بیماری هابیماری های قلبی و عروقی

ایست قلبی چگونه رخ می دهد؟ بررسی علل و نحوه درمان آن

در ایست قلبی تلمبه کردن قلب متوقف می شود. در نتیجه، مغز و سایر اعضای بدن دیگر به خون اکسیژن دار دسترسی پیدا نمی کنند و نمی توانند به کار خود ادامه دهند. در عرض سه دقیقه بعد از ایست قلبی، مغز دچار صدماتی می شود.اگر بعد از پنج دقیقه با انجام اقدامات اورژانسی قلب دوباره تلمبه زدن خود را از سر نگیرد و یا اگر جریان خون با انجام ماساژ قلبی برقرار نگردد به احتمال زیاد مرگ رخ خواهد داد.


علل ایست قلبی

علل ایست قلبی
ایست قلبی معمولاً به علت به وجود آمدن یکی از دو مشکل الکتریکی زیر در قلب پدید می آید:
  • فیبریلاسیون بطنی
  • آسیستول

در حین رخ دادن مشکل فیبریلاسیون بطنی، بطن های قلب بطور غیر هماهنگی سریعاً منقبض شده و جلوی تلمبه کردن موثر قلب را می گیرند. همچنین فیبریلاسیون بطنی ممکن است بطور ناگهانی در افرادی که دچار بیماری شریان کرونری هستند رخ دهد. از طرف دیگر فیبریلاسیون بطنی یک عارضه شایع پس از سکته قلبی می باشد که معمولاً در مدت زمان کوتاهی پس از بروز سکته قلبی رخ میدهد. فیبریلاسیون بطنی در اثر حوادث دیگری از قبیل برق گرفتگی، غرق شدن در آب و در بیماری کاردیومیوپاتی دیلاته که عضله قلب نمی تواند بطور موثری تلمبه زدن را انجام دهد هم ایجاد می شود.

آسیستول یک مشکل الکتریکی قلب می باشد که باعث می گردد نارسایی کلی در انقباض عضله قلب ایجاد شود و همین می تواند منجر به ایست قلبی گردد. آسیستول ممکن است بر اثر خفگی و یا بیماری ها یا صدماتی که باعث خونریزی فراوان می شوند ایجاد گردد.

علائم ایست قلبی

علائم ایست قلبی
در عرض چند ثانیه ای که ایست قلبی ایجاد شده است، علائم زیر معمولاً بروز می کنند:
  • از حال رفتن
  • توقف نبض
  • توقف تنفس
  • از دست دادن هوشیاری
  • کبود شدن لب ها، انگشتان دست ها و پاها

فردی که دچار مشکل ایست قلبی شده است به هیچ عنوان نبض نداشته و تنفس او نیز به طور کامل متوقف می شود.

نحوه درمان ایست قلبی

نحوه درمان ایست قلبی
فردی که دچار مشکل ایست قلبی شده است به هیچ عنوان نبض نداشته و تنفس او نیز به طور کامل متوقف می شود. اگر شما نزد کسی هستید که دچار ایست قلبی شده است باید فوراً و بدون فوت وقت تقاضای کمک پزشکی نمایید. در همین حین شما باید اقدام به احیاء قلبی (CPR) نمایید تا جریان مغز برقرار بماند. در زمانی که عملیات احیاء قلبی ریوی را انجام می دهید، مامورین اورژانس ممکن است اقدام به گرفتن نوار قلبی نمایند تا بفهمند که آیا ایست قلبی به علت فیبریلاسیون بطنی بوده است و یا آسیستول علت آن می باشد. سپس آنها اقدامات درمانی لازم را آغاز می نمایند. فیبریلاسیون بطنی را می توان با وسیله ای به نام دفیبریلاتور الکتریکی بطور موثری درمان نمود به این صورت که یک شوک الکتریکی به قلب وارد می کند تا تعداد و ریتم ضربان های قلب به وضع طبیعی خود باز گردد. آسیستول را گاهی اوقات ممکن است با تزریق آمپول آدرنالین به یک ورید بزرگ و یا مستقیماً به قلب بطور موفقیت آمیزی درمان نمود تا قلب شروع به ضربان دوباره نماید.بعد از عملیات احیاء قلبی ریوی، بیمار باید در یک بخش آی سی یو بستری شود تا مشخص گردد که آیا دچار سکته قلبی شده است یا خیر. بیماری که علت ایست قلبی اش سکته قلبی نمی باشد اما دچار فیبریلاسیون بطنی است را ممکن است با داروی ضد آریتمی به مدت طولانی و یا کاشت یک دفیبریلاتور در قفسه سینه او درمان نمود.منبع : بیماری های قلبی – تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا