بیماری هابیماری های قلبی و عروقی

پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال ؛ علائم، تشخیص و روش درمان

دریچه میترال بین حفره بالایی قلب یعنی دهلیز و حفره پایینی یعنی بطن در سمت چپ قلب قرار دارد. این دریچه بطور طبیعی در هنگام انقباض قلب برای تلمبه کردن خون به سرتاسر بدن بطور محکمی بسته می شود. در وضعیتی که به آن اصطلاحاً پرولاپس دریچه میترال گفته می شود، دریچه میترال کمی تغییر شکل داده یافته و به سمت عقب یعنی به سمت دهلیز برآمدگی پیدا می کند. این پرولاپس ممکن است باعث شود که مقدار کمی خون به عقب دهلیز نشت نماید. افتادگی دریچه میترال در افراد شایع می باشد و از هر 20 نفر یک نفر دچار این وضعیت است. این وضعیت بیشتر در خانم های جوان یا میانسال شایعه می باشد اما اغلب علت ایجاد آن ناشناخته است در بعضی موارد، پرولاپس دریچه میترال همراه با یک بیماری ژنتیکی به نام سندروم مارفان می باشد.


علائم افتادگی دریچه میترال

علائم افتادگی دریچه میترال
پرولاپس دریچه میترال معمولاً باعث بروز علایم خاصی نمی شود و اکثر افراد از اینکه دچار این وضعیت هستند هیچ اطلاعی ندارند. اگر علائم آن وجود داشته باشند معمولاً بطور متناوب و گاه گاهی ایجاد می شوند و شامل موارد زیر هستند:
  • احساس گیجی
  • احساس اضطراب
  • از حال رفتن
  • درد تیر کشنده و شدید در سمت چپ قفسه سینه
  • تپش قلب

از دیگر علایم افتادگی دریچه میترال قلب می توان به مواردی همچون به وجود آمدن احساس اضطراب ،هراس و انواع ناراحتی های فکری و روحی اشاره کرد.
همچنین احتمال بیشتری وجود دارد که این دریچه به خاطر ابتلا به عفونت صدمه ی بیشتری ببیند و علائم مشخص تری از خود نشان دهد به ویژه بعد از درمانهایی که برای دندان در دندانپزشکی انجام می شود یا پس از انجام عمل جراحی.

پرولاپس دریچه میترال یک اختلال شایع و نسبتا خوش خیم از دسته ی بیماری های دریچه ی قلب است که مانند سایر بیماری های قلبی آنچنان خطرناک نیست و معمولا روند زندگی طبیعی افراد را مختل نمی کند و فرد می تواند طول عمر طبیعی خود را تجربه کند.

نحوه تشخیص پرولاپس دریچه میترال

الکتروکاردیوگرام و اکوکاردیوگرام روش هایی برای تشخیص دقیق پرولاپس دریچه میترال می باشند. پزشک هنگامی که قلب شما را با گوشی پزشکی معاینه می کند با شنیدن صدای کلیک مخصوص این وضعیت، به وجود پرولاپس دریچه میترال مشکوک می شود. او ممکن است از شما نوار قلبی بگیرد تا قبل از هر چیزی وضعیت فعالیت الکتریکی قلب را بررسی نماید. معمولاً وجود افتادگی دریچه میترال با انجام اکوکاردیوگرافی به طور دقیق و قطعی تایید می گردد. در اکوکاردیوگرافی حرکت دریچه های قلب به طور کامل دیده می شوند.

نحوه درمان افتادگی دریچه میترال

جراحی دریچه میترال
پرولاپس دریچه میترال یک اختلال شایع و نسبتا خوش خیم از دسته ی بیماری های دریچه ی قلب است که مانند سایر بیماری های قلبی آنچنان خطرناک نیست و معمولا روند زندگی طبیعی افراد را مختل نمی کند و فرد می تواند طول عمر طبیعی خود را تجربه کند. اکثر افراد مبتلا به پرولاپس دریچه میترال نیازی به درمان ندارند. اگر علایمی مثل ضربان قلب نامنظم وجود داشته باشد، ممکن است داروی ضد آریتمی قلب تجویز گردد. همچنین باید قبل از رفتن به دندانپزشکی برای معالجه دندان، از آنتی بیوتیک استفاده شود تا در صورت ورود میکروب به جریان خون پیشگیری های لازم جهت جلوگیری از عفونت انجام شود. به عبارت دیگر از آنجایی که چنین بیمارانی در معرض خطر بروز اندوکاردیت عفونی هستند باید پس از انجام هرگونه اقدامی نظیر عمل جراحی یا اعمال دندانپزشکی حتما از آنتی بیوتیک استفاده کنند.
اگر به پرولاپس دریچه میترال مبتلا هستید کنترل میزان فشار خون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین رعایت رژیم غذایی سالم اهمیت به سزایی در این روند درمانی شما خواهد داشت. غذاهای چرب، شور ،شیرین و سرشاز از چربی های اشباع می توانند زمینه را برای بدتر شدن وضعیت و ابتلا به سایر بیماری های قلبی فراهم سازند. پس بهتر است از مصرف آنها تا آنجا که می توانید پرهیز کنید و تمرینات ورزشی سبک و منظم را در برنامه ی روزانه ی خود قرار دهید.
افتادگی دریچه میترال معمولاً هیچ اثری در طول عمر فرد ندارد اما در موارد نادری، نارسایی میترال ایجاد می شود و منجر به بروز نارسایی قلبی مزمن می گردد. در چنین مواقعی ممکن است نیاز به عمل جراحی تعویض دریچه قلب داشته باشد.
برگرفته : بیماری های قلبی – تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا