روابط عمومیموفقیت

شناخت افراد دورو و ویژگی های رفتاری آنها

تعامل با افراد دورو یکی از سخت ترین تعامل در طول زندگی است که ممکن است هر فردی آن را تجربه نماید، این افراد غالباً ریاکارانه رفتار کرده و موجب کارشکنی می شوند توصیه بر این است که با چنین افرادی مشورت نکنید. برای تعامل با چنین افرادی موارد ذیل را در نظر بگیرید:


افراد دو رو

دورویی
دورویی همانند یک سکه تقلبی است که روزی خود را نشان میدهد. انسان ها بر حسب انسان بودن دارای دو رو هستند، یک رو ظاهر افراد و روی دیگر باطن انسان ها است. دورویی بیانگر این نکته است که ارتباطات در جامعه به شکل موثر صورت نمی پذیرند.
دکتر صباغیان از حسد، به عنوان یکی از مسائل مهم و تاثیرگذار بر دورویی یاد می کند. او می گوید، حسد یکی از ریشه های دورویی است که باعث می شود ارتباطات به شکل مفید و موثری صورت نمی پذیرند. کسانی که دورویی متفاوت دارند و صادق نیستند به جای عقل ارتباطی، عقل ابزاری دارند. شخصی که دارای عقلانیت ابزاری است، کنش های عقلانی او معطوف به هدف بوده و این بدان معنی است که فرد دورو، رفتارهایی انجام میدهد که نیت او متوجه هدف های دنیوی است.

ویژگی های افراد دورو

دورو

حضرت علی در روایتی می فرماید: با آدم های دورو، حریص و بخیل مشورت نکنید. این افراد نه تنها راه صحیح را به شما نشان نمی دهند بلکه شما را نیز از مسیر درست گمراه می کنند.کسانی که از دورویی برای پیمودن پله های ترقی استفاده می کنند موجب می شوند کارایی و بهره وری پایین آمده و در جامعه کارشکنی زیاد شود که این مسئله مانعی بر رسیدن به اهداف است.
آبراهام لینکلن در بخشی از گفته های خود می گوید: من برای اینکه دشمنم را نابود کنم با دورویی از راه دوستی به او نزدیک می شوم!
صباغیان در خصوص دورویی، ناهمسانی شناختی را مطرح می کند؛ بدین معنی که دوگانگی رفتار و گفتار، ناهماهنگی شناختی را ایجاد می کند، که همان دورویی است. دورویی اثرات سویی بر خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماع و به تبع آن کل جامعه دارد. دورویی بر بی اعتمادی دامن میزند و این مسئله در خانواده بلای خانمان سوز است که باعث جدایی می شود. در چنین خانواده هایی دروغگویی و نفاق ایجاد می شود و سپس به والدین به فرزندان و به طبع آن به جامعه، محل کار و سازمان ها تسری می یابد و در عاقبت پایه بسیاری از بحران ها و ناملایمات اجتماعی می شود. پس بهتر است اولین قدم دوری از دورویی باشد و افراد دورو را تشویق به صداقت و یکرنگی نماییم.

آبراهام لینکلن در بخشی از گفته های خود می گوید: من برای اینکه دشمنم را نابود کنم با دورویی از راه دوستی به او نزدیک می شوم!

این استاد دانشگاه معتقد است: وقتی نردبان اعتماد خود را بر دیوار دورویی و بی اعتمادی تکیه می زنید، به زودی فرو خواهید ریخت.
این استاد ارتباطات معتقد است از طریق ارتباطات غیر کلامی می توان افراد دورو را شناسایی کرد. ارتباطات غیر کلامی، دنیایی از کلام را به مخاطب می رساند. بن بست دو سویه مبحثی در علم ارتباطات است که به خوبی روشن کننده این مسئله است.
افراد دو رو علاوه بر این رفتار ها مهارت خاصی در دروغگویی نیز دارند و به دلیل همین خصلت فراموش کارند. افراد دورو در برخی اوقات نیز دارای تزلزل گفتاری هستند، آنان ثبات رای و شخصیت نیز ندارند و صحنه پردازی می کنند.
رفتار با افراد دشوار- دکتر میر مهرداد پیدایی – احمد رحیمی

یک دیدگاه

  1. الان دیگه شناخت افراد دورو کفاف نمیده ، باید پنج تا شش روی طرف و بشناسی بعد تازه میفهمی اوووههههه چه قدر رو داره بی انصاف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا