متفرقه

۱8 عادت که دندان های شما را خراب می کنند!

۱.جویدن یخ

یخ ماده طبیعی و بدون قند است. بنابراین بیشتر افراد فکر می‌کنند که یخ برای دندان ها بی ضرر است، اما خوردن یا جویدن یخ می تواند دندان های خوش ما را خورد کرده و یا حتی آنها را بشکند. همچنین یخ میتواند بافت نرم داخل دندان را تحریک کرده و باعث دردهای دندانی شود.

همچنین استفاده از غذاهای گرم و سرد نیز ممکن است باعث درد شدید طولانی مدت دندان ها شود در صفحه بعد که قصد جویدن یخ را داشتید، آدامس های بدون قند را جایگزین کنید.

2. ورزش بدون محافظ دندان

انجام ورزش‌هایی مثل هاکی و فوتبال بدون محافظ دندان می تواند باعث آسیب شود. محافظ های دندان یک تکه پلاستیک قالب دار است که از ردیف بالای دندان ها محافظت می کند.

3.شیشه شیر هنگام خواب

نوزاد شیرخوار

برای محافظت از دندان ها هرگز زود نیست. دادن یک بطری شیر به نوزاد هنگام خواب می تواند باعث پوسیدگی دندان ها شود. پس بهتر است، کودک خود را به مصرف شیر درست قبل از خواب عادت ندهید.

4. سوراخ کردن زبان

سوراخ کردن زمان ممکن از مد روز باشد، اما گاز گرفتن یک میله فلزی می توان دندان ها را بشکند. سوراخ کردن لب ها نیز اثر مشابهی دارد و هنگامی که فلز روی لثه ها قرار می گیرد، می تواند باعث آسیب به لثه شود و یا حتی منجر به از دست دادن دندان شود.

از طرفی دهان مملو از باکتریهای مختلف است. سوراخ کردن این بخش از بدن می‌تواند خطر عفونت زخم را افزایش دهد.

5. دندان قروچه

دندان قروچه با گذشت زمان دندان ها را خراب میکند. این عادت بیشتر در اثر استرس ایجاد می شود. استفاده از محافظ دندان در شب می تواند آسیب ناشی از دندان قروچه را کاهش دهد.

6.شربت سرفه

شربت سرفه حاوی مقدار بسیار زیادی قند و میتواند در خراب شدن دندان ها موثر باشد. بعد از مصرف این شربت حتماً به خوبی دندانهای خود را مسواک کنید.

7. آبنبات های چسبناک

همه غذاهای شیرین از جمله آبنبات ها و شیرینی ها می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند. در این میان آبنبات های چسبناک ضرر بیشتری دارند، زیرا قند و اسید این آبنبات ها می تواند برای ساعت ها در تماس با مینای دندان باشد.

8. نوشابه

اما همیشه هم مقصر اصلی شکر نیست! مصرف نوشابه های گازدار نیز می تواند باعث آسیب به دندان ها شود، این نوشابه ها حاوی اسید فسفریک و سیتریک هستند و مینای دندان را از بین میبرد.

به همین جهت است که مصرف نوشابه های رژیمی نیز توصیه نمی شود، چرا که شاید در این نوشابه ها قند حذف شده باشد اما اسیدهای موجود در آن هنوز هم پابرجاست.

9. استفاده از دندان برای باز کردن اشیا

باز کردن درپوش بطری یا بسته بندی پلاستیکی با دندانها یک عادت غلط است که دندان های شما را از بین میبرد. این عادت می تواند باعث ترک خوردن یا خرد شدن دندان ها شود. بهترین راهکار این است که قیچی و دربازکن را جایگزین دندان ها کنید.

10. نوشیدنی های ورزشی

شکی نیست که یک نوشیدنی سرد بعد از یک تمرین ورزش طراوت بخش است. اما این نوشیدنی ها معمولاً قند بالایی دارند و مثل نوشابه یا آبنبات میتوانند باعث ایجاد اسید روی مینای دندان شود. یک راه بهتر برای هیدراته نگه داشتن بدن نوشیدن آب بدون قند و کالری است.

11. آبمیوه

آب میوه سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان است. اما متاسفانه اکثر آب میوه حاوی قند هستند و می توانند به اندازه نوشابه مضر باشند.

میوه ها به طور طبیعی شیرین هستند. بنابراین برای کاهش آسیب دندان‌ها به دنبال میوه باشید که قند اضافی نداشته باشد. همچنین می توانید رقیق کردن آبمیوه میزان قند آن را کاهش دهید.

12. چیپس سیب زمینی

جالب است بدانید باکتری های موجود در پلاک دندان را به اسید تبدیل می‌کند. این اسید می‌تواند تا  ۲۰  ساعت به دندان ها حمله کند.

حتی مقدار کمی چیپس بین دندان گیر کرده باشد، می تواند باعث وارد کردن آسیب به دندان ها شود.

13. میان وعده ثابت

خوردن میان وعده کمتر از یک وعده غذای کامل بزاق تولید میکند. تکه های غذا برای ساعت بیشتری در بین دندان ها باقی می ماند،و باعث از بین رفتن دندان ها میشود.

سعی کنید از مصرف تنقلات زیاد خودداری کرده از میان وعده هایی که قند و نشاسته کمتری دارند مثل هویج استفاده کنید.

14. جویدن مداد

جویدن مداد یک عادت غلط است که اغلب افراد آن را انجام می‌دهند! جویدن مداد می تواند درست به اندازه جویدن یخ مضر و باعث خرد شدن یا ترک خوردن دندان ها شود.

اگر می خواهید بدون آسیب دندانها تمرکز کنید، جویدن آدامس های بدون قند گزینه بسیار خوبی است.

15. نوشیدن قهوه

رنگ تیره و اسیدیته قهوه می تواند به مرور باعث زرد شدن دندانها شود. به حداقل رساندن مصرف قهوه و مسواک کردن دندان ها بعد از نوشیدن قهوه  از جمله روش هایی است که می تواند از تغییر رنگ دندان‌ها جلوگیری کند.

16. سیگار کشیدن

استعمال سیگار و سایر دخانیات میتواند باعث لق شدن دندانها شود و یا حتی بیماری‌های لثه در پی داشته باشد. از دیگر مضرات دخانیات می توانیم به سرطان دهان لب و زبان اشاره کنیم. بهترین راه برای داشتن لبخندی زیبا ترک سیگار است.

16. نوشیدن شراب قرمز

اسیدهای موجود در شراب مینای دندان را می خورند و لکه های ناهموار را ایجاد می‌کند که باعث آسیب پذیری بیشتر دندان ها در برابر لکه می شود. شراب قرمز دارای رنگدانه های به نام کروموژن و تانن است که به دندانها می چسبند و باعث از بین رفتن آنها می‌شوند.

17. شراب سفید

ممکن است تصور کنید شراب سفید برای دندان‌ها مفید است. اما خوب است بدانید اسیدهای موجود در این نوع شراب می تواند مینای دندان را از بین ببرد.

شست و شوی دندان ها بعد از نوشیدن شراب سفید می تواند گزینه خوبی برای پیشگیری از آسیب دندان باشد.

18. پرخوری

زیاده روی در مصرف شیرینی جات می تواند باعث پوسیدگی دندان شود پرخوری عصبی نیز از دیگر دلایل آسیب به دندانها است. پرخوری عصبی اغلب منجر به استفراغ می شود،و استفراغ نیز حاوی اسید هایی است که می توانند دندان را شکننده و ضعیف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا