دهان و دندانسبک زندگی

مراحل اصلاح طرح لبخند در دندانپزشکی چیست؟

انجام اصلاح طرح لبخند یک فرآیند کلی است که با هدف اصلاح مشکلات دندانی و برای هر فرد به صورت اختصاصی انجام می پذیرد و تاثیر بسزایی در میزان زیبایی صورت فرد دارد که شامل مراحل گسترده ای از جمله تغییرات در فرم لثه، دندان، فاصله و برجستگی های دندان و سفید کردن آنها می باشد از همین روی این اصلاح فرایندی چند مرحله ای است که بسته به تعداد تغییرات مورد نیاز برای بیمار متفاوت خواهد بود. استفاده از کامپوزیت، لامینیت و سرامیک بهترین گزینه ها برای اصلاح طرح لبخنند هستند.
در ابتدای امر دندانپزشک به بررسی مشکلات دندان و میزان اصلاح آنها و در صورت ابتلا به عفونت لثه قبل از ترمیم دندان ها به درمان آن می پردازد. در انجام اصلاح طرح لبخند یک تیم با هم همکاری خواهند نمود تا دندان هایی زیباتر و با کیفیت بالا به شما هدیه کنند. این تیم شامل دندانپزشک زیبایی، متخصص بیماری های لثه، متخصص دندان، تکنسین های دندان آزمایشگاه، متخصص عصب کشی ومتخصص ارتودنسی یا جراح فک و دهان می باشد. مراحل انجام اصلاح طرح لبخند بدین شرح است:


مرحله اول : معاینه دندان ها

در این مرحله از سری مراحل اصلاح طرح لبخند که توسط دندانپزشک زیبایی انجام می گردد، به بررسی و معاینه مشکلات دندانی با استفاده از تجهیزات مدرن می پردازند. انجام این معاینات بدین شرح است:

  • رادیولوژی و تصویر برداری از دندانهای پوسیده
  • معاینه لثه ها به منظور اطلاع از بیماری پریودنتال
  • اوکلوزیون و نحوه قرار گرفتن دندانها در کنار یکدیگر
  • بررسی مفصل فکی

مرحله دوم : درمان مشکلات لثه

لثه به عنوان پایه ی دندان شناخته می شود که هر گونه بیماری آن از جمله عفونت، خونریزی و .. روی عملکرد دندان تاثیر گذار است و می تواند مشکلات عدیده را به خود به همراه آورد، پس درمان لثه قبل از هرگونه اصلاح امری اجتناب ناپذیر محسوب می گردد. دندان پزشک با تجویز دارو در این مرحله به درمان لثه ها می پردازد. بعد از تکمیل دوره درمان لثه می توان به سراغ ادامه مراحل اصلاح طرح لبخند رفت اما قبل از تکمیل دوره درمان و با وجود مشکل در لثه ها این کار توصیه نمی شود.

مراحل اصلاح طرح لبخند شامل مراحل گسترده ای از جمله تغییرات در فرم لثه، دندان، فاصله و برجستگی های دندان و سفید کردن آنها می باشد از همین روی این اصلاح فرایندی چند مرحله ای است که بسته به تعداد تغییرات مورد نیاز برای بیمار متفاوت خواهد بود. استفاده از کامپوزیت، لامینیت و سرامیک بهترین گزینه ها برای اصلاح طرح لبخند هستند.

مرحله سوم : برطرف کردن پوسیدگی دندان

رفع پوسیدگی دندان ها اهمیتی بسیار ویژه ای دارد زیرا که این پوسیدگی به دیگر قسمت های دندان سرایت نموده و آن را درگیر می کند و در نهایت به تخریب کامل دندان ها می انجامد. دندان های پوسیده در صورت نیاز توسط دندانپزشک عصب کشی شده و بعد با استفاده از مواد کامپوزیت با توجه به موقعیت قرارگیری دندان ها پر می شوند.

مرحله چهارم : مرتب کردن دندان ها

عکس مراحل اصلاح طرح لبخنداین مرحله که حتما باید پس از اصلاح مشکلات لثه و پوسیدگی دندان ها صورت پذیرد، شامل تغییرات بسیاری است که با توجه به نیاز بیمار و مشکلات دندان او انجام می پذیرد. برخی از مهمترین مراحل مرتب نمودن دندان ها بدین شرح است:

ارتودنسی

ارتودنسی فرایندی طولانی مدت است که طی یک دوره یک الی دو ساله به اصلاح شکل دندان ها و منظم نمودن آنها می پردازد. در صورتی که این مرحله طی نشود افزون بر شکل نازیبایی که دارد پس از طی مدتی دندان های سالم جای خود را به دندان های پوسیده و خراب می دهند. این مرحله یکی از مهمترین بخش های اصلاح طرح لبخند به شمار می رود.

سفید کردن دندانها ( بلیچینگ )

سفید کردن دندان ها و برطرف نمودن جرم آنها تاثیر فوق العاده ای در زیبایی دارد. انجام این مرحله برای افرادی که ارتودنسی انجام داده اند به شدت توصیه می گردد، زیرا که بعد از برداشت براکت ها، محل قرارگیری بریس روی دندان مملو از جرم خواهد بود که نیاز به اصلاح داشته و در صورت عدم درمان، می تواند موجب تخریب دندان ها گردد.

روکش کردن دندان ها

در برخی موارد سفید کردن دندان ها به طور کامل قادر به اصلاح زیبایی نیست زیرا که برخی از افراد بطور ژنتیکی دندان هایی سیاه و کدر دارند که در این صورت می توانند با نصب روکش های سرامیکی به اصلاح و زیبایی دندان های خود بپردازند. این روکش ها با استفاده از چسب های مخصوصی روی دندان قرار گرفته و زیبایی فوق العاده ای را به آنها می بخشد.

لمینت

این روش نوعی روکش کردن دندان است و شامل پوسته نازکی است که روی دندان ها قرار می گیرد، این پوسته می تواند از جنس کامپوزیت، چینی ( سرامیک ) و … می باشد.

لمینت کامپوزیت : در طی این روش با استفاده از باندینگ ( پیوند ) به اصلاح شکل دندان های کج می پردازند. به این روش اصلاح بدون ارتودنسی نیز گفته می شود.

لمینت سرامیک : در این روش پوسته نازکی از جنس سرامیک بر روی دندان ها قرار میگیرد که عیوب آن را می پوشاند ولی در این روش نیاز به تراش دندان ها برای زیبایی می باشد.

کاشت نگین دندان

نگین مهره ای کوچک و نقره ای رنگ است که روی دندان ها قرار گرفته و زیبایی فوق العاده را به آنها می بخشد. این مرحله تنها مختص افرادی است که علاقه به این عمل داشته و در کل نمی توان گفت تاثیر زیادی در اصلاح شکل دندان ها دارد.

بریج یا پل بین دندانی

بریج از روکش های زیبایی می باشد که بین دو دندان به شکل پل قرار گرفته و فاصله ی بین آنها را به منظور ایجاد زیبایی بیشتر پر می نماید.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان نوعی دندان مصنوعی است که شامل قطعات مختلفی می باشد که منظور کاشت دندان از دست رفته کاربرد دارد. ایمپلنت دندان راه حلی مطمئن و ایمن برای جایگزینی دندان ها به شمار می رود.

جراحی زیبایی لثه

برای ایجاد یک لبخند زیبا در برخی موارد لازم است لثه مورد اصلاح قرار گیرد که برای این منظور استفاده از جراحی زیبایی توصیه می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا