بیماری هابیماری های چشم

آستیگمات چشم چیست و به چه علت رخ می دهد؟

آستیگماتیسم یکی از شایع ترین مشکلات چشم است که در نتیجه نامنظمی شکل و انحنای قرینه و یا نامنظمی شکل و انحنای لنز که در پشت عنبیه قرار دارد، رخ می دهد. به زبانی ساده تر می توان گفت اگر چشم را به عنوان عدسی کروی در نظر بگیریم، هرگاه چشم از حالت کروی خارج شده و بیضی شود دارای دو کانون خطی به جای یک کانون نقطه ای خواهد بود. در نتیجه تصاویر بر روی شبکیه متمرکز نشده و تار دیده می شوند، افراد با درجه بالای آستیگمات چشم علاوه بر تصاویر نزدیک، تصاویر دور را نیز تار می بینند.


آستیگماتیسم

علت آستیگمات چشم
در افراد دچارآستیگمات چشم ، قرینه آنها دارای انحنای نامنظمی بوده و نوری که از قسمتی از آن عبور می کند به شدت های مختلفی دچار شکستگی می گردد. در نتیجه عدسی چشم نمی تواند اشعه های نوری را با یکدیگر متمرکز نموده و روی شبکیه چشم بیندازد. آستیگماتیسم اغلب همراه با نزدیک بینی یا دوربینی می باشد.

شایع ترین نوع این بیماری نوعی است که از هنگام تولد وجود دارد و به علت تاب برداشتن خفیف قرینه هر دو چشم ایجاد می شود.

علل ایجاد آستیگمات چشم

شایع ترین نوع این بیماری نوعی است که از هنگام تولد وجود دارد و به علت تاب برداشتن خفیف قرینه هر دو چشم ایجاد می شود. در این موارد شکل قرینه به جای اینکه مثل توپ فوتبال گرد باشد شبیه توپ راگبی ( فوتبال آمریکایی ) و یا خربزه می شود. این نوع آستیگماتیسم ممکن است با بالا رفتن سن، بدتر شود. نوع کمتر شایعی از این اختلال، نوعی است که به خاطر وجود یک اختلال چشمی مثل قوز قرنیه ( کراتوکونوس ) و یا صدمه ای به چشم که باعث ایجاد زخم قرینه شده است، ایجاد می گردد.

علائم آستیگماتیسم

علائم آستیگماتیسم
اکثر افراد دارای درجه ای خفیف از این بیماری هستند. اگر شما فقط بطور خفیفی دچار  این اختلال هستید احتمالاً متوجه آن نخواهید شد چون زیاد روی بینایی تاثیر نمی گذارد. با این حال ، آستیگماتیسم های شدید تر ممکن است باعث بروز مشکلات بینایی زیادی شوند. آستیگمات چشم می تواند به چندین روش باعث اختلال در بینایی شود. علائم این مشکل ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • تار دیده شدن نوشته های ریز و اشکال در خواندن آنها
  • عدم توانایی در دیدن اشیاء بطور وضوح چه در فاصله ی دور و چه در فاصله نزدیک

اگر شما دچار اشکال در دیدن اشیاء بطور وضوح در هر فاصله ای شده اید، لازم است که هر چه زودتر نزد چشم پزشک بروید.

نحوه درمان آستیگماتیسم

درمان آستیگماتیسم چشم
در افراد دچار آستیگمات چشم ، بینایی را معمولاً می توان با استفاده از عینک هایی که دارای عدسی های ویژه ای هستند که باعث جبران ناهمواری شکل قرینه می شود اصلاح نمود. استفاده از لنز های سخت نیز موثر می باشند چون باعث می شوند که سطح قرینه صاف شود. از لنز های نرم فقط می توان در آستیگماتیسم های خفیف استفاده نمود. با این حال از نوعی لنز نرم که به آن اصطلاحاً لنز های توریک گفته می شود می توان در این مورد استفاده کرد. در بعضی افراد می توان با استفاده از لیزر شکل قرینه را تغییر داد و این اختلال را اصلاح نمود.
برگرفته از کتاب بیماری های چشم، گوش، حلق و بینی – تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه  : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا