اطلاعات دارویی

استامینوفن + عوارض شیاف استامینوفن، قرص و شربت برای کودکان و بزرگسالان

 
شاید شما نیز جز افرادی هستید که به محض احساس کوچکترین دردی به سراغ قرص های مسکن می روید. یکی از معروف ترین این داروها قرص استامینوفن نام دارد. که در کشور ما آمار بسیار بالایی از مصرف آن وجود دارد. اغلب افراد شناخت دقیقی از آن نداشته و با عوارض جانبی این مسکن آشنایی ندارند، توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات دقیق و جامع از این قرص پر مصرف و عوارض شیاف استامینوفن ، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
 

قرص استامینوفن چیست؟

قرص استامینوفناستامینوفن (نام علمی پاراستامول) یکی از انواع داروهای ضد التهاب و غیر استروئیدی است و به عنوان یک تسکین دهنده درد برای کاهش درد ناشی از سردرد، دوره قاعدگی، درد دندان یا دردهای ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا به کار می رود. از دیگر کاربرد های این دارو می توانیم به کاهش دهنده تب و نیز ضد التهاب بودن اشاره کنیم. معمولاً برای تسکین درمان درد متوسط ​​تا شدید، از تزریق این دارو با داروهای ضد درد استفاده می شود. همچنین تزریق این دارو ممکن است برای اهدافی دیگری انجام شود.

این دارو در اشکال تزریقی، شیاف، قطره، قرص، شربت و سوسپانسیون موجود است. همچنین از ترکیب این ماده با سایر داروها نیز استفاده می شود. یکی از این قرص های ترکیبی آنتی هیستامین نام دارد.

به صورت کلی در استفاده از شربت برای کودکان مثل شربت دیفن هیدرامین برای کودکان محتاطانه عمل کنید و تحت هیچ شرایطی بدون تجویز پزشک برای کودک استفاده نکنید.

از مصرف همزمان چند داروی حاوی استامینوفن خودداری نمایید. داروهای مانند سرما خوردگی دارای درصد کمی استامینوفن هستند و مصرف همزمان آنها ممکن است، باعث بروز عوارض شود.

مهمترین اطلاعاتی که باید درباره استامینوفن بدانیم

  • در صورت ابتلا به فشار خون بالا قبل از مصرف پزشک را در جریان بگذارید.
  • قبل از مصرف این قرص دستورالعمل روی جعبه را به طور کامل مطالعه نمایید.
  • در صورت ابتلا به بیماری شدید کبدی، مثل سیروز نباید از این دارو استفاده کنید.
  • مصرف بیش از مقدار توصیه شده از این دارو ممنوع است. زیرا مصرف بیش از حد، می تواند به کبد شما آسیب برساند و یا حتی باعث مرگ شود.
  •  اگر دچار حالت تهوع، درد در قسمت فوقانی معده، خارش، از بین رفتن اشتها، ادرار تیره، مدفوع به رنگ خاک رس یا زردی (زرد شدن پوست یا چشم) هستید، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.
  • در موارد نادر، این مسکن ممکن است یک واکنش شدید پوستی ایجاد کند که می تواند کشنده باشد. در صورت وجود قرمزی پوست یا بثورات پوستی که گسترش می یابد و باعث ایجاد تاول و لایه برداری می شود، از مصرف این قرص خودداری کنید و فوراً با پزشک تماس بگیرید.
  • در صورتی که اعتیاد به مصرف الکل دارید، قبل از مصرف این دارو پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • مشخص نیست که مصرف قرص استامینوفن در بارداری بی خطر است یا خیر. اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید با پزشک خود در میان بگذارید.
  • این قرص می تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است برای نوزاد عوارض جانبی ایجاد کند. در صورت شیردهی پزشک خود را مطلع نمایید.

مصرف استامینوفن برای درمان تب

  • در صورت که تب بالا از 40 درجه سانتیگراد دارید، تنها با مصرف استامینوفن تب کاهش نیافته و نیاز است که با پزشک مشورت نمایید.
  • در بزرگسالان باید پس از 10 روز ادامه دار شدن تب و یا تشدید علائم مصرف دارو قطع شود.
  • این قرص را می توان قبل و بعد از صرف غذا مصرف نمود.
  • از مصرف همزمان چند داروی حاوی استامینوفن خودداری نمایید. داروهای مانند سرما خوردگی دارای درصد کمی از این ماده هستند و مصرف همزمان آنها ممکن است، باعث بروز عوارض شود.
  • در صورتی که قصد مراجعه به دندان پزشکی و یا عمل جراحی دارید، پزشک خود را در مورد مصرف این دارو مطلع سازید.

عوارض قرص استامینوفن

در صورتی که این قرص به موقع و مطابق با دستور پزشک مصرف شود، داروی موثر خواهد بود که حتی بدون نسخه پزشک نیز در دسترس است. اما در برخی افراد مصرف این قرص می تواند باعث بروز علائم واکنش آلرژیک شده و موجب کهیر؛ مشکل در تنفس؛ تورم صورت، لب ها ، زبان یا گلو گردد. در موارد نادر، این قرص ممکن است یک واکنش شدید پوستی ایجاد کند که در این صورت می تواند کشنده باشد. این واکنش ممکن است، حتی پس از گذشت چندین روز از مصرف آن رخ دهد. در صورت مشاهده لکه های قرمز روی پوست یا بثورات پوستی که در حال گسترش است، از مصرف این دارو خودداری کنید و فوراً با پزشک تماس بگیرید. بهتر است دیگر هرگز از داروهای استامینوفن استفاده نکنید.

در صورت بروز علائم زیر مصرف این قرص را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

  • درد قفسه سینه،
  •  مشکل در تنفس
  • مشکلات کبدی
  •  تهوع
  •  درد معده
  • خارش
  •  از بین رفتن اشتها
  • ادرار تیره
  • مدفوع به رنگ خاک رس
  •  زردی (زرد شدن پوست یا چشم)

عوارض جانبی شایع این دارو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

شیاف استامینوفن

شیاف استامینوفنشیاف استامینوفن در کاهش دردهای خفیف کاربرد دارد، مصرف این دارو اغلب برای کاهش تب در کودکان و نوزادان توصیه می شود. اثر این قرص با تاثیر مستقیم بر روی مواد شیمیایی روی مغز که مسئولیت تحریک درد را دارد، انجام می شود.

شیاف این دارو معمولاً برای کودکانی که به دلیل تهوع نمی توانند به صورت خوراکی از این دارو استفاده کنند، کاربرد دارد.

نحوه مصرف شیاف استامینوفن

  • دستان خود را قبل و پس از مصرف شیاف بشویید.
  • در صورتی که شیاف به مدت طولانی در معرض گرما بوده و بیش از حد نرم شده بهتر است آن را به مدت 15 دقیقه در یخچال قرار دهید.
  • شیاف را از بسته بندی خارج کرده و پس مرطوب نمودن سطح آن با استفاده از چند قطره آب، به پهلو دراز کشیده و شیاف را به آرامی وارد مقعد نمایید.
  • یکی از عوارض شیاف استامینوفن اختلال در نتیجه گیری از آزمایشات بالینی (خون، ادرار و …) است. پس لازم است؛ قبل از انجام آزمایش مسئول آزمایشگاه را با خبر سازید.

تزریق استامینوفن چگونه انجام می شود؟

این دارو به داخل ورید تزریق می شود. هنگام اندازه گیری دوز بسیار مراقب باشید. این دارو حاوی 10 میلی گرم استامینوفن در هر میلی لیتر محلول است. برای مثال اگر دوز شما 1000 میلی گرم باشد، فقط از 100 میلی لیتر محلول استفاده می کنید.در صورت استفاده از این قرص در هنگام تغییر وزن، به پزشک خود بگویید. دوزهای پایین در افرادی که وزن آنها کمتر از 50 کیلوگرم است، استفاده می شود.

بیش از مقدار توصیه شده از این دارو استفاده نکنید. مصرف بیش از حد استامینوفن می تواند به کبد شما آسیب برساند یا باعث مرگ شود.

تزریق استامینوفن معمولاً هر 4 تا 6 ساعت یک بار انجام می شود. هر بطری از شربت استامینوفن برای یکبار مصرف این دارو مناسب است. بعد از یک بار استفاده، حتی اگر هنوز دارویی در آن باقی مانده است، شربت را مصرف نکنید. این دارو باید در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری شود و از یخ زدگی آن اجتناب نمایید.

فراموشی یک دوز استامینوفن

در صورتی که مصرف یک دوز از این دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری دوز از دست رفته را مصرف کنید. اگر تقریباً زمان دوز بعدی فرا رسیده است، از مقدار از دست رفته خود صرف نظر کنید و نیازی به مصرف بیشتر از این دارو نیست.

چه داروهایی روی استامینوفن تأثیر می گذارند؟

مصرف سایر داروها، از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی ممکن است با استامینوفن، در تداخل باشند. بهتر است با هر داروی دیگری که همزمان با استامینوفن مصرف می کنید با پزشک مشورت نمایید.

مقدار(میزان) مصرف شربت استامینوفن برای کودکان

مصرف شربت استامینوفن برای کودکاناگر این دارو را به کودک می دهید ، حتما از محصولی استفاده کنید که مخصوص کودکان باشد. دوز مناسب استامینوفن کودکان با توجه به سن، وزن و … تعیین می شود، در نتیجه لازم است، با پزشک در این مورد مشورت نمایید.

  • تزریق این مسکن به کودکان کمتر از 2 سال ممنوع است.
  • از مصرف طولانی مدت یا بیشتر از 2 روز قرص (شیاف) استامینوفن برای کودکان زیر 3 سال بدون نظر پزشک اجتناب نمایید.
  • بهتر است در کودکان با تشدید علائم و یا ادامه دار شدن تب پس از 3 روز، مصرف دارو را قطع و با پزشک مشورت نمایید.
      بازه زمانی           میزان مصرف    سن کودک
4 تا 6 ساعت، خوراکی یا رکتال 40 میلی گرم (قطره)  نوزادان زیر 3 ماه
4 تا 6 ساعت – خوراکی یا رکتال 80 میلی گرم (قطره)  نوزادان زیر 4 تا 11 ماه
4 تا 6 ساعت – خوراکی یا رکتال 120 میلی گرم (شربت یا قطره) نوزادان زیر 12 تا 24 ماه
4 تا 6 ساعت – خوراکی یا رکتال 160 میلی گرم (شربت یا سوسپانسیون)  کودکان 2 تا 4 سال
4 تا 6 ساعت – خوراکی یا رکتال 240 میلی گرم (شربت یا سوسپانسیون)  کودکان 4 تا 6 سال
4 تا 6 ساعت – خوراکی یا رکتال 320 میلی گرم (شربت یا سوسپانسیون)  کودکان 6 تا 9 سال
4 تا 6 ساعت – خوراکی یا رکتال 400 میلی گرم ( قرص یا شربت)  کودکان 9 تا 11 سال
4 تا 6 ساعت – خوراکی یا رکتال 480 میلی گرم (قرص یا شیاف) کودکان 11 تا 12 سال
4 ساعت – خوراکی یا رکتال 325 تا 650 میلی گرم (قرص)  کودکان بالای 12 سال

استامینوفن کدئین

استامینوفن کدئین مسکن مخدری است که از ترکیب دو داروی استامینوفن (پاراستامول ) و کدئین (متیل مرفین) به دست می آید. کدئین دارای تریاک و مرفین است و خاصیت ضد دردی، ضد سرفه و ضد اسهال دارد. در مواردی که درد بیمار شدید تر است و پاراستامول به تنهایی قادر به تسکین این درد نیست، از نوع کدئین دار این قرص استفاده می شود. این دارو در سه دوز مختلف تولید می شود. اما در همه این سه دوز مقدار ماده پاراستامول برابر 500 میلی گرم و یکسان است و تفاوت آنها در میزان کدئین می باشد.

از اثرات جانبی مصرف بیش از حد این دارو می توانیم به خشکی دهان، خواب آلودگی، یبوست، سرگیجه، کاهش اشتها، تهوع و … اشاره کنیم. اغلب این اثرات پس از سازگاری بدن با دارو از بین می روند.

در صورت بروز عوارض مانند اختلال در تنفس، خستگی، تپش قلب، راش پوستی، تب، لرز، گلو درد، خونریزی غیر طبیعی و … مصرف دارو را قطع نموده و با پزشک خود در این مورد مشورت نمایید.

در ضمن از آنجایی این قرص ممکن است، باعث خواب آلودگی شود، پس از مصرف آن از انجام فعالیت هایی مانند رانندگی که نیازمند تمرکز بالا است، خودداری نمایید. از افزایش مصرف این قرص و یا قطع مصرف آن به یکباره اجتناب نمایید.

قرص استامینوفن کدئین 325

این داروی دارای خاصیت سینرژیسم یا هم‌افزایی است، این خاصیت موجب شده، دارو در کنار تاثیر خود، با ترکیب با دارویی دیگر اثرات بسیار بیشتری داشته باشد. استامینوفن کدئین 325 یکی از انواع این داروها است، که با ترکیب تنها 10 میلی گرم کدئین با پاراستامول پدید آمده است.

قرص استامینوفن کدئین 500

قرص استامینوفن کدئین 500

بزرگسالان میتوانند بین 325 تا 500 میلی گرم از این دارو را هر 4 یا 6 ساعت یکبار مصرف نمایند. در کودکان این میزان به 10 تا 15 میلی گرم به ازا وزن شان هر 4 تا 6 ساعت یک بار تغییر می کند. میزان مصرف این دارو در بزرگسالان نباید از 4000 میلی گرم در روز تجاوز کند.

‫94 دیدگاه ها

  1. سلام ایا شیاف استامینوفن در کودکان ضرری نداره و نحوه مصرف شیاف استامینوفن ۳۲۵ برای کودکان چیست؟ در مورد دوز مصرفی شیاف استامینوفن برای کودکان راهنمایی میکنید؟

    1. سلام دوست عزیز
      شیاف در کودکان معمولاً عوارضی ندارد اما بهتر است برای کودکان بالای 21 کیلوگرم از شیاف استامینوفن 325 استفاده شود. در مورد دوز مصرفی هم باید با پزشک مشورت نمایید.

    2. اگر کودک هشت سال تب کند استامینوفن دادیم بهش بعد از ۴شاعت اثر نکرد می‌توانیم شیاف بزنیم

  2. سلام دکتر به من شیاف استامینو فن داده اما نمیدونم چطور باید مصرف بشه میشه نحوه مصرف شیاف استامینوفن ۱۲۵ برای بزرگسالان را بگید؟ ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      نحوه مصرف شیاف به طور کامل در این مطلب بیان شده است. به پهلو دراز بکشید و شیاف را وارد مقعد خود نمایید.

  3. سلام من برای اینکه تب بچم قطع بشه بهش شیاف استامینوفن ۱۲۵ دادم و الان خیلی بی حاله اما تبش بهتر شده میخاستم بدونم عوارض شیاف استامینوفن ۱۲۵ برای کودکان چیه و باید چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      شیاف معمولاً عوارضی در کودکان ندارد اما ممکن است در صورت حساسیت کودک به آن باعث تب و بی حالی شود که باید به پزشک مراجعه کنید.

  4. بچه من تب داشت و به اورژانس بردیم براش شیاف ۳۲۵ تجویز کردن اما من هنوز نذاشتم که مصرف کنه میخاستم بدونم که آیا شیاف ۳۲۵ برای کودکان ضرر دارد؟ و بهتره جایگزینش چی مصرف بشه که عوارض کمتری داشته باشه براش

    1. سلام دوست عزیز
      بهتر است برای کودکان با وزن بالای 21 کیلو از شیاف استامینوفن 325 استفاده شود.

  5. سلام بچه من بخاطر دندون دراوردن تب کرد که براش شیاف استامینوفن ۱۲۵ تجویز کردن میشه بگید شیاف استامینوفن ۱۲۵ برای چیست ؟ و هر چند ساعت یک بار باید شیاف استامینوفن ۱۲۵ برای کودک استفاده شود؟

    1. سلام دوست عزیز
      شیاف استامینوفون 125 برای کودکان را می توان هر 4 ساعت یک بار تکرار کرد.

  6. سلام میشه بگید کاربرد شیاف استامینوفن ۳۲۵ برای کودکان چی هست؟ کودک من 15 کیلو هست تقریبا ولی دکتر براش شیاف 325 تجویز کرده یعنی استفاده نکنه پس ؟

    1. سلام دوست عزیز
      شیاف استامینوفن 325 را معمولاً برای کودکان بالای 21 کیلوگرم تجویز می کنند به منظور رفع تب و …

  7. استفاده همزمان شربت استامینوفن و شیاف استامینوفن اشکالی داره؟ برای بچم شیاف گذاشتم ولی تبش نیومده پایین میتونم نیم ساعت دیگه شربت هم بهش بدم یا اینکه نباید همزمان استفاده بشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهتر است شیاف و شربت همزمان استفاده نشود و حداقل 4 ساعت فاصله بدهید.

  8. سلام من خیلی سردردهای طولانی داشتم و رفتم دکتر بهم گفتن شیاف برای سردرد بزرگسالان هم میشه استفاده کرد. ایا درسته من شیاف استفاده کنم سردردم خوب میشه یعنی ؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله یکی از موارد استفاده شیاف استامینوفن برای سر درد می باشد که باعث درمان آن نمی شود و تنها برای مدتی به طور موقت علائم آن را کاهش می دهد.

  9. سلام نوزاد من یهو تب کرد و دسترسی به دکتر و درمونگاه هم نداشتیم بهم گفتن که شیاف شیاف استامینوفن ۱۲۵ براش بذارم. میخام بدونم شیاف استامینوفن ۱۲۵ برای چیست و شیاف استامینوفن 125 برای کودکان هر چند ساعت یکبار باید تکرار بشه؟؟؟ اخه من بعد از اون خیلی نگران هستم و هرچی میشه فکر میکنم عوارض اون شیاف هست که براش گذاشتم

    1. سلام دوست عزیز
      شیاف استامینوفن 125 برای رفع تب و گلو درد در کودکان استفاده می شود و معمولاً پس از نیم ساعت تا یک ساعت اثر آرام بخش آن مشاهده می شود. بهتر است هر 4 ساعت یک بار استفاده شود و میزان دوز آن با توجه به وزن کودک حتما توسط پزشک مشخص شود.

  10. سلام بچه من تب کرده بود و براش شیاف استامینوفن ۳۲۵ گذاشتم. چن روز بعده اون همش اسهال میشه میخام بدونم آیا استفاده از شیاف استامینوفن باعث اسهال میشود ؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله ممکن اسن یکی از عوارض شیاف باد. در صورتی که پس از قرار دادن شیاف کودک اسهال شد و شیاف خارج شد نیم ساعت تا یک ساعت بعد شیاف دیگری قرار دهید.

  11. میشه بگید عوارض مصرف همزمان شیاف و شربت استامینوفن در کودکان چی هست ؟ من نمیدونستم و برای پایین اومدن تب بچم اینکارو کردم اما الان خداروشکر خوبه فقط یه جایی خوندم که نباید شیاف و شربت استامینوفن رو همزمان استفاده کرد و خیلی نگران شدم

    1. سلام دوست عزیز
      معمولاً توصیه میشود از مصرف همزمان شیاف و شربت برای کودکان جلوگیری شود. بهتر است حداقل 4 ساعت با هم فاصله داشته باشند.

  12. سلام من برا پسرم که 2 سالش و 15کیلو شیاف 125 استفاده کردم ولی نبش پایین نمیاد میتونم دو تا شیاف بزارم .

  13. شیاف استامینوفن ۱۲۵ برای بزرگسالان توی بارداری خطر داره یا میتونم استفاده کنم؟ لطفا جواب بدین .من باردار هستم و خیلی کمردرد داشتم همسایه ها گفتن که این شیاف خوبه حالا نمیدونم استفاده کنم یا نه

    1. سلام دوست عزیز
      به دلیل جلوگیری از مشکلات شیاف در بارداری بر روی سلامت جنین بهتر است سر خود آن را استفاده نکنید و حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

  14. سلام دوستان من همیشه سردرد دارم و شیاف استامینوفن چن روزه به جای قرص مصرف میکنم ولی فعلا اثری ازش ندیدم میخاستم بدونم شیاف استامینوفن بعد از چند دقیقه اثر میکند ؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      استفاده از شیاف برای سردرد های میگرنی بزرگسالان موثر است اما موقتی بوده و نباید انتظار معجزه داشته باشید. برای سردردهای مزمن چندان تاثیر گذار نیست.

  15. بچه من 9 ساله هست و تب داشت من شیاف استامینوفن کودکان براش گذاشتم ولی هنوز تبش قطع نشده میشه بگین علت قطع نشدن تب با این شیاف چی هست پس چرا تبش و نیاورد پایین؟

    1. سلام دوست عزیز
      ممکن است به خاطر یک عفونت باکتریایی تب کودک پایین نیاید در این حالت باید به پزشک مراجعه کنید و از آنتی بیوتیک ها کمک بگیرید. همچنین روش های خانگی مثل پاشویه و کاهش لباس های کودک و حمام ولرم و …. در سرعت پایین آمدن تب هم موثر است.

  16. میشه بگین مدت زمان تاثیر شیاف استامینوفن کودکان چقدر هست و دقیقا شیاف استامینوفن بعد از چند دقیقه اثر میکند ؟ من برای دختر 3 ساله ام تب داشت گذاشتم شب هم موقع خواب استفاده کردم تا صبح باید تبش بیاد پایین دیگه درسته ؟

    1. سلام دوست عزیز
      مدت زمان تاثیر شیاف استامینوفن کودکان نیم ساعت الی یک ساعت می باشد.

      1. سلام وقت بخیر میشه برای کودک 12 سال 2 تا شیاف 120 همزمان استفاده کرد چون فقط این شیاف رو الان موجود دارم

        1. سلام دوست عزیز
          بهتر است همزمان نباشد. هر 6 ساعت، به ازاىِ هر ده کیلو از وزن کودک، یک شیاف کامل به آن بزنید.

          1. دکتر من پچم خیلی ضعیفه چند چا بردیم دکتر شربت اشتها آور براش نوشتن اثری نکرد هرکاری هم میکنیم نمیخوره وغذا کم میخوره آنقدر ضعیفه همین که سرما بخوره بدجوری تب میکنه میشه چیزی معرفی کنید تا اشتهاش باز بشه ۸سالش هست ممنون میشم کمک کنید

  17. میخاستم بدونم این شیاف ها تاریخ دارن و باید توی یخچال نگهداری بشن؟ تاریخ انقضا شیاف استامینوفن کودکان چقدره و تا کی میشه ازش استفاده کرد؟ اگه تاریخش گذشته باشه و استفاده کنیم چی میشه کسی میدونه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      معمولاً تا دوسال تاریخ انقضاء دارند و اگر تاریخ گذشته باشد اثر خود را از دست می دهد. به دلیل اینکه مواد داخل شیاف در فصول گرم آب می شود نگهداری آن در یخچال اشکالی ندارد.

  18. من بچم تب داشت و شیاف استامینوفن براش گذاشتم بعد از اون همش بی حاله و میخابه ایا شیاف استامینوفن کودکان خواب آور است؟ نمیدونم ادامه بدم یا نه دیگه قطع کنم

    1. سلام دوست عزیز
      بله ممکن است به دلیل مسکنی که دارد خواب آور باشد.

  19. سلام لطفا راهنماییم کنید پسر 5 ساله من تب داشت و از شیاف استامینوفن کودکان براش استفاده کردیم ولی بعدش همش اسهال شد ایا شیاف استامینوفن کودکان باعث اسهال میشود؟ حالا باید چیکار کنم تبش هم پایین نیومده و اسهال هم اضافه شده نمیدونم بهم ربط دارن یا نه

    1. سلام دوست عزیز
      بله اسهال پس از شیاف در حد یکی دو بار طبیعی می باشد و ممکن است به این دلیل بوده که شکمش پر بوده. بهتر است که مایعات و آب زیاد بخورد تا کمبود آب بدنش جبران شود.

  20. شیاف استامینوفن ۳۲۵ برای چه سنی است؟ مگه برای بچه ها هم ۳۲۵ استفاده میشه ؟ من دخترم 4 سالشه و بردم درمانگاه الان دیدم توی داروهاش شیاف استامینوفن ۳۲۵ نوشته به نظرتون استفاده کنم براش یا نه خطر داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      شیاف 325 برای بالغین و کودکان بالای 12 سال می باشد.
      کودکان 6 تا 9 سال: 320 میلی گرم
      کودکان 4 تا 6 سال: 240 میلی گرم
      کودکان 2 تا 4 سال: 160 میلی گرم
      نوزادان 12 تا 24 ماه: 120 میلی گرم

  21. من چن روز پیش خیلی تب داشتم و دکتر بهم شیاف استامینوفن ۳۲۵ داد اما نمیدونم چطوری مصرف کنم . میشه بگین شیاف استامینوفن ۳۲۵ چند ساعت یکبار باید استفاده بشه ؟ ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      (شیاف استامینوفن 325 برای بزرگسالان) هر 4 ساعت در صورت نیاز مصرف می شود.

  22. دختر من تبش روی 38 بود و نیم ساعت پیش شربت استامینوفن دادم بهش هنوز پایین نیومده چقد دیگه میتونم شیاف بزارم براش؟فاصله شیاف و شربت استامینوفن چه مدت باید باشه؟

  23. یعنی میشه هم شربت و هم شیاف و با هم استفاده کرد یا اینکه خطرناکه ؟عوارض مصرف همزمان شیاف و شربت استامینوفن چیه میشه راهنمایی کنید. شربت دادم به بچم ولی هنوز تب داره پاشویه هم کردم میخاستم شیاف هم بزارم براش

    1. سلام دوست عزیز
      ممکن است استفاده همزمان شیاف و شربت استامینوفن موجب مشکلات گوارشی در کودک شود. بهتر بود ابتدا با شیاف تب را پایین می آوردید. حداقل 4 ساعت زمان بین این ها فاصله بدهید.

  24. دوستان یه پزشکی به من گفت که استفاده همزمان شربت استامینوفن و شیاف استامینوفن خطری نداره ولی من مطمئن نیستم اخه همه میگن باید 4 ساعت حداقل فاصله داشته باشه

    1. سلام دوست عزیز
      شیاف معمولاً قوی تر بوده و زودتر اثر می کند اگر شیاف نتیجه نداد شربت هم تاثیری ندارد. بهتر است حداقل 4 ساعت فاصله بدهید.

  25. دختر من 4 سالشه و خیلی تب داشت براش شیاف داده دکتر اما دوز و مقدارشو نمیدونم میشه بگین میزان شیاف استامینوفن ۱۲۵ برای کودکان چقدر باید باشه و نحوه مصرفش چطوری هست ؟ ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      شیاف استامینوفن 125 برای کودکان می تواند هر 4 ساعت یک بار تکرار شود و میزان و دوز آن هم به وزن کودک بستگی دارد.
      كودكان 4-2 سال: 160 میلی گرم هر 4 ساعت یكبار بسته به نیاز و تا رفع علائم

  26. دوستان حتما توجه داشته باشید که دوز شیاف استامینوفن ۱۲۵ برای کودکان باید حتما و حتما توسط پزشک تجویز بشه و از این گروه و سایت های پرسش و پاسخ نپرسید و به بچتون بدید بهتره که همونموقع از پزشکی که داره تجویز میکنه بپرسید دیگه اخه چرا نمیپرسید که مثلا میزان مصرف شیاف استامینوفن ۱۲۵ برای کودکان چقدره و یا دوزش چقدر باشه . همینطور در مورد استفاده همزمان شربت استامینوفن و شیاف استامینوفن با هم بهتره که حتما از دکترش بپرسید که تخصص داره

    1. مهندس الان ساعت ۳ نصف شب دکتر از کجا بیاریم تو خونه بخاطر یه سوالم نمیشه یکسره بری پیش دکتر ویزیت بدی که

  27. من برای بچم که نزدیک 5 سالش هست شیاف استامینوفن استفاده کردم اما بعدا متوجه شدم که تاریخش گذشته خیلی نگرانم و همش منتظرم حالش بد شه میشه بگین عوارض استفاده از شیاف استامینوفن تاریخ گذشته برای کودک چی هست و کار خاصی باید بکنم که تاثیر بدی نزاره روش؟

    1. سلام دوست عزیز
      معمولاً تا دو سال تاریخ انقضاء دارند و در صورتی که تاریخش گذشته باشد بی اثر می شود و تاثیری ندارد. اما اگر عوارضی مثل سردرد، کم شدن اشتها و یا کم آب شدن بدن را دیدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

  28. سلام دکتر من بچم تب داشت قطره استامینوفن دادم بهش بعد نیم ساعت شیاف گذاشتم براش اتفاقی پیش نمیاد که ؟چکاری انجام بدم

    1. سلام دوست عزیز
      بهتر بود با فاصله حداقل 4 ساعت این کارو میکردید. اگر حال عمومی او خوب است جای نگرانی نیست.

  29. سلام دختر من 7ماهشه چند شبه تب داره بردم دکتر فقط شیاف داده ولی جواب نمیده دخترم خیلی بی حاله شیر نمیخوره نمیدونم چیکار کنم لطفا کمک کنید

    1. سلام دوست عزیز
      راهکارهای خانگی برای پایین اوردن تب کودک خود مثل پاشویه، حمام ولرم و مصرف آّب و مایعات زیاد می تواند موثر باشد.

  30. شیاف استامینوفن برای کودکان هر چند ساعت یک بار استفاده شود؟ و بیشترین زمان و اوج تاثیر آن تا چه مدت بعد از مصرف می باشد؟

    1. سلام دوست عزیز
      هر 4 ساعت یکبار- تاثیر آن معمولاً نیم ساعت تا یک ساعت پس از مصرف می باشد.

  31. ایا شیاف استامینوفن در نوزادان عوارض جانبی هم دارد؟ عوارض استفاده از شیاف استامینوفن در کودکان چیست؟

    1. سلام دوست عزیز
      شیاف استامینوفن در کودکان معمولاً عوارضی ندارد.

  32. من بچه ام تب داشت و دکتر شیاف 325 داد بچه من 8 سالشه شیاف استامینوفن ۳۲۵ برای چه سنی است ؟ مگه واسه بزرگسالان نیست؟

    1. سلام دوست عزیز
      معمولاً شیاف استامینوفن 325 برای کودکان 12 سال به بالا تجویز می شود.

  33. سلام من الان شیاف گذاشتم تب نینیم نمياد پایین ميشه بعد از نیم ساعت از شیاف شربت بدم ؟فاصله شیاف و شربت استامینوفن چقدر باید باشه؟

  34. سلام در مورد فاصله زمانی مصرف شیاف و قطره استامینوفن در کودکان خاستم اینو بگم به دوستان که

    شیاف قوی تر و زود جذب تر از شربته اگر شیاف اثر نکنه شربت استامینوفن هم اثر نمیکنه . دختر من تو این هفته چهار روز تب چهل درجه داشت . دکترش گفت وقتی تب بالاست استامینوفن دادی اگر اثر نکرد یک ساعت بعد شربت بروفن بده . گفت حتی تو امریکا بعد از نیم ساعت هم مجازه بعد که تب اومد پایین هر چهار ساعت همون بروفن رو تکرار کن

  35. با سلام
    برای کاهش تب بچم بعد از تزریق واکسن ۴ماهگیش شیاف استامینفون۱۲۵ استفاده کردم الان دو روزه هم بیحاله و کم اشتها. هم استفراغ داره هم اسهال میکنه.
    ممنون میشم راهنماییم کنید چیکار کنم.
    برای استفراغش بردمش دکتر امپول زدن بهش ولی بهترنشده

    1. سلام دوست عزیز
      علائمی مثل اسهال و بی حالی پس از واکسن 4 ماهگی تا 3روز طبیعی است و در صورت ادامه دار شدن و کم آب شدن بدن نوزاد باید دلایل دیگر اسهال را بررسی کنید و اگر لازم باشد سرم درمانی شود. علت بی حالی هم بخاطر واکسن فلج اطفال است که جدیدا با واکسن 4 ماهگی تزریق می شود. 4 ساعت یک بار دو برابر وزن او قطره استامینوفن بدهید و مرتب درجه تب را اندازه بگیرید. اگر تب بالای 38 درجه بود به فاصله 6 ساعت از شیاف هم استفاده کنید.در صورت تشدید علائم و بالارفتن تب حتما به پزشک مراجعه کنید.

  36. سلام من ماه سوم بارداری هستم و به طور اشتباه شیاف استامینوفن کودکان ۱۲۵ رو گذاشتم ایا ممکنه خطرناک باشه و برای جنین مشکلی ایجاد کنه؟

    1. سلام دوست عزیز
      مشکلی نیست و جای نگرانی ندارد. مصرف مداوم استامینوفن برای بیش از 4 هفته با دوز بالا در اواخر بارداری می تواند خطرناک باشد. به طور کلی در دوران بارداری هر دارویی که مصرف می کنید باید با تجویز پزشک و تحت نظر او باشد.

  37. سلام یه سوال شیاف استامینوفن برای کودکان هر چند ساعت یکبار باید گذاشته باشه؟ من پسرم خیلی تب داشت و یه دونه یک ساعت پیش گذاشتم اما اصلا تبش نیومده پایین میخام یکی دیگه بزارم چقدر باید فاصله زمانی داشته باشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      شیاف استامینوفن برای کودکان بهتر است هر 4 ساعت یک بار گذاشته شود.

  38. کسی میدونه دوز شیاف استامینوفن در کودکان چند باید باشه؟ به بچه من شیاف 325 دادن فک کنم اشتباهه مگه کودکان نباید 125 بزارن؟

    1. سلام دوست عزیز
      دوز شیاف استامینوفن در کودکان معمولاً 125 می باشد که با توجه به سن و وزن کودک توسط پزشک تجویز می شود.

  39. سلام من دخترم 4 سالشه و تب داشت که دکتر شیاف داد و حدود 3 ساعت پیش براش گذاشتم ولی هنوز تبش پایین نیومده میخاستم بدونم مدت زمان اثر بخشی شیاف استامینوفن در کودکان چقدر است و کی میتونم یه شیاف دیگه هم براش بزارم؟

    1. سلام دوست عزیز
      مقدار دوز مصرفی شیاف استامینوفن باید بر اساس وزن کودک توسط پزشک مشخص شود و می توانید هر 4 ساعت یک بار تکرار کنید. زمان اثر دهی آن هم معمولاً تا یک ساعت در بدن کودک جذب می شود.

  40. سلام وقت بخیر من پسرم فقط 6 سالشه و تب بالایی داشت دکتر توی داروهاش قرص استامینوفن هم بهش داده که میخاستم بدونم مقدار مصرف قرص استامینوفن ۳۲۵ برای کودکان چقدر هست ؟

    1. سلام دوست عزیز
      مقدار دوز مصرفی قرص استامینوفن 325 برای کودکان :

      نوزادان: تا 3 ماه 40 میلیگرم، 12- 4 ماه 80 میلیگرم هر 4 ساعت

      کودکان: 2-1 سال 120 میلیگرم، 4-2 سال 160 میلیگرم هر 4 ساعت

      6-4 سال 240 میلیگرم، 9-6 سال 320 میلیگرم هر 4 ساعت

      11-9 سال 400- 320 میلیگرم، 12 – 11 سال 480- 320 میلیگرم هر 4 ساعت

  41. ببخشید همین قرص استامینوفن که توی خونه هست هم کودک 5ساله میتونه استفاده کنه؟مصرف قرص استامینوفن بزرگسال برای کودکان مشکل یا عوارضی داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      خیر استفاده از استامینوفن بزرگسالان برای کودکان کار درستی نیست چرا که باید بر اساس سن و وزن کودک دوز آن مشخص شود. و ممکن است باعث عوارضی مثل کهیر، قرمزی پوست و تورم صورت و …. شود.

  42. دوز قرص استامینوفن برای کودکان چند باید باشه؟ مگه نباید بر اساس وزن کودک دوز استامینوفن براش مشخص بشه من خیلی هارو میبینم که به بچه هاشون همینطوری قرص استامینوفن میدن اینکار اشتباهه به نظرم

    1. سلام دوست عزیز
      بله باید بر اساس وزن کودک اندازه شود و مصرف خودسرانه آن برای کودک مضر می باشد.

  43. سلام خسته نباشید من بچم تب داشت شیاف استفاده کردم براش اسهال شده چیکار باید کنم

    1. سلام دوست عزیز
      اسهال پس از شیاف استامینوفن در میان کودکان رایج است و اگر ادامه داشت و همراه علائم دیگری مثل درد شکم و بی اشتهایی و کم ابی بدن بود حتما به پزشک مراجعه کنید.

  44. پسرم چهار سالشه،تو خونه شیاف کودکان ندارم،میشه از شیاف آستامینوفن بزرگسال استفاده کرد؟؟مثلا نصفش کرد؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      لطفا این کار را انجام ندهید. دوز شیاف باید با توجه به وزن کودک توسط پزشک تعیین شود.

  45. سلام ببخشید دکتر به من استامینوفن و شیاف استامینوفن داده میخواسم بپرسم کی باید مصرفشون کنم که باهم خطری نداشته باشه

  46. برای پایین اوردن تب ازشیاف استفاده شود بهتراست یاقرص تب بر هم درکودکان وهم دربزرگسالان؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا