بیماری هابیماری های پوست و مو

بهترین پماد برای ترک لب + درمان خانگی

ترک لب در نتیجه خشکی و سردی هوا، لیسیدن مکرر لب، کم آبی، کمبود ویتامین و قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می شود. این مشکل را به راحتی می توان در خانه با آبرسانی به بدن و استفاده از بالم لب، پماد و مرطوب کننده ها برطرف کرد. در این مقاله از بیچشک با ما همراه باشید تا با درمان ترک و خشکی لب بیشتر آشنا شوید.

علائم ترک لب

ترک لب می تواند همراه با علائم دیگری به جز ترک خوردگی پوست لب داشته باشد. برخی از شایع ترین علائمی که همراه با ترک لب تجربه می شوند عبارتند از : 

  • خشکی لب
  • زخم روی لب
  • خارش
  • پوسته پوسته شدن لب
  • تورم 
  • خونریزی

علت ترک لب چیست ؟ 

لب ها مانند سایر قسمت های بدن حاوی غدد چربی نیستند و به همین دلیل نسبت به پوست سایر قسمت های بدن بیشتر مستعد خشک شدن و ترک خوردن می باشند. شایع ترین دلایل ترک خوردن لب شامل : 

بهترین پماد برای ترک لب

قبل از انتخاب یک پماد برای ترک لب باید در نظر داشته باشید که محصولاتی را انتخاب کنید که فاقد عطر و بو باشند. بهترین پماد برای ترک لب عبارتند از : 

  • پماد گلیسیرین
  • پماد دایمتیکون
  • پماد زینک اکساید
  • پماد ویتامین آ + د 
  • پماد ترمیم کننده لب آکوافور
  • کرم سرامید کامفورت
  • وازلین
  • بالم لب های آبرسان و مرطوب کننده مانند لانولیپس

استفاده از بالم لب ها و پماد ها می تواند لب را برای مدت طولانی هیدراته نگه دارد. توصیه می شود هر 2 ساعت یک بار، قبل از خواب و بعد از خوردن و آشامیدن از پماد و بالم لب استفاده کنید.

درمان خانگی ترک لب

استفاده از درمان های خانگی نیز می تواند برای  برطرف کردن ترک و خشکی لب بسیار موثر باشد. بهترین درمان های خانگی ترک لب عبارتند از : 

روغن نارگیل : روغن نارگیل خواص نرم کنندگی، ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد.

آلوئه ورا : آلوئه ورا خاصیت ضد التهابی و اثر تسکین دهندگی فوق العاده ای برای ترک و خشکی لب دارد.

عسل : عسل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی دارد. عسل به مرطوب شدن لب ها و محافظت از لب های ترک خورده در مقابل عفونت کمک می کند.

آووکادو : میوه آووکادو برای لب مانند یک نرم کننده و بالم لب طبیعی عمل می کند.

روغن کرچک : خاصیت مرطوب کنندگی بالا برای لب های خشک و ترک خورده.

مایعات : یکی از شایع ترین علل ترک لب کم آبی بدن است به همین دلیل برای برطرف کردن ترک لب باید مایعات زیاد به ویژه آب بنوشید.

زمانی که لب ها خشک میشوند خیس کردن آنها با لیسیدن طبیعی است اما این کار خشکی و ترک لب را بدتر می کند. زمانی که به ترک لب دچار می شوید از گاز گرفتن و لیسیدن لب ها خودداری کنید.

استفاده از یک دستگاه بخور سرد در خانه نیز می تواند بهبود ترک لب و خشکی آنها کمک کند.

سوالات متداول در مورد ترک لب

علت ترک خوردن لب کمبود کدام ویتامین است ؟

کمبود ویتامین بی و سی می تواند منجر به ترک خوردگی لب ها شود. همچنین کمبود آهن و زینک یکی دیگر از دلایل ترک خوردگی لب به شمار می رود.

آیا ترک لب می تواند منجر به درد لب ها شود ؟

ترک لب می تواند باعث سوزش و درد لب ها شود. درد و سوزش لب ها در حین غذا خوردن به ویژه با مرکبات، غذاهای تند و شور طبیعی است.

آیا خونریزی در ترک لب طبیعی است ؟

بله، ترک یا شکاف های لب می توانند شکسته شوند و به بریدگی و زخم تبدیل شده و در نهایت منجر به خونریزی شوند.

چقدر طول میکشد تا ترک لب از بین برود ؟ 

استفاده از پماد و بالم باعث می شود که ناراحتی ناشی از ترک لب برطرف شود اما بهبود کامل ترک لب معمولا بین 2 تا 3 هفته طول می کشد. 

ترک خوردگی لب به چه شکل است ؟

ترک خوردگی لب به شکل پوسته پوسته و شکاف های کوچک روی لب می باشد. گاهی ممکن است حلقه های تیره ای در دور لب نیز ظاهر شوند.

آیا وازلین برای ترک لب خوب است ؟

وازلین یک لایه محافظ بر روی لب ها تشکیل می دهد و به عمق پوست نفوذ می کند تا پوست را آبرسانی کند و روند بازسازی طبیعی آن را تسریع بخشد درنتیجه برای ترک لب مفید است.

آیا آب برای ترک لب خوب است ؟

به طور کلی نوشیدن مایعات به ویژه چای سبز برای ترک لب خوب است. نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در طول روز برای نرم و صاف شدن لب ها مفید است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا