بیماری هابیماری های قلبی و عروقی

دریچه آئورت قلب و بررسی علل نارسایی و نحوه درمان آن

یکی از دریچه های قلب، آئورت است که بین بطن چپ و آئورت قرار دارد، این دریچه در 99 درصد افراد دارای 3 لت می باشد، یکی از اختلالات اساسی که ممکن است در عملکرد این دریچه ایجاد شود، نارسایی دریچه آئورت قلب می باشد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم :


نارسایی دریچه آئورت قلب

عکس دیچه های قلب
نارسایی دریچه آئورت قلب باعث جدا شدن بطن قلب از شریان آئورت می شود. شریان آئورت بزرگترین و اصلی ترین شریانی است که از قلب خارج می شود. دریچه آئورت بطور طبیعی باعث می شود که خون از آئورت به قلب برنگردد. در بیماری نارسایی آئورت، لت های دریچه محکم بسته نمی شوند و باعث میگردد که خون از آئورت به قلب نشت کند. در نتیجه قلب مجبور است که سخت تر و تند تر تلمبه بزند تا جریان خون به اندازه کافی در سرتاسر بدن جریان داشته باشد اما ممکن است این وضعیت در نهایت باعث شود که نارسایی قلبی مزمن ظاهر شود.

علل بروز نارسایی دریچه آئورت قلب

عکس دریچه آئورت
از هر 50 پسر یک نفر و از هر 100 دختر یک نفر در هنگام تولد بجای اینکه دریچه آئورتشان بطور طبیعی دارای سه لت باشد، فقط دارای دو لت هستند. یکی از علل این وضعیت بیماری نادر ژنتیکی به نام سندروم مارفان می باشد. یک علت احتمالی صدمه دیدن به دریچه آئورت در سنین بالاتر، بروز عفونت در آن می باشد. لت های دریچه آئورت همچنین ممکن است بر اثر یک التهاب نادر مفصل ها به نام بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان دچار نشتی شوند. سایر علل نارسایی آئورت عبارتند از بیماری تب روماتیسمی و بیماری سیفلیس، اما این بیماری ها امروزه در کشورهای پیشرفته به ندرت دیده می شوند زیرا از آنتی بیوتیک ها بطور موثر و گسترده ای استفاده می شود.

علائم نارسایی دریچه آئورت قلب

اگر نارسایی آئورت خفیف باشد ممکن است به مدت چندین سال علائمی ایجاد نکند. اگر علائم آن ظاهر شوند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • تنگی نفس در هنگام فعالیت بدنی
  • تپش قلب

در نارسایی شدید آئورت در نهایت ممکن است نارسایی قلبی بوجود آید و منجر به بروز علائمی مثل تنگی نفس دائمی و ورم کردن مچ پا شود.

در بیماری نارسایی آئورت، لت های دریچه محکم بسته نمی شوند و باعث می گردند که خون از آئورت به قلب نشت کند.

 نحوه درمان نارسایی دریچه آئورت قلب

مشکلات دریچه آئورت
اگر نارسایی آئورت باعث بروز هیچ علامتی نشود، معمولاً بطور اتفاقی در یک معاینه معمولی این وضعیت کشف می گردد.سپس پزشک ممکن است تقاضای گرفتن نوار قلبی نماید تا فعالیت الکتریکی قلب را ارزیابی کند. به علاوه ممکن است اکوکاردیوگرافی نیز انجام شود تا حرکت دریچه های قلب بررسی شوند. یک عکس رادیوگرافی از سینه ممکن است گرفته شود تا مشخص شود که آیا به علت نارسایی قلبی، قلب بزرگ شده است یا خیر.اگر نارسایی آئورت خفیف باشد، اغلب هیچ درمانی نیاز نمی باشد. با این حال اگر شما دارای علائمی هستید و یا اگر نارسایی قلبی مزمن ایجاد شده است، ممکن است نیاز به درمان با داروهایی مثل داروهای مهار کننده ACE که باعث کاهش کار قلب می شوند، داشته باشید.اگر درمان دارویی نتواند علائم شما را تسکین بدهد، ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی برای ترمیم و یا تعویض دریچه با یک دریچه انسانی و یا یک دریچه مصنوعی داشته باشید. اگر عمل جراحی قبل از اینکه نارسایی قلب ایجاد شود انجام پذیرد احتمال زیادی دارد که موفقیت آمیز تر باشد.
منبع : بیماری های قلبی – تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا