بیماری هابیماری های استخوان و مفاصل

شایع ترین علت درد پاشنه پا چیست؟

آیا هنگام برداشتن اولین قدم ها هنگام صبح دچار درد کف پا می شوید؟ آیا درد شدید پا بعد از مدتی نشستن یا ایستادن باز می‌گردد؟ ممکن است به التهاب کف پا مبتلا شده باشید. بهتر است، در اسرع وقت این بیماری را درمان کنید. در صورت درمان نکردن ممکن است، شکل راه رفتن تغییر کرده و یا مشکلاتی برای زانو، لگن و یا کمر ایجاد شود.

علت التهاب کف پای

یک بافت محکم به نام پلانتار فاسیا، استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا متصل میکند. هنگامی که این بافت محکم تحریک شود، التهاب کف پا ایجاد شده است.

واضح ترین علامت این بیماری درد در قسمت پایینی پا در نزدیکی پاشنه است. این درد ممکن است در ابتدا خفیف باشد و با گذشت زمان تشدید شود. کشیدن پا یا فشار دادن روی قوس ممکن است باعث تشدید درد شود. احتمالا بعد از تمرینات ورزشی درد بیشتری خواهید داشت.

چه افرادی به التهاب کف پا دچار می‌شوند؟

ورزش های مانند پیاده روی یا دویدن برای سلامت بدن فوق‌العاده هستند. اما انجام هر یک از این ورزش ها احتمال ابتلا به این نوع درد پا را افزایش می‌دهد. 

اضافه وزن، افزایش سن بیش از چهل سال یا  داشتن شغلی که مجبور باشید به واسطه آماده زمان طولانی از روز را بایستید. شانس شما برای ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

مراجعه به پزشک

پزشک کار تشخیص این بیماری را با بررسی علایم شما شروع می کند. ممکن است پزشک انجام آزمایشات تصویربرداری با اشعه ایکس سونوگرافی و ام آر آی را توصیه کند. این آزمایشات در برخی موارد به منظور رد کردن احتمال آرتروز یا شکستگی انجام می شود.

درمان

التهاب کف پا یعنی بافت های پایه شما آسیب دیده یا پاره شده است. استراحت بخش مهمی از فرایند درمان این بیماری است. بنابراین از فعالیت هایی که باعث تحریک پا می شوند، مثل دویدن راه رفتن زیاد یا تمرینات هوازی خودداری کنید.

در عوض انجام تعمیراتی که فشار کمی به پا وارد می کند، مانند شنا یا دوچرخه سواری میتواند انتخاب خوبی باشند.

تسکین درد التهاب کف پا

یکی از راه های تسکین درد التهاب کف پا استفاده از کمپرس سرد است. برای این منظور می توانید تکه های یخ را در یک کیسه پلاستیکی بریزید و درون حوله بپیچید این کمپرس سرد را میتوانید به مدت ۲۰ دقیقه و برای ۴ بار در روز، کف پای خود قرار دهید و با آن تمرین کنید.

داروها 

مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن میتوانند درد پاشنه پا را تسکین دهند. این داروها را می توانید بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید.

در مصرف این داروها زیاده‌روی نکنید چرا که ممکن است باعث خونریزی و آسیب کلیه شود. همچنین ممکن است مصرف آنها با سایر داروها اختلال ایجاد کند، پس قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

خرید کفش مناسب

راه رفتن با پای برهنه دمپایی و کفش های خیلی کوچک و یا نامناسب می تواند التهاب پا را تشدید کند. همچنین پوشیدن کفش های قدیمی نیز می توانند باعث آسیب پا شوند.

بهترین گزینه این است که یک جفت کفش طبی مناسب دویدن با زیره ضخیم و با رشته های مناسب تهیه کنید. کفش مناسب باید قوس لازم را داشته باشد.

تمرینات کششی پا

انجام تمریناتی که باعث کشش فاشیای کف پا و تاندون آشیل می شوند، می توانند احساس بهتری را در پا ایجاد کنند. بعلاوه این تمرینات می تواند ماهیچه های ساق پا را قوی تر کنند. این ورزش می‌تواند به تقویت مو و پاشنه پا هم کمک کند.

در هر حال، بهتر است، قبل از انجام  این تمرینات با پزشک فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

تزریق استروئید ها

این داروها فاشیای کف پا را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند برای مدتی درد شما را تسکین دهد. این داروها معمولاً برای ۳ تا ۶ ماه موثر هستند. داروی استروئید به کف پا و داخل پاشنه تزریق میشود. بعد از تزریق این دارو در طی چند روز درد شما تسکین می یابد و می توانید دوباره ورزش کنید.

جدیدترین روش درمان

یک روش جدید برای تسکین درد کف پا استفاده از امواج است. برای انجام این درمان پزشک در ابتدا پاشنه پا را بی حس می کند سپس با استفاده از یک دستگاه مخصوص امواج صوتی با انرژی بالا را به حساس ترین قسمت پاشنه پا می تاباند.

در واقع این امواج سیگنال های درد که به مغز ارسال می شوند را خنثی می کنند. بنابراین روند بهبودی سریع تر می شود. اما هنوز هم این روش درمان به بررسی های بیشتری نیاز دارد.

عمل جراحی

در اغلب موارد درد پاشنه پا در عرض یک سال برطرف می‌شود. اما اگر هیچ درمانی در برطرف کردن این درد موثر نباشد، پزشک انجام جراحی را پیشنهاد می کند. در حین جراحی پزشک بافت پا یا همان فاسیای را از استخوان پاشنه شما دور می کند، این جراحی می تواند علائم شما را متوقف کند. اما ممکن است عوارضی مانند آسیب عصبی و یا عفونت را به همراه داشته باشد.

جلوگیری از درد

می توانید با انجام موارد زیر درد کف پا را تا حدودی کاهش دهید:

  • حفظ وزن در حالت تعادل
  • دراز کردن پاها قبل از انجام هر تمرینی
  • اجتناب از پوشیدن کفش های کهنه و فرسوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا