خوراکی ها و آشپزیسبک زندگی

غذاهای مفید برای زنان

بدن زنان نیازهای متفاوتی دارد. تغذیه سالم برای همه زنان امری ضروری است اما از آنجایی که بدن زنان در طول زندگی تحت تاثیر شرایط مختلفی مثل بارداری و زایمان قرار می گیرد، نیاز بیشتری به خوراکی های سالم وجود دارد. مصرف این خوراکی ها می تواند از پوکی استخوان و سرطان سینه پیشگیری کند.

مصرف غذاهای سرشار از مواد مغذی می تواند به محافظت از بدن و بهبود عملکرد آن حتی با افزایش سن کمک کند.

سویا

سویا

غذاهای خوشمزه با سویا مملو از فیبر چربی های خوب و ترکیبات شبه استروژن به نام ایزوفلاون هستند. ایزوفلاون ها می‌تواند علائم دوران یائسگی به خصوص گرگرفتگی را کاهش دهند.

 ممکن است سویا برای مبتلایان به سرطان سینه مضر باشد و قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

کلم پیچ

برگهای سبز کلم حاوی مقدار زیادی کلسیم و ویتامین k هستند که می‌توانند در قوی و سالم نگه داشتن بدن موثر باشد. یک وعده کلم بیش از ۲۰ درصد از مقدار توصیه شده ویتامین آ و سی را تامین میکند.

مارچوبه

گیاه مارچوبه حاوی مقدار زیادی ویتامین کا است و می تواند در حفظ سلامت استخوان ها موثر باشد. مصرف مارچوبه به دلیل دارا بودن مقدار زیادی فولات در جلوگیری از کم خونی بدن نیز موثر است.

لوبیا

لوبیا سرشار از فیبر و پروتئین است و می‌تواند فشار خون، قند خون و ضربان قلب را کنترل کند همه این موارد می توانند از ایجاد بیماریهای قلبی جلوگیری کنند.

گریپ فروت

گریپ فروت

مصرف فلاونوئید ها در کاهش احتمال سکته های مغزی در زنان موثر است و می تواند به سلامت قلب شما کمک کند. مصرف گریپ روس ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

توت و گیلاس

این میوه های زیبای صورتی بنفش، قرمز و آبی حاوی فلاونوئید ها و آنتی اکسیدان ها هستند و می توانند از سلول های سلول سالم در برابر آسیب محافظت کنند.

میوه پاپایا

رنگ نارنجی میوه پاپایا به دلیل بتاکاروتن و لیکوپن زیاد آن است. لیکوپن احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم و سینه را کاهش می دهد. این  آنتی اکسیدان می‌تواند در کنترل کلسترول و فشارخون نیز موثر باشد و ایجاد بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.

ماست ساده و کم چرب

زنان از پنجاه سال به بعد نیاز بیشتری به کلسیم دارند ماست حاوی مقدار زیادی کلسیم است و می تواند یک سوم از نیاز کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کند. بهتر از انواع ماست های غنی شده که سرشار از مواد معدنی مختلف هستند، استفاده کنید.

ساردین

ماهی های ساردین حاوی مقدار زیادی ویتامین D و چربی های امگا ۳ هستند و با اسید های چرب به خود کیفیت شیر مادر را بهبود می بخشد.

ساردین برای نوزادانی که مادران را در دوران بارداری از این ماهی مصرف کردند نیز مفید است این ماهی در مقایسه با دیگر ماهی ها میزان جیوه کمتری دارد.

دانه کتان

دانه کتان آسیاب شده سرشار از فیبر است. ترکیبات گیاهی دانه کتان مانند استروژن عمل می کنند و می توانند به کاهش احتمال و ابتلا برخی از بیماری از جمله سرطان سینه کمک کنند.

روغن بذر کتان سرشار از امگا ۳ قبل از افزودن آن به رژیم غذایی با پزشک خود در مورد مصرف این دانه و عملکرد آن بر روی دارو ها مشورت کنید.

گردو

گردو دارای اسیدهای چرب سالم است و ممکن است از سرطان نیز پیشگیری کند.

آووکادو

آووکادو سرشار از چربی است اما چربی های این سبزی از انواع چربی‌های خوب است در واقع مطالعات نشان می‌دهد رژیم‌های غنی از آووکادو می توانند به کاهش چربی های شکمی محافظت از چشم و پوست کمک کند. حتی ممکن است مصرف آووکادو در کاهش سطح کلسترول بدن و افزایش سطح کلسترول خوب نیز موثر باشد.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، آهن، مس و ویتامین است. مصرف سیب زمینی شیرین در دوران بارداری و شیردهی توصیه می شود. سیب زمینی های کوچک حاوی ویتامین Aهستند و می‌توانند در سالم و قوی نگه داشتن بدن موثر باشد.

اسفناج

برگ های اسفناج حاوی مقدار زیادی فولات و لوتئین هستند‌. فولات میتواند در دوران بارداری مزایای مختلف داشته باشد و همچنین احتمال ابتلا به زوال عقل، بیماری قلبی و سرطان روده را کاهش می دهد. این آنتی اکسیدان از عدسی و شبکه چشم محافظت می کند و حتی در از بین بردن چین و چروک های پوست نیز موثر است.

جگر گاو

جگر گاو منبع بسیار عالی برای فولات و اسید فولیک است و از رقبای خود یعنی اسفناج و نخود با اختلاف زیادی پیشی گرفته است.

گوشت گاو بدون چربی

وقتی از گوشت را صحبت می کنیم، یعنی از منبع عالی آهن سخن به میان آمده است. گوشت قرمز منبع بسیار عالی برای آهن است و مصرف آن بعد از ۱۸ سالگی به تمامی زنان و حتی مردان توصیه می شود. گوشت گاو غنی از آهن است اما نباید در مصرف آن زیاده‌ روی کرد زیرا با افزایش روی در بدن در نتیجه مصرف زیاد گوشت احتمال ابتلا به فیبروم رحم افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا