کیفیت زندگیموفقیت

زندگی شاد، آثار شاد زیستن در سلامت روح و روان و روش هایی برای رسیدن به آن

برای دریافت این اصول ابتدا به تعریف زندگی شاد می پردازیم . بطور کلی شادی را می توان دریافت احساسات و عواطف مثبت خوشایند تعریف کرد که باعث می شود فرد احساس مثبتی نسبت به زندگی خود داشته باشید. شادی می تواند از اتفاق های کوچک زندگی مثل پیدا کردن گردنبند قدیمی و یا اتفاقات بزرگتر مثل تمام شدن جنگ نشات بگیرد. در واقع می توان گفت برآورده شدن نیاز ها و خواسته ها احساس شادی و نشاط را به زندگی می آورد. اما به یاد داشته باشید شادی در حال اتفاق می افتد و ثبات ندارد.


آثار شاد زیستن در سلامت روح و روان

شادی و سلامت با یکدیگر نسبت مستقیم دارند و بر روی یکدیگر تاثیر گذارند بطور کلی می توان گفت رعایت روش ها و اصول زندگی سالم به شما کمک خواهد کرد تا در طی مسیر زندگی آرامش و نشاط بیشتری را تجربه نمایید.
زندگی سالم دارای دو بخش است :
  • سلامت جسمی : یعنی اصولی را در زندگی پیش بگیریم که به جسم هیچ ضرری وارد نکند. بطور مثال اصولی مثل خواب کافی، تغذیه ی سالم، ترک سیگار را رعایت کنیم.
  • سلامت روح و روان : با وجود انگیزه های سالم، شادی و نشاط در زندگی ایجاد شده و شخص احساس پوچی و بیهودگی نمی کند. سلامت روح و روان کمتر مورد توجه قرار میگیرد ولی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برای اکثر مردم، خوشبختی رسیدن به هدف و رفاه در زندگی است. این نگرش مثبت به لحاظ جسمی و ذهنی تاثیرات مختلفی روی سلامت فرد دارد. از جمله:

  • باز کردن ذهن در جهت مثبت بودن: خوش بینی و سلامتی برای سلامت فرد بسیار مهم است.
  • بهبود توانایی حل مسئله در فرد: افراد مثبت به “من می توانم” معتقدند و می خواهند به اهداف خود برسند.
  • ایجاد تغییرات فکری و اجتماعی: شاد بودن به مردم اجازه می دهد تا بهتر یاد بگیرند و دنباله رو افراد مثبت باشند.
  • حفظ سلامتی افراد: شادی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. فشار خون را پایین می آورد، خواب را بهبود می بخشد، به شما کمک می کند وزن طبیعی بدن را با ورزش منظم حفظ کنید و استرس را از شما دور می کند.

در ادامه به بررسی روش هایی برای رسیدن به زندگی شاد و سالم می پردازیم. برخی از روش ها در واقع راهکار هایی هستند که خود فرد باید در جهت رسیدن به آثار شادی مورد استفاده قرار دهد. هر چه تلاش فرد بیشتر باشد نتیجه بهتری کسب می کند. به عنوان مثال مدیریت استرس باعث بالا بردن سطح شادی در زندگی فرد می شود و در نهایت این کار منجر به حفظ سلامتی در فرد می شود.

روش هایی برای رسیدن به زندگی شاد و سالم

روش های متعددی برای رسیدن به شادی و سلامت وجود دارد که در این بخش  تنها به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • افزایش فعالیت های بدنی : تحرک و ورزش جدی ترین عاملی است که به طور حتم سلامت و شادی را به زندگی می آورد.
  • قرار نگرفتن در معرض رفتار های پرخطر : خود را به خطر انداختن در دراز مدت اثرات منفی و مخربی را بر روی سلامت روح و روان می گذارد. بطور مثال ترک اعتیاد و ترک سیگار
  • خوب غذا بخورید : سعی کنید تمام وعده های غذایی و میان وعده ها را میل کنید و از مواد غذایی سالم و مفید ولی به اندازه استفاده نمایید. همچنین پختن غذا را یاد بگیرید زیرا نه تنها در روحیه شما اثر دارد و غذای سالمی را مصرف میکنید بلکه هزینه های اضافی را کاهش خواهد داد.
  • کیفیت خواب خود را افزایش دهید: زمانی که شما میخوابید بدن سلول هایی را تولید می کند که با عفونت،التهاب مبارزه می کنند همچنین زمان خواب تاثیر بسزایی در سلامت روان و جسم دارد مقدار خواب خود را بین 6 تا 8 ساعت تنظیم کنید و سعی کنید در ساعت اولیه شب به رختخواب بروید.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن :تقویت سیستم بدن موجب می شود بدن در مواجه با بیماری ها مقاومت نماید و از این طریق مانع اختلال در سلامت و شادی فرد می گردد. زیرا شما نمی‌توانید چیزی را که از آن آگاه نیستید یا نپذیرفته‌اید تغییر بدهید.
  • یک دفترچه یادداشت داشته باشید :هدف از این عمل این است که همه چیز را بپذیرید زیرا شما نمی توانید چیزی را که از آن آگاه نیستید را تغییر دهید.
  • حال روحی و میزان انرژی خود را بررسی کنید: میزان سلامت روان ، اضطراب و علائم افسردگی را در خود بررسی نمایید و اگر نیاز بود از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.
  • روابط اجتماعی خود را مورد بررسی قرار دهید : ببینید چقدر با افراد مختلف در ارتباط هستید زیرا که تمامی انسان ها به صورت ذاتی و غریزی نیازمند روابط اجتماعی هستند و این روابط تاثیر بسزایی در میزان کیفیت زندگی فرد خواهد داشت.
  • مدیریت استرس : از عوامل استرس زا دوری کنید بطور مثال انجام کار هایی مثل تنفس عمیق ، کنترل خشم همچنین انجام ورزش های مثل یوگا موجب دوری از استرس و بازگشت تمرکز می گردد.
  • به چالش کشیدن ذهن : انجام فعالیت های ذهنی و تحریک کننده موجب ایجاد نشاط می گردد بخصوص اگر همراه با دیگران باشد می تواند برای مغز و سلامت مفید واقع شود.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا