سلامت خانوادهسلامت فرزندان

علت درد رشد در کودکان و روش درمان

احتمالا خود شما نیز در دوره ای از کودکی و نوجوانی درد رشد یا تیر کشیدن در پاها را تجربه کرده اید. بسیاری از کودکان ۳ تا ۱۲ سال این درد را تجربه می کنند. این دردها چه راه حلی دارند؟ با ما همراه شوید تا در ادامه با روش‌های درمانی در آشنایی یابید.

درد رشد چیست؟

درد رشد شرایط یا بیماری مهم نیست. این درد اغلب به عنوان درد ضربان دار در پا توصیف میشود. این درد ممکن است به شکل گرفتگی یا دردهای عضلانی نیز احساس شود.

این درد از اوایل کودکی یعنی از سه تا چهار سالگی شروع شده و در کودکان ۸ تا ۱۲ ساله شدت بیشتری دارد. این درد اغلب در جلو ران ها، ساق پا، پشت زانو و همچنین در هر دو پا را درگیر میکند. همچنین درد در شب ها شدت می گیرد و ممکن است کودک را از خواب بیدار کند.

اگر چه این درد را به عنوان درد رشد می شناسند، ولی هیچ مدرکی مبنی بر اینکه رشد بدن باعث درد می شود، وجود ندارد. بسیاری از این دردها به علت پایین بودن آستانه درد در کودکان و همچنین مسائل روانی ایجاد می شود. درمان خاصی برای رفع درد رشد وجود ندارد، اما می توانید با انجام یکسری نکات این درد را به حداقل تخفیف دهید.

علائم 

علائم و نشانه های این شرایط در هر کودکی با شدت های متفاوتی ظاهر می‌شود و همچنین برخی از کودکان هیچگاه چنین دردی را تجربه نمی‌کنند.

این شرایط معمولا با احساس درد ضربان در پاها می شود. این در اغلب درد این قسمت پاها مشاهده میشود:

  • قسمت جلوی ران
  • ساق پا
  • پشت زانو

معمولاً این درد در هر دو پا احساس می شود. درد ممکن است با درد شکمی یا سردرد نیز همراه شود. همچنین این درد به طور ممتد وجود ندارد و تنها گاهی اوقات احساس می‌شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر نگران درد پای کودک خود هستید، می توانید با یک پزشک مشورت کنید. همچنین اگر کودک شما هر یک از علائم زیر را داراست باید هرچه سریعتر با پزشک مشورت کنید.

  • سردرد مداوم
  • اگر درد اول صبح هم احساس می شود.
  • اگر درد به قدری شدید شده است که فعالیت های معمول را برای کودک دشوار کرده است.
  • درد مفاصل
  • اگر همراه با درد علائم و نشانه های دیگری مثل تورم قرمزی حساسیت تب و بثورات پوستی از دست دادن اشتها و ضعف یا خستگی وجود دارد.

علت

علت درد ناشناخته است و هیچ مدرکی مبنی بر دردناک بودن رشد کودکان وجود ندارد. درد رشد هنگام رشد کردن استخوان ها رخ نمی دهد. پزشکان بر این عقیده هستند، که این درد ممکن است با سندروم پای بی قرار مرتبط باشد. اما یکی از عواملی که موجب این درد می‌شود فعالیت زیاد است. کودکانی که در طول روز بیشتر می دوند بیشتر در معرض این دفتر قرار دارند.

عوامل خطر

این درد بیشتر در کودکان پیش‌دبستانی و مدرسه ای مشاهده میشود، همچنین در دختران شایع تر از پسران است. دویدن کوهنوردی یا پریدن احتمال ایجاد درد را افزایش میدهد.

تشخیص

معمولاً علت درد رشد کودکان نیاز به آزمایش خاصی برای تشخیص ندارد.  با این حال برخی از پزشکان انجام آزمایش خونی و عکسبرداری را توصیه می کنند. زیرا همیشه درد پا در کودکان ناشی از درد رشد نیست گاهی اوقات بیماریهای زمینه ای عوامل ایجاد درد میشود. مهم ترین تفاوت های این درد با سایر درد ها عبارت است از:

  • این دردها دوره بوده و در حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد.
  • این درد در هر دو طرف بدن احساس می شود.
  • کودک احساس درد عمیق در مفاصل بدن دارد.

خوب است بدانی درد رشد باعث ایجاد تب و لرز و قرمزی یا تورم نمی‌شود در صورت مشاهده چنین مواردی سریعاً با پزشک مشورت کنید.

درمان

روش خاصی برای درمان دردهای رشد وجود ندارد . این درد مشکلات دیگری را ایجاد نمی کند و بر رشد نیز تاثیر نمی گذارد همچنین درد ها خود به خود در طی یک یا دو سال برطرف میشوند. در این میان می‌تواند با انجام یکسری اقدامات مراقبتی مثل ماساژ میزان درد را کاهش دهید. درمان های خانگی که برای کاهش این درد وجود دارند، عبارتند از:

  • ماساژ پاها؛ یکی از راه‌های القای حس آرامش ماساژ ملایم پاها است که می تواند درد را تخفیف دهد.
  • استفاده از پد های حرارتی؛ گرم می تواند به تسکین درد عضلات کمک کنند پد های گرم را روی پاها قرار دهید . همچنین حمام آب گرم قبل از خواب نیز می‌تواند به تسکین این درد ها کمک کند.
  • مصرف مسکن؛ مصرف ایبوپروفن و استامینوفن در مواردی که درد شدید تر است می تواند به کاهش علائم کمک کند. قبل از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید.

هشدار: از مصرف آسپرین برای کودکان بپرهیزید. مصرف آسپرین در کودکان می‌تواند با یک بیماری تهدید کننده زندگی به نام سندروم ری مرتبط باشد.

  • تمرینات کششی: کشش عضلات پا در طول روز ممکن است به جلوگیری از درد در شب کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا