بیماری هابیماری های مقعدیفیستول و آبسه

جراحی فیستول مقعدی – عوارض جراحی ، دوره نقاهت و بررسی عود مجدد بیماری

جراحی فیستول مقعدی شایع ترین نوع درمان این بیماری است. در مورد بیماری فیستول مقعدی به طور مفصل صحبت کردیم و در مورد مراحل درمان فیستول مقعدی اطلاعات پایه ای را بیان کردیم که می توانید در همین سایت آنها را مطالعه کنید. در این مقاله بر روی جراحی فیستول مقعدی متمرکز می شویم تا بدانیم درمان فیستول مقعدی به روش جراحی چه مزایایی دارد؟
در ادامه با ما همراه باشید.


اطلاعات کلی در مورد جراحی فیستول مقعدی

اکثر فیستول های مقعدی هیچ راه درمانی به جز جراحی ندارند. پس لازم است که بیماران در مورد روند جراحی فیستول مقعدی اطلاعات داشته باشند.جراحی فیستول مقعدی بوسیله پزشک عمومی انجام میشود و مدت زمان عمل معمولا بین 20 دقیقه تا نیم ساعت تخمین زده می شود، بنابراین زمان جراحی خیلی طولانی نیست.

برای کاهش خطر ابتلا به بی اختیاری روده، درمان فیستول مقعدی ممکن است چند ماه طول بکشد. نوع جراحی شما بستگی به محل ایجاد فیستول دارد. فیستول مقعدی می تواند در

  • زیر عضله اسفنکتر
  • از طریق عضله اسفنکتر
  • بالای عضله اسفنکتر

ایجاد شود.

اگر فیستول زیر عضله اسفنکتر ایجاد شده باشد، جراح شما ناحیه فیستول را برش می دهد  و بعد از جراحی بیمار به پانسمان نیاز خواهد داشت.

اگر فیستول از طریق عضله اسفنکتر ایجاد شده باشد، جراح با یک سوزن مخصوص به نام “Seton stitch” جراحی فیستول مقعدی را انجام می دهد. با استفاده از این سوزن به راحتی می تواند چرک و آبسه کانال را از بین ببرد. در این روش درمانی عضله اسفنکتر برش داده نمی شود.

اگر فیستول بالای عضله اسفنکتر ایجاد شده باشد، برای جراحی فیستول مقعدی ممکن است نیاز به کولوستومی موقت باشد ولی این حالت معمول نیست و بسیار کم اتفاق می افتد. در موارد کمی ممکن است جراحی در چند مرحله صورت گیرد. اگر مقدار برش در عضله ها زیاد باشد و یا فیستول گسترده باشد احتمال جراحی چند مرحله ای وجود دارد.

عوارض جراحی فیستول مقعدی

این عوارض ممکن است ایجاد شود ولی الزاما تمام آنها برای بیماران ایجاد نمی شود. هر بیمار بسته به شرایط خود ممکن است تعدادی از این عوارض را تجربه کند.

  • عوارض عمومی
    • درد
    • خونریزی
    • زخم ناخوشایند
  • عوارض خاص
    • مشکل در دفع ادرار
    • دفع گاز معده به طور ناخواسته
    • بی اختیاری در دفع مدفوع
    • عفونت

عفونت

در هر نوع جراحی، خطر ابتلا به عفونت وجود دارد. در جراحی فیستول مقعدی، اگر فیستول به طور کامل برداشته نشود، عفونت در مسیر کانال فیستول ایجاد می شود و احتمال دارد به سایر نقاط بدن گسترش می یابد.
در صورتیکه این اتفاق رخ دهد شما ملزم به مصرف آنتی بیوتیک هستید. اگر عفونت شدید باشد ممکن است شما مجددا به بیمارستان بازگردید و آنتی بیوتیک های قوی تری را از طریق تزریق وریدی دریافت کنید.

بی اختیاری

در موارد نادر، جراحی ممکن است به عضللات اسفنکتر آسیب برساند و باعث بی اختیاری در دفع مدفوع شود. احتمال ابتلا به بی اختیاری روده به نوع جراحی و محل قرارگیری فیستول بستگی دارد. اگر قبل از جراحی بی اختیاری روده را تجربه کرده اید، ممکن است شرایط بدتر شود. بی اختیاری بعد از جراحی فیستول مقعدی در زنان و مبتلایان به کرون بیشتر مشاهده می شود.

دوره نقاهت بعد از جراحی

معمولا بیمار همان روز جراحی و یا نهایتا یک روز بعد از جراحی از بیمارستان مرخص می شود.
در روزهای اول بعد از جراحی، به دلیل تازگی زخم جراحی، بیمار باید احتیاط های لازم را انجام دهد. زخم جراحی معمولا چند هفته زمان نیاز دارد تا به بهبودی کامل برسد ولی در روزهای اول بیشترین مراقبت را نیاز دارد.
ورزش منظم به شما کمک می کند تا زودتر به زندگی عادی خود برگردید. قبل از شروع ورزش حتما با پزشک خود مشورت کنید و فعالیت های ورزشی را تحت نظر پزشک انجام دهید.

عود مجدد فیستول مقعدی

در بعضی موارد، بیماری فیستول مقعدی به رغم درمان جراحی می تواند مجددا بروز کند. پس از جراحی میزان عود بیماری بین 7 تا 12 درصد گزارش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا