بیماری هابیماری های چشم

انحراف چشم نوزادان ؛ علت، علائم، تشخیص و درمان

برای پدر و مادری که به تازگی صاحب فرزند شده اند نگرانی های زیادی در رابطه با سلامتی نوزادشان وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها مشکل انحراف چشم نوزادان یا لوچی چشم است که بسیار شایع می باشد. باید بدانید چنین مشکلی در میان بسیاری از نوزادن تازه متولد شده وجود دارد ولی در ماه های 4 الی 6 زندگیشان همه چیز به حالت عادی خود باز می گردد و مشکل انحراف چشم نوزاد شما برطرف خواهد شد. چنان چه بعد از گذشت 6 ماه از تولد نوزاد، همچنان مشکل انحراف چشم او ادامه داشت باید درمان آن را تحت نظر پزشک متخصص آغاز نمایید.

انحراف چشم نوزادان

علت انحراف چشم نوزادان
انحراف چشم نوزادان که به آن اصطلاحا استرابیسم می گویند مشکلی است که هم می تواند زمینه ی وراثتی داشته باشد و هم به صورت اکتسابی به وجود بیاید. پزشکان برای مشکل انحراف چشم نوزاد تئوری های زیادی مطرح کرده اند. ریشه ی استرابیسم ممکن است به علت اختلال در یک یا چند عضله ی حرکت دهنده ی چشم به وجود بیاید. گاهی هم اختلال در عصب بینایی که به عضله ی چشم می رسد عامل این مشکل است. اختلال در مراکز مغزی که اعصاب و عضلات بینایی را کنترل می کنند هم می تواند علتی برای ایجاد انحراف چشم نوزادان باشد. نوع اکتسابی مشکل انحراف چشم نوزادان می تواند در اثر آسیب هایی که در حین زایمان به سر نوزاد وارد می شود یا سایر آسیب های چشمی و مغزی به وجود بیاید.

علائم انحراف چشم نوزاد

علائم انحراف چشم نوزادان
برای بررسی علائم و نشانه های انحراف چشم نوزاد خودتان، به این نکته توجه کنید که مشکل انحراف چشم نوزادان تا 6 ماهگی امری شایع و نسبتا طبیعی است و چنانچه علائم و نشانه های زیر بعد از 6 ماهگی همچنان ادامه دار بود به احتمال زیاد نوزاد شما به مشکل انحراف چشم دچار شده است.
  • عدم تقارن در نگاه کردن چشم ها به خصوص در عکس ها
  • ادامه یافتن مشکل انحراف چشم نوزاد بعد از 6 ماهگی
  • نوزاد هنگام نگاه کردن به اشیا سر خود را کج نگه می دارد.
  • بستن یک چشم هنگام نگاه کردن به اشیا

گاهی استرابیسم نوزاد مشکلی کاذب است و به علت آناتومی صورت نوزاد اینگونه به نظر می رسد و با رشد نوزاد این مشکل به طور کامل از بین می رود (استرابیسم کاذب) ، در حالی که استرابیسم واقعی هیچ ربطی به آناتومی و سن و سال نوزاد ندارد و با گذشت زمان همچنان ادامه دار است.

انحراف بینایی در نوزادان چگونه تشخیص داده می شود ؟

انحراف بینایی در نوزادان
اگر نوزاد شما از همان روزهای آغاز تولد دارای مشکل انحراف چشم بود لازم است که تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرد و مشکل او به صورت مداوم چک شود. چنین موضوعی زمانی که یکی از اعضای خانواده به انواع مشکلات بینایی از جمله استرابیسم مبتلاست اهمیت بیشتری پیدا می کند. گاهی استرابیسم نوزاد مشکلی کاذب است و به علت آناتومی صورت نوزاد اینگونه به نظر می رسد و با رشد نوزاد این مشکل به طور کامل از بین می رود در حالی که استرابیسم واقعی هیچ ربطی به آناتومی و سن و سال نوزاد ندارد و با گذشت زمان همچنان ادامه دار است.
یک چشم پزشک متخصص می تواند با بررسی های دقیق مشکل انحراف چشم نوزاد شما را به راحتی تشخیص دهد.

آیا درمان انحراف چشم نوزادان امکانپذیر است؟

درمان انحراف چشم نوزادان
بله مشکل انحراف چشم نوزادان قابل درمان است و والدین باید به این موضوع توجه داشته باشند که دو سال اول زندگی کودک زمان و بسته به نوع و شدت آن و با توجه به شرایط جسمی و سنی کودک می توان از روش های متفاوتی برای درمان آن کمک گرفت که در ادامه این روش های درمانی را بیشتر توضیح داده ایم:

درمان انحراف چشم نوزاد با عینک و لنزهای طبی مخصوص

با کمک این دو ابزار قدرتمند می توان تا حد زیادی مشکل انحراف چشم نوزادان را از همان سنین پایین برطرف کرد و از شدت گرفتن آن جلوگیری نمود. البته کارایی و اثربخشی این روش زمانی محسوس خواهد بود که مشکل انحراف چشم نوزاد در سنین ابتدایی تشخیص داده شود و در مراحل آغازین هم قرار داشته باشد. البته نوزاد شما باید آنقدر بزرگ شده باشد که بتواند از این دو ابزار استفاده کند.

درمان انحراف چشم نوزاد با اصلاح بینایی

در این روش درمانی با کمک ابزارها و روش هایی مخصوص مانند بستن چشم به بهبود قدرت بینایی در چشم معیوب و افزایش قدرت و کنترل عضلات بینایی و مراکز مغزی کمک می کنند.

درمان انحراف چشم نوزاد با عمل جراحی

با کمک عمل جراحی چشم می توان عضلات معیوب و آسیب دیده ی چشم را تا حد زیادی اصلاح کرد و پس از آن با کمک روش های اصلاح بینایی تا حد زیادی هماهنگی چشم ها را به حالت طبیعی خود باز گرداند. البته برای تمامی موارد درمان انحراف چشم نوزادان نیازی به انجام عمل جراحی نیست و این روش فقط برای موارد شدید انحراف چشم نوزاد کاربرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا