سلامت خانوادهمراقبت از نوزادان

نکات و تکنیک های شیردهی برای افزایش شیر مادر و بهبود تغذیه ی نوزاد

بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی هر نوزاد باید تا سن 6 ماهگی تنها از شیر مادر برای تغذیه استفاده کند و غذا های جامد باید پس از این دوره به تدریج به برنامه غذایی او اضافه گردد. همچنین این مصرف شیر باید تا سن دو سالگی ادامه یابد.
شیر مادر را می توان بهترین غذا برای نوزاد معرفی نمود که هیچ جایگزین دیگری ندارد. زیرا شیر حاوی مقادیر کافی و متعادلی از انواع مواد غذایی و ترکیبات زیست فعال است که رشد و نمو مطلوب نوزاد را به همراه دارد.


نکات و تکنیک هایی برای افزایش شیر مادر

مادرانی که به فرزند خود شیر میدهند به طور معمول 700 تا 850 میلی لیتر شیر تولید می نماید که کمتر از این مقدار نشان دهنده ی این است که بدن مادر قادر به تامین شیر کافی برای نوزاد نیست.تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن و داشتن رژیم غذایی متعادل می تواند به عملکرد بهتر سلول های عصبی و تولید و ترشح شیر کمک نماید. دغدغه بسیاری از مادر این است که بتوانند به میزان کافی شیر به نوزاد بدهند در این مقاله قصد داریم تا نکاتی را در رابطه با شیر مادر برای شما بیان کنیم.

1- شیردهی منظم

فرآیند تولید شیر مادر به گونه ای که هر چه میزان بیشتری دوشیده و یا توسط  نوزاد مکیده شود، به همان میزان تولید شیر افزایش خواهد یافت. برای این منظور باید به صورت منظم و در دوره های 2 تا 3 ساعت یکبار به نوزاد شیر دهید. هرچه بیشتر سینه خود را پمپاژ کنید میزان بیشتری شیر ترشح می شود همچنین زمانی شیر شما افزایش می یابد که نوزاد کاملا گرسنه باشد.

اگر شاغل هستید و مجبورید شیر خود را بدوشید لازم است هر 15 دقیقه یکبار این کار انجام دهید تا شاهد افزایش شیر باشید به علاوه دوشیدن همزمان دو سینه موجب افزایش ترشح شیر در آنها می گردد.

بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی هر نوزاد باید تا سن 6 ماهگی تنها از شیر مادر برای تغذیه استفاده کند و غذا های جامد باید پس از این دوره به تدریج به برنامه غذایی او اضافه گردد.

2- خالی کردن سینه ها

لازم است جهت افزایش ترشح زمان دوشیدن، سینه ها به طور کامل تخلیه شوند. وقتی شروع به شیر دادن به نوزاد می کنید مطمئن باشید سینه های خالی شیر بیشتری را تولید می کند حتی اگر شیر خوردن نوزاد به اتمام رسید باقی شیر دوشیده تا سینه ها کاملا تخلیه شوند.

3- رژیم غذایی و سبک زندگی

برخی از نکاتی که برای افزایش شیر مادر پیشنهاد می شود بدین شرح است:

  • مصرف مایعات و نوشیدنی ها به میزان زیاد مثل نوشیدن آب، آبمیوه، شیر و …
  • عدم مصرف مواد کافئین دار نظیر قهوه
  • استفاده از یک رژیم غذایی متعادل که شامل سبزیجات، غلات، حبوبات، میوه ها و … می گردد.
  • پرهیز از مصرف مواد نفاخ
  • انجام ورزش
  • استفاده از خوراکی های افزایش دهنده شیر مادر
  • پرهیز از سیگار
  • استراحت کافی
  • عدم مصرف برخی از دارو ها که با شیر دادن در تناقض هستند.

4- حفظ آرامش و خونسردی

یکی از راه هایی که موجب افزایش شیر می گردد حفظ آرامش است که به ترشح بیشتر شیر کمک شایانی خواهد نمود. برای این منظور می توانید قبل از شیر دادن خود را آرام کرده، دوش آب گرم بگیرید و یا با دوستان به گفتگو بنشینید. همچنین ماساژ سینه ها به شما آرامش داده، و ذخایر شیر را افزایش میدهد.

فواید شیر مادر

5- مصرف مکمل ها

از مصرف سر خود مکمل ها بدون مشورت با پزشک بپرهیزید. زیرا این مکمل ها ممکن است برای نوزاد شما خطرناک باشند. به طور مثل برخی از چای های گیاهی و یا رازیانه به شدت برای نوزاد مضر هستند. یکی از مکمل هایی که موجب افزایش شیردهی می گردد مصرف شنبلیله است که در هر سنی موجب افزایش میزان شیر مادر می گردد. مصرف شنبلیله باید 3 بار در روز انجام گیرد ولی مصرف آن برای مادرانی که از رقیق کننده های خون استفاده می کنند، ممنوع است.

6- استراحت کافی

استراحت تاثیر بسزایی در میزان ترشح شیر دارد برای این منظور می توانید از فردی بخواهید در انجام امور منزل به شما یاری رساند. حدالمقدور از منزل خارج نشوید، به استراحت و رسیدگی به نوزاد خود بپردازید.

7- صبوری در شیر دادن

سعی کنید در شیر دادن به نوزاد صبور باشید و به خصوص در هفته های اول از شیشه برای تغذیه کودک استفاده نکنید. مکیده شدن سر پستان توسط نوزاد خیلی بهتر از پمپ می تواند شیر داخل سینه ها را خالی کند. زیرا در پاسخ به سیگنال های کودک شیر بیشتری تولید خواهید کرد.

8- ماساژ سینه

ماساژ سینه ها افزون بر افزایش ترشح شیر موجب افزایش چربی شیر می گردد که بسیار برای نوزاد مفید است و موجب افزایش وزن نوزاد خواهد شد. وقتی نوزاد در حال شیر خوردن است نوک آن را ماساژ دهید و صبر کنید تا چند مرتبه بمکد. همین کار را برای سینه دیگر نیز انجام دهید.

9- نوشیدن ماءالشعیر

نوشیدن ماءالشعیر می تواند به افزایش میزان شیر کمک نماید برای این منظور لازم است هر شب و پس از پایان شیردهی تنها به میزان یک لیوان از این نوشیدنی استفاده نمایید.

10- دوشیدن شیر

کم شدن میزان شیر در سینه با دوری از کودک در ارتباط است برای این منظور توصیه می شود هنگامی که می خواهید شیر خود را بدوشید عکس کودک را نگاه کنید و یا به صدای او گوش دهید. همچنین می توانید یکی از لباس های او را به همراه داشته باشید و از آن را ببویید تا به طور شگفت انگیزی شاهد افزایش ترشح شیر از سینه های خود باشید.

11- نوشیدن مقدار زیادی آب

مصرف آب رابطه مستقیمی با میزان شیر ترشح شده دارد ممکن است به سبب مشغله زیاد این امر را فراموش کنید، پس توصیه می شود حتی هنگامی که مشغول کار هستید یک بطری آب در دسترس قرار داده و مداوم آب بنوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا