بیماری هابیماری های چشم

خراش قرنیه و زخم قرنیه ، علل ایجاد و روش درمان

قرنیه در جلوی چشم قرار دارد و مستعد صدمات جزئی می باشد. برای مثال، اگر با لبه کاغذ روزنامه و یا تکه کوچکی اشغال قرینه دچار خراشیدگی شود وضعیتی ایجاد می گردد که به آن اصطلاحاً خراش قرنیه گفته می شود. افرادی که از لنزهای نرم استفاده می کنند و چشم های خود را شدیداً با دست می مالند احتمال زیادی دارد که دچار خراش قرنیه شوند زیرا قطعات ریزی ممکن است به پشت لنز چسبیده و باعث خراشیده شدن سطح قرینه شوند.


علایم خراش قرنیه

علایم خراش قرنیه معمولاً ناگهانی ایجاد می شوند. این علائم عبارتند از :

  • چشم درد
  • قرمز شدن و آبریزش از چشم
  • تار شدن دید
  • پلک زدن های مکرر

یک خراش قرنیه معمولاً وضعیتی جدی و خطرناک نمی باشد. با این حال، این خطر وجود دارد که این خراش عفونت پیدا کرده و باعث ایجاد زخم قرنیه شود.

نحوه درمان خراش قرنیه

درمان خراش قرنیه
مسکن ها می توانند باعث برطرف شدن درد و ناراحتی که بر اثر خراش ایجاد شده شوند اما در چنین مواردی باید حتماً به یک چشم پزشک مراجعه نمایید. پزشک ابتدا قطره حاوی رنگ فلورسئین به داخل چشم شما خواهد ریخت و سپس چشم شما را با دستگاهی به نام اسلیت لامپ معاینه میکند. اگر مشخص شود که خراش قرنیه وجود دارد ممکن است توصیه به بستن چشم ها با چشم بند نماید و نیز برای پیشگیری از بروز عفونت و زخم شدن آن، اقدام به تجویز قطره های چشمی آنتی بیوتیک نماید. خراش قرنیه معمولاً در عرض چند روز التیام می یابد.

زخم قرنیه

ساییدگی و یا خورده شدن قسمتی از قرینه را اصطلاحاً زخم قرنیه می نامند. این زخم ها می توانند خیلی دردناک باشند و اگر درمان نشوند ممکن است باعث ایجاد اسکار ( باقی ماندن جای زخم ) شده و منجر به کاهش دایمی بینایی، نابینایی و یا حتی از دست دادن چشم شوند. افرادی که از لنز استفاده می کنند بیشتر در خطر ابتلاء به زخم قرینه هستند.

افرادی که از لنزهای نرم استفاده می کنند و چشم های خود را شدیداً با دست می مالند احتمال زیادی دارد که دچار خراش قرنیه شوند زیرا قطعات ریزی ممکن است به پشت لنز چسبیده و باعث خراشیده شدن سطح قرینه شوند.

علل ایجاد زخم قرنیه

زخم های قرینه ممکن است بر اثر یک صدمه به چشم ایجاد شوند. یک آسیب نسبتاً جزئی مثل یک خراش قرینه می تواند در صورت عفونی شدن تبدیل به یک زخم قرنیه شود. یک آسیب شدید تر مثل آسیب هایی که بر اثر مواد شیمیایی سوزان ایجاد می شود می تواند باعث ایجاد زخم قرنیه بدون وجود عفونت شود. با این حال، یک زخم قرینه که عفونی شده است ممکن است بزرگ شده و بیشتر به داخل قرینه نفوذ نماید. خیلی به ندرت ممکن است عفونت ها باعث ایجاد زخم قرینه شوند بدون اینکه قبلاً صدمه ای در قرینه ایجاد شده باشد. شایعترین این عفونت ها بر اثر ویروس هرپس زوستر ایجاد می شود که به آن اصطلاحا زونا گفته می شود. همچنین عفونت یا ویروس هرپس سیمپلکس نیز می تواند باعث بروز چنین وضعیتی شود.

علائم زخم های قرینه

اگر شما دچار زخم قرنیه شده اید ممکن است علائم زیر را تجربه نمایید:

  • درد شدید در چشم
  • قرمز شدن و ترشح از چشم
  • تار شدن دید
  • افزایش حساسیت چشم ها به نور

در صورت عدم درمان زخم قرنیه عفونی شده، عفونت ممکن است گسترش یافته و به طور دائم باعث کاهش بینایی شود و خودش باعث صدمه زدن به چشم شود. در چنین مواردی که دچار درد و قرمزی چشم همراه با کاهش بینایی شده اید باید فوراً به چشم پزشک مراجعه نمایید.

نحوه درمان زخم قرنیه

درمان زخم قرنیه
پزشک ممکن است قطره ای حاوی رنگ فلورسئین به داخل چشم شما بریزد و سپس چشم را با دستگاه اسلیت لامپ زیر نور آبی معاینه نماید. اگر مشخص شد که زخم قرنیه وجود دارد ممکن است برای درمان آن قطره های چشمی آنتی بیوتیک یا آنتی ویرال ( ضد ویروس ) تجویز شود. حتی زخم های شدید نیز معمولاًدر عرض یک یا دو هفته پس از شروع درمان برطرف می شوند اما جای زخم های می تواند باقی مانده و باعث بروز اختلالات دایمی بینایی شود.
راهنمای پزشکی خانواده بیماری های چشم، گوش، حلق و بینی – تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا