دهان و دندانسبک زندگی

معرفی روش های مختلف سفید کردن دندان، مزایا، معایب و هزینه هر یک

امروزه داشتن های دندان هایی سالم و زیبا و صد البته سفید یکی از رموز زیبایی شناخته می شود که تاثیر زیادی در چهره فرد دارد، زیرا که سفیدی دندان ها یکی از اولین مواردی است که در نگاه اول به آن توجه می شود. از طرفی در برخی موارد دندان ها به صورت مادرزادی زرد رنگ هستند و در برخی موارد دیگر در اثر گذر زمان و مصرف نوشیدنی و غذاهای دارای رنگ دانه دچار تغییر رنگ می شوند ولی امروز این مشکل به سادگی و با روش های نوین قابل درمان است. با ما همراه شوید تا شما را با بهترین روش های سفید نمودن دندان ها آشنا نماییم.


چرا دندان هایمان زرد می شوند؟

چرا دندان ها زرد می شوند؟به طور کلی می توان گفت دندان ها به دو دلیل رنگ طبیعی و سفید خود را از دست می دهند:

لک شدن دندان 

ایجاد لکه های روی دندان می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که از جمله ی آنها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نوشیدن چای و قهوه
  • مسواک نکردن دندان ها به صورت مرتب
  • سیگار کشیدن
  • با دهان نفس کشیدن و بسته بودن راه هایی هوایی ( این امر بزاق را کاهش داده و موجب زردی دندان می گردد. )
  • مصرف آنتی بیوتیک

پس انجام هر یک از روش های سفید کردن دندان مراقبت و رعایت بهداشت موضوع بسیاری مهمی است. زیرا عدم رعایت بهداشت نه تنها نتیجه سفید کردن را عکس نموده بلکه می تواند موجب آسیب به دندان ها گردد،

از بین رفتن مینای دندان

دندان دارای دو بخش اصلی است که شامل مینای و عاج می باشد، مینای دندان همان روکش رویی و سفید آن است و عاج دندان زیر مینا قرار داشته و به رنگ قهوه ای کم رنگ است. اگر مینای دندان به هر دلیل از بین رفته و یا نازک شود، عاج دندان نمایان شده و در نتیجه زیبایی و سفیدی دندان از بین می رود. از جمله دلایل از بین رفتن مینای دندان می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • مصرف بیش از حد غذا های فراوری شده با ماهیت اسیدی
  • افزایش سن
  • مصرف بیش از حد فلوراید به خصوص اگر از کودکی این کار را شروع کرده باشید.
  • عوامل ژنتیکی

انواع تغییر رنگ دندان

انواع رنگ های مختلف دندان پس از تغییر به شرح زیر است:رنگ قهوه ای : لک های قهوه ای رنگ دندان از مصرف بیش از حد چای، قهوه و نوشابه های گاز نشات می گیرد، به علاوه این رنگ می تواند به سبب مصرف بیش از حد فلوراید و یا ناشی از بیماری های ارثی باشد.

رنگ سبز : افرادی که دچار بیماری کم خونی هستند ممکن است دچار تغییر رنگ دندان به رنگ سبز شوند همچنین این تغییر رنگ می تواند ناشی از وجود باکتری روی سطح دندان ها باشد.

رنگ خاکستری : این رنگ نمایانگر عفونت و آسیب قبلی دندان است. مصرف آنتی بیوتیک مثل تتراسایکلین و یا قرار گرفتن در معرض آهن و یا منگنز از عامل های دیگر به شمار می رود.

رنگ زرد : این رنگ ناشی از ابتلا به بیماری کم خونی و یا مصرف مواد غذایی دارای رنگدانه رخ میدهد.دندان های آسیب دیده و کمبود برخی مواد مغذی از دیگر عوامل ایجاد این رنگ بر روی دندان ها به شمار می رود.

روش های سفید کردن دندان

روش های سفید کردن دندانمهمترین روش های پزشکی سفید کردن دندان به این شرح است:

بلیچینگ

بلیچینگ روش درمانی است که در طی آن به برطرف کردن بد رنگی های دندان می پردازند، این روش تاثیر گذاری بالایی دارد بگونه ای که حتی قادر است بدرنگی های ژنتیکی را نیز بهبود ببخشد. پس از انجام این روش شاهد دندان هایی زیبا و درخشان خواهید بود.

بلیچینگ دندان توسط ماده ای به نام پر اکسید هیدروژن انجام می پذیرد که به اکسید کردن رسوبات مینای دندان می پردازد، همچنین این ماده به مرور به لایه های زیرین نفوذ نموده و رنگ دندان را تغییر خواهد داد.

بلیچینگ به دو روش انجام میگیرد:

بلیچینگ در خانه

طی این روش ابتدا دندان پزشک از فک بالا قالب گیری نموده و توسط آن یک جفت تری ساخته و به شما تحویل میدهد که بر روی آن فضای لازم برای مواد تعبیه شده است. برای انجام این روش، باید مواد مورد نیاز را از دندانپزشک تحویل گرفته و درباره میزان مورد استفاده و تعداد دفعات مشورت نمایید.

بلیچینگ در مطب

برای انجام این عمل در مطب ابتدا لثه ها توسط ماده پوشانده شده تا محافظت شوند و سپس ماده ای با غلظت بالا بر روی دندان ها قرار داده می شود، این ماده می تواند به صورت شیمیایی، توسط نور و یا گرما فعال شده و به سفید کردن دندان ها بپردازد.

این دو روش هر دو موثر خواهند بود ولی روش بلیچینگ در مطب سریعتر و بلیچینگ در خانه ماندگار تر است.

از عوارض بلیچینگ می توانیم به ایجاد حساسیت موقتی دندان ها اشاره کنیم که می توان آن را توسط خمیر دندان های ضد حساسیت به حداقل رساند. همچنین به یاد داشته باشید جهت تاثیر گذاری و عدم آسیب به دندان ها، این روش را تحت نظارت دندان پزشک و بر طبق دستورات او انجام دهید.

از مهمترین مزیت بلیچینگ می توانیم به سرعت عملکرد بالا و بی خطر و ایمن بودن آن اشاره کنیم.

هزینه انجام این روش بسته به انجام آن در منزل و مطب مقداری با یکدیگر تفاوت دارد ( در خانه کمی بیشتر است. ) اما به طور کلی می توان گفت انجام این روش ها هزینه ای در حدود 500 الی 600 هزار تومان را در بر دارد.

جرم گیری

جرمگیری دندان

جرم گیری یکی از روش های قدیمی تر از بین بردن جرم ها و یا رسوبات دندان است که توسط دندانپزشک و به وسیله ابزار هایی انجام گرفته و به صورتی دستی اقدام به از بین بردن رسوبات می نماید. انجام این روش بدون درد، صورت می گیرد زیرا که در حین انجام آن تنها جرم های روی دندان از بین رفته و به مینای آن آسیبی وارد نمی شود.

پس از جرم گیری توسط ابزار دندانپزشکی، نوبت به بروساژ یا پولیشینگ دندان ها می باشد که توسط ابزار دستی دارای غلطک پلاستیکی بهمراه ماده ای ساینده مانند خمیر دندان انجام می گیرد و اقدام به تمیز و درخشان کردن دندان ها می نمایند.

از مزیت های جرم گیری دندان می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • برطرف شدن بوی بدن دهان است.
  • حفظ سلامت بدن به خصوص قلب
  • صرفه جویی در هزینه های دندان

جرم گیری عوارض خاصی ندارد و در واقع می توان گفت اگر در زمان مناسب و توسط پزشک متخصص صورت گیرد نه تنها ضرر ندارد بلکه مزیت هایی نیز خواهد داشت.

جرم گیری بسته به میزان جرم و نوع پولیش می تواند هزینه های مختلفی را در برگیرد، این مقدار در حدود 200 تا 400 هزار تومن متغیر است.

مزایا و معایب لمینت یا ونیر

لمینت یکی دیگر از روش های کمتر معمول، سفید کردن دندان است زیرا کاربرد اصلی لمینت اصلاح شکل دندان ها می باشد، ولی قادر است از همین طریق دندان هایی زیبا، درخشان و سفید به شما هدیه نماید. لمینت در دو نوع لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیت ساخته می شود که هر کدام دارای معایب و مزایایی می باشند.

از معایب لمینت می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هزینه بالایی دارد.
  • در صورت لب پر شدن قابل ترمیم نیست ( کامپوزیت در برخی موارد قابلیت ترمیم و بازسازی دارد.)
  • ممکن است دقیقا با رنگ دندان تطابق نداشته باشد.
  • اگر به درستی نصب نگردد می تواند از جای خود بیرون بزند.
  • ممکن است دندان های اطراف لمینت دچار پوشیدگی شوند.
  • در روش لمینت سرامیکی قسمتی از مینای دندان تراش داده می شود.

از مزیت های لمینت می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • ظاهری طبیعی و شبیه به دندان ایجاد می کند.
  • در برابر لکه و تغییر رنگ مقاوم تر است .( کامپوزیت ممکن است دچار تغییر رنگ شود.)
  • بافت لثه به خوبی این روش را تحمل میکند.
  • می توان رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

هزینه لمینت وابسته به تعداد دندان ها و نوع لمینت مقدار متفاوتی را در بر می گیرد اما به طور کلی می توان گفت لمینت کامپوزیت برای هر هر واحد بین 300 تا 700 هزار تومان و سرامیک برای هر واحد بیش از یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

مراقبت های پس از سفید کردن دندان

مراقبت از دندان ها بعد از سفید کردنپس انجام هر یک از روش های سفید کردن دندان مراقبت و رعایت بهداشت موضوع بسیاری مهمی است. زیرا عدم رعایت بهداشت نه تنها نتیجه سفید کردن را عکس نموده بلکه می تواند موجب آسیب به دندان ها گردد، پس لازم است نکات زیر را رعایت نمایید.

  • مرتباً دندان ها را مسواک نموده و از نخ دندان برای تمیز نگه داشتن آن استفاده نمایید.
  • از مصرف مواد خوراکی دارای رنگدانه مانند چای و قهوه تا 48 ساعت پس از سفید کردن دندان بپرهیزید.
  • از استعمال دخانیات و الکل خودداری کنید.
  • از مصرف مواد خوراکی دارای اسید مثل انواع ترشیجات تا 48 ساعت بپرهیزید.
  • برخی از روش های سفید کردن دندان نیاز به استفاده از فلوراید دارد تا از پوسیدگی دندان جلوگیری شود.
  • از فشردن دندان ها ( دندان قروچه ) بپرهیزید.
  • استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت بعد از سفید کردن دندان ها توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا