بیماری هابیماری های قلبی و عروقی

میوکاردیت یا التهاب عضله قلب چیست؟

میوکاردیت یا التهاب عضله قلب ناشی از عفونت ها به خصوص عفونت های ویروسی روی میدهد، التهاب عضله قلب یکی از بیماری های ناشناخته ای است که در صورت عدم تشخیص به موقع، می تواند کشنده باشد. ویروس این بیماری از طریق ابتلا به برخی از بیماری ها همانند سرماخوردگی وارد بدن شده و از این طریق وارد عضله قلب می شود و می تواند این عضله را تخریب نماید در نتیجه قدرت انقباضی قلب کاهش یافته و عارضه های متعددی را برای فرد ایجاد می کند و حتی ممکن است منجر به مرگ فرد گردد.


التهاب عضله قلب چیست؟

میوکاردیت
به التهاب عضله قلب اصطلاحاً میوکاردیت گفته می شود که معمولاً بر اثر یک عفونت ایجاد می گردد. از آنجایی که هیچ علائم آشکاری برای این وضعیت وجود ندارد، معمولاً این بیماری در افراد تشخیص داده نمی شود. با این حال در موارد شدید التهاب عضله قلب ممکن است درد سینه و در نهایت بزرگ شدن قلب و نارسایی قلبی مزمن ظاهر شود.شایع ترین علت بروز این بیماری، یک عفونت ویروسی می باشد و معمولاً هم ویروس کوکساکی مسئول این وضعیت است. همچنین میوکاردیت ممکن است بر اثر تب روماتیسمی هم ایجاد شود. بعضی از بیماری های خود ایمن مثل بیماری لوپوس نیز می توانند باعث میوکاردیت شوند.

علائم التهاب عضله قلب

التهاب عضله قلب هیچ علامتی ندارد. با این حال اگر علائم آن ایجاد شوند معمولاً در عرض چند ساعت یا چند روز ظاهر می شوند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • تب
  • خستگی
  • درد سینه
  • تپش قلب

در نهایت هم به خاطر بروز نارسایی قلبی ممکن است تنگی نفس و ورم کردن مچ پاها هم ایجاد شود. به ندرت ممکن است التهاب عضله قلب باعث مرگ ناگهانی در هنگام فعالیت شدید بدنی شود. این بیماری را می توان از طریق تهیه نوار قلب،آکوکاردیوگرافی و حتی در مواردی از طریق بیوپسی قلب نیز تشخیص داد.

شایع ترین علت بروز این بیماری، یک عفونت ویروسی می باشد و معمولاً هم ویروس کوکساکی مسئول این وضعیت است.

نحوه درمان التهاب عضله قلب

درمان التهاب عضله قلب
در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده شود امکان درمان دارویی فرد وجود دارد، معمولا ً برای درمان این بیماری از داروهای ضدالتهابی و ضد ویروسی استفاده می شود.این بیماری در فصول سرد سال شایع تر است زیرا یکی از علت های آن ابتلا به  ویروس سرماخوردگی می باشد.اگر پزشک مشکوک به وجود التهاب عضله قلب شود، احتمالاً یک نوار قلبی خواهد گرفت تا فعالیت الکتریکی قلب را بررسی نماید و یک عکس رادیوگرافی از سینه درخواست خواهد کرد تا ببیند که آیا اندازه قلب بزرگ شده است یا خیر. همچنین اکوکاردیوگرافی نیز ممکن است انجام شود تا تصویری از داخل قلب به دست آید. آزمایش خون برای فهمیدن اینکه آیا عفونت در خون وجود دارد و نیز برای کشف وجود آنزیم هایی که در هنگام صدمات قلبی به داخل خون آزاد می شوند، انجام می گردد.التهاب عضله قلب معمولاً خفیف بوده و قلب باید در عرض دو هفته دوباره بهبودی خود را به دست بیاورد. اگر نارسایی شدید قلب ایجاد شود، ممکن است انجام عمل پیوند قلب بهترین راه برای بازگشتن به سلامت طبیعی باشد.

برگرفته : بیماری های قلبی – تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا