمان تاول پوست

درمان تاول پوست
در تمام انواع بیماری های تاول دار پوست، تشخیص بیماری باید بر اساس بیوپسی از تاول پوست ایجاد شود. نمونه برداشته شده باید به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده شود.هیچ درمان موثری برای بیماری های تاول دار پوست که ارثی هستند، وجود ندارند. والدین چنین نوزادانی که دچار بیماری های تاول دار پوست هستند ممکن است مایل باشند که مشاوره ژنتیک انجام دهند تا از میزان احتمال مبتلا شدن فرزندان بعدیشان به این بیماری مطلع شوند.اگر شما دچار بیماری پمفیگوئید یا پمفیگوس هستید، پزشک برایتان داروی خوراکی کورتون دار تجویز خواهد نمود. بعضی از بیماران نیاز به مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی به مدت چند هفته و یا چند ماه خواهند داشت. اگر شما دچار پمفیگوس شدید هستید، ممکن است نیاز به بستری شدن فوری در بیمارستان و درمان با داروهای سرکوب کننده ایمنی داشته باشید. در اکثر موارد، بیماری درماتیت هرپتی فرم وقتی که بیمار از یک رژیم غذایی فاقد گلوتن استفاده می کند برطرف می گردد، اما داروی داپسون ممکن است برای از بین بردن تاول پوست لازم باشد.بیماری های تاول دار پوست که بزرگسالان را گرفتار می سازد را اغلب می توان با درمان های دارویی کنترل نمود، اما تعداد کمی از آنها را می توان به طور کامل معالجه قطعی کرد. گرچه بیماری پمفیگوئید ممکن است بطور خود به خودی در عرض 2 تا 5 سال از بین برود، اما بیماری پمفیگوس اغلب نیاز به درمان دارویی در سر تا سر طول عمر دارد.بیماری های پوست و مو – تالیف : دکتر تونی اسمیت – دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا