بیماری هاسرطان

۱۵ نشانه سرطان که باید بدانید!

تشخیص به موقع و درمان سریع می تواند نقش بسیار مهمی در سرنوشت و نتیجه ی درمان این بیماری داشته باشد. همه افراد باید به نشانه های غیر معمول در بدن خود توجه داشته باشند و آن را جدی بگیرند. در ادامه 15 نشانه مهم که می تواند هشداری از سرطان باشد، را بررسی خواهیم کرد.

1. تغییرات پوستی

تغییرات پوستی

مشاهده یک لکه جدید روی پوست یا تغییر در شکل، اندازه یا رنگ لکه یا خال های بدن می تواند نشانه ای از سرطان باشد.

به علاوه هر تغییر دیگری روی پوست می تواند نشانه غیر معمول باشد و نیاز به بررسی دقیق توسط پزشک دارد.

2. سرفه مداوم

سرفه یکی از نشانه های نادر سرطان است، و معمولاً ناشی از آسم، رفلاکس اسید یا عفونت ایجاد می شود.

اگر سرفه برطرف نشد یا همراه با خون بود، به خصوص اگر سیگاری هستید، لازم است که برای بررسی های دقیق به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پزشک مخاط ریه را آزمایش کرده و یا با عکسبرداری از قفسه سینه را برای تشخیص سرطان ریه تجویز کند.

3. تغییرات سینه 

در بیشتر موارد تغییرات سینه سرطان نیست. ولی با این حال بهتر است که این علائم را جدی بگیرید و با پزشک در مورد آنها صحبت کنید. هرگونه توده، تغییر یا ترشحات نوک سینه، قرمزی، ضخیم شدن یا درد در سینه ها یک هشدار است و باید توسط پزشک و با انجام ماموگرافی یا بیوپسی بررسی شود.

4. نفخ

نفخ معمولاً در اثر تغییرات رژیم غذایی یا استرس ایجاد می‌شود. اما اگر این شرایط دائمی شده و با هیچ دارویی بهبود پیدا نمی کند و یا با خستگی، کاهش وزن و کمر درد همراه است. بهتر است، در مورد آن با پزشک مشورت کنید.

نفخ مداوم در زنان ممکن است، نشانه ای از سرطان تخمدان باشد. پزشک می‌تواند با معاینات لگن این مورد تایید یا رد کند.

5. مشکلات ادراری

بسیاری از مردان با افزایش سن دچار مشکلات ادراری می شوند. نیاز مداوم به دفع ادرار، نشتی یا مشکل در تخلیه ادرار می تواند نشانه ای از بزرگ شدن پروستات و یا سرطان باشد. برای بررسی این بیماری معاینات لگنی و آزمایش خون انجام میشود.

6. تورم غدد لنفاوی

غدد لنفاوی غده های کوچک و لوبیا شکلی هستند که در گردن، زیر بغل و سایر نقاط بدن وجود دارند. تورم این غدد، یعنی بدن در حال مبارزه با یک عفونت مثل سرماخوردگی است.

اما برخی از سرطان‌ها مانند سرطان لنفوم و لوسمی نیز می توانند موجب تورم شوند، بنابراین در صورت بروز چنین مشکلی در اولین فرصت با پزشک مشورت کنید.

7. مشاهده خون در مدفوع 

مشاهده خون در مدفوع علامت شایع از بیماری‌های مختلف است و معمولاً با بیماری به نام بواسیر در ارتباط است. اما ممکن است این خون نشانه ای از سرطان روده بزرگ باشد.

همچنین مشاهده خون در ادرار ممکن است از عفونت مجاری ادراری باشد و یا از سرطان کلیه و مثانه نشات گیرد. همه این موارد نیاز به بررسی های دقیق و تایید پزشک دارد.

8. تغییرات بیضه

در صورت مشاهده توده یا تورم بیضه باید به پزشک مراجعه کنید. توده بدون درد شایع‌ترین علامت سرطان بیضه است.

ممکن است مردان احساس سنگینی در شکم یا کیسه بیضه داشته باشند و فکر کنند، بیضه ها بزرگتر از قبل شده است.

 پزشک با معاینه فیزیکی این ناحیه و انجام سونوگرافی وجود توده یا تومور یا هر مشکل دیگری را بررسی می کند.

9. مشکلات بلع

سرماخوردگی رفلاکس اسید یا مصرف برخی داروها ممکن است باعث مشکلات بلع شود. در شرایطی که مشکلات بلع با گذشت زمان و مصرف داروهای ضد اسید بهبود نیافت لازم است با پزشک مشورت کنید.

اختلالات بلع می تواند نشانه ای از سرطان در گلو یا مری (لوله بین دهان و معده) باشد. پزشک با ما این آزمایشات مختلف ناحیه گلو و به طور دقیق بررسی می کند.

10. خونریزی های غیر معمول واژن

خونریزی های خارج از دوره قاعدگی می توانند علت های زیادی مثل فیبروم، یا مصرف برخی از داروهای پیشگیری از بارداری داشته باشد.

اما خونریزی های بعد از پریود بعد از رابطه جنسی، ترشحات خونی علامت های غیر معمولی هستند که باید توسط پزشک بررسی شوند.

سرطان دهانه رحم، رحم یا واژن می‌تواند باعث خونریزی شود. همچنین خونریزی بعد از یائسگی مورد غیر طبیعی که لازم است توسط پزشک بررسی گردد.

 11. مسائل مربوط به دهان

تغییرات دهانی مثل بوی بد دهان یا زخم های پوستی معمولاً تغییرات جدی نیستند، اما اگر این لکه ها یا زخم ها سفید یا قرمز شدند، و بعد از چند هفته بهبود نمی یابند، لازم است با پزشک خود در این مورد مشورت کنید. این علائم ممکن است نشانه ای از سرطان دهان باشند.

همچنین وجود توده در گونه، مشکلات در حرکت فک و درد دهان نیز باید جدی گرفته شود.

12. کاهش وزن

کاهش وزن بی دلیل بدون اینکه شیوه غذا خوردن و یا میزان فعالیت خود را تغییر دهید، نشانه ای است که باید جدی گرفته شود.

کاهش وزن بی دلیل ممکن است نشانه اولیه سرطان لوزالمعده، معده، مری ریه یا دیگر انواع سرطان باشد.

13. تب

تب یا همان بالا رفتن درجه حرارت بدن یعنی که بدن شما در حال مبارزه با عفونت است .

تب معمولا نشانه خطرناکی نیست. با این حال می تواند در نتیجه سرطان خون یا لوسمی و لنفوم باشد. اما اگر به طور مداوم وجود دارد و بر طرف نمی شود، لازم است هرچه سریعتر به پزشک در این مورد مشورت کنید.

14. سوزش سردل سوءهاضمه

سوزش سردل سوء هاضمه در نتیجه رژیم غذایی یا استرس ایجاد می شود. تقریباً همه افراد گاهی اوقات با این مشکل مواجه می شوند.

اگر این اختلالات با تغییر شیوه زندگی رفع نمی شوند، لازم به بررسی دقیق پزشکی است چرا که سوء هاضمه یا سوزش سر دل ممکن است نشانه ای از سرطان معده باشد.

15. خستگی

خستگی مشکل بسیار رایجی بوده و در اکثر موارد هم جدی نیست، با این خستگی یکی از علائم اولیه برخی از سرطان‌ها مانند سرطان خون است.

برخی از سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ و معده باعث خونریزی میشوند و در نتیجه آن بدن احساس خستگی می کند. اگر این احساس خستگی به طور مداوم وجود دارد و با استراحت نیز از بین نمی رود، لازم است با پزشک خود در مورد آن مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا